Finland: Polisens rådgivningstjänst och Nollinjen har lagts till 112 Suomi -appens lista över journummer
NordenBladet — Från 112 Suomi -appen kan man nu ringa till Polisens riksomfattande rådgivningstjänst och Nollinjen. 112 Suomi är en applikation som har utvecklats för positionering av nödsamtal, och dess tilläggstjänster är journummer för icke-brådskande hjälpbehov samt förmedling av varningsmeddelanden.
Listan över journummer har nu nio olika tjänstenummer för icke-brådskande hjälpbehov. Polisens rådgivningstjänst och Nollinjen har lagts till listan över kontaktuppgifter onsdagen den 13 november. Uppdateringen kräver inte några åtgärder av applikationens användare.
– Det är viktigt att man lätt hittar det nummer man behöver när man plötsligt får behov av hjälp. Vi är nöjda över att vi har fått också Polisens rådgivningstjänst och Nollinjen, som bygger på våld i nära relationer, till menyn över journummer, konstaterar applikationsexperten Sami Suomalainen från Nödcentralsverket och hoppas att man med hjälp av appen kan göra tjänsterna mer synliga och på det sättet erbjuda stöd i olika situationer.
Polisens rådgivningstjänst betjänar under kontorstid
Polisens rådgivningstjänst ger allmän rådgivningar i icke-brådskande ärenden som berör pass, identitetskort, polisens andra tillståndsärenden, tidsbokning och den elektroniska tjänsten. Handledning ges även i ärenden som berör automatisk trafikövervakning samt ärenden som berör trafik-, brottsanmälan och hittegods. Denna tjänst är kostnadsfri, dvs. samtalet debiteras enligt operatörens prislista. Tjänsten är tillgänglig vardagar kl. 8-16.15.
– Polisens riksomfattande rådgivningstjänst har gjort polisens kundservice snabbare, och när man behöver råd är polisen är enkel att nå via tjänsten. 112 Suomi -appen ger en ny behändig kanal för kunderna att nå polisen i olika rådgivningsfrågor, säger tillståndschef Hanna Piipponen från Polisstyrelsen.
Nollinjen hjälper vid våld i nära relationer och våld mot kvinnor
Nollinjen är en nationell, avgiftsfri hjälptelefon för alla som blivit utsatta för våld eller hot om våld i nära relationer. Samtalen besvaras av kompetenta och erfarna yrkespersoner inom hälso- och sjukvården dygnet runt, under årets alla dagar. Samtalen är anonyma.
– Kännedomen om Nollinjen, samt även mängden telefonsamtal har ökat väldigt snabbt. Det månatliga antalet telefonsamtal har under detta år standardiserats till klart över tusen samtal. Med 112 Suomi -appen är även Nollinjen alltid med dig. På det sätten kan personer som blivit utsatta för våld i nära relationer, eller deras närstående, kontakta Nollinjen med låg tröskel – gratis, dygnet runt och anonymt konstaterar THL:s specialforskare Johanna Hietamäki.I Finland har nästan var tredje laddat ner appen
112 Suomi -appen har steg för steg vuxit till säkerhetens tjänstehelhet. Tilläggstjänsterna för appen som utvecklades för positionering av nödsamtal är för tillfället journummer samt förmedling av lokala varningsmeddelanden. Appen har 1,6 miljoner aktiva användare. Antalet användare är ett bevis på att människor vill ha säkerhetstjänsterna närmare sig själva.
Källa: Poliisi.fi