Närstående kan förebygga bedrägerier mot äldre – visa omsorg, vägled, håll kontakt
NordenBladet —
09.10.2020 kl 09.31Polisstyrelsen
Äldre människor faller lätt offer för brott. Bedrägerier sker både på internet och i de äldres hem, i butiken, vid bankomaten och till och med på servicehem. Offret får vanligen inte tillbaka de pengar som bedragarna har kommit över, och det bästa sättet att undvika skada är därför att skydda sig i förväg och förebygga dessa brott.
Det kan vara svårt att nå ut till äldre människor, och därför har deras närstående och andra människor som har med dem att göra en viktig roll när det gäller att förebygga brott.
– Det är viktigt att alla som har med äldre människor att göra är medvetna om säkerhetsriskerna och kan vidta åtgärder för att undvika att äldre människor faller offer för bedrägerier och andra brott, säger polisinspektör Tuomas Pöyhönen vid Polisstyrelsen.
Visa omsorg, vägled, håll kontakt
När det gäller att skydda äldre människor mot brott och andra former av utnyttjande har de närstående enligt Pöyhönen en roll som kan sammanfattas i tre ord: visa omsorg, vägled, håll kontakt.
När du samtalar med en äldre person eller besöker dennes hem kanske du upptäcker någonting som tyder på bedrägerier. Det finns oförklarliga uttag på hens konto eller föremål i hens hem som inte tidigare har funnits där. Hen får ofta brev hemskickade där hen ombes hjälpa och donera pengar, eller samtal från okända personer.
Om någonting verkar märkligt eller i övrigt oroväckande är det bäst att ta upp saken med den äldre. Tveka inte, utan ställ frågor, visa omsorg. Om det finns tecken på våld i nära relationer ska du vid behov anmäla dina misstankar till polisen eller göra en så kallad orosanmälan till de sociala myndigheterna, säger Tuomas Pöyhönen.
En orosanmälan kan göras om det finns tecken på att personen inte kan ta hand om sig själv, sin hälsa eller sin säkerhet.
Både obekanta människor och personer i den äldres närmaste krets kan utnyttja den äldres förtroende.
Elektronisk kontakt och nätshopping tillsammans
Världen är till stor del digitaliserad och även äldre människor behöver därför många digitala färdigheter. Här kan de närstående vara till stor hjälp och lära de äldre att använda till exempel dator och smarttelefon.
– De digitala färdigheterna utvecklas nog bara den äldre får vägledning och anser sig behöva dem.
Till denna typ av färdigheter hör exempelvis att läsa digitala tidningar, känna igen reklam som öppnas automatiskt och förhindra popup-fönster i webbläsare, skapa skräppostfilter, öppna eller ignorera länkar och bilagor i e-postmeddelanden samt använda bankkoder.
– Det vore också viktigt att lära sig läsa webbtext och att vid behov även förhålla sig kritiskt till den, säger Pöyhönen.
Daglig användning av digitala tjänster gör att de äldre lär sig använda digitala enheter och vågar lita på sin förmåga.
Det kan också vara värt att testa nätshopping tillsammans med den äldre i säkra webbutiker där ni jämför produkter innan köpbeslutet fattas och tillsammans går och hämtar paketet på posten några dagar senare.
Det går också att hålla kontakt digitalt. I stället för ett vanligt telefonsamtal kan ni nästa gång gärna testa ett videosamtal med dator eller mobiltelefon och tillsammans dricka kaffe och ha en trevlig pratstund.
– När de äldre har en förståelse för hur den digitala världen fungerar har de också bättre möjligheter att undvika bedrägerier som sker där. Det är bra att gå igenom det grundläggande regelbundet: polisen, banken och andra seriösa aktörer ber dig aldrig någonsin att lämna ut bankkoder per telefon eller e-post, betonar Tuomas Pöyhönen.
Bedrägerimetoderna förändras snabbt
Antalet offer för polisanmälda brott mot strafflagen varje år i Finland är cirka 200 000 personer, varav cirka 20 000 är över 65 år. Till åldersgruppen med personer över 65 år hör cirka 1,2 miljoner människor, varav cirka 1,6 procent utsätts för brott.
– Procentsiffran ser inte särskilt hög ut, men varenda en av de cirka 20 000 målsägande i dessa brott är en för mycket. Bland målsägandena faller cirka 9 000 offer för grov stöld, stöld eller snatteri, cirka 3 000 råkar ut för bedrägerier i hemmet eller på internet och cirka 1 000 utsätts för misshandel”, säger Pöyhönen.
Pöyhönen påpekar dock att det är krångligt att statistikföra och typindela bedrägeribrott, eftersom bedrägerimetoderna och brottsplatserna förändras snabbt.
Bedragarna hittar sina offer i äldre människors vardag
Brottslingarna hittar sina offer i helt vardagliga situationer.
Exempelvis i butiken eller vid bankomaten avleder de offrets uppmärksamhet och stjäl till exempel hens plånbok, kontanter eller betalkort. Det händer också att bedragare tränger sig in i äldre människors bostäder genom att de låtsas att de jobbar inom hemservicen, ska avläsa vattenmätaren eller kontrollera en vattenskada, är coronastädare eller poliser eller kommer från någon annan tillförlitlig instans.
Bedragarna försöker komma över de äldres pengar, värdesaker och bankkoder eller har med sig en betalterminal för att kräva in en avgift för ett kontrollbesök.
– Om du får besök av en person som du inte känner och du inte väntar besök eller har avtalat om besöket i förväg, be personen avlägsna sig och ring nödnumret 112. Om bedragaren lyckas ta sig in i bostaden och stjäla bankkoder eller bankkort, spärra dem omedelbart genom att ringa den egna bankens spärrtjänst och ring även genast nödnumret 112. Det är bäst att spara numret till spärrtjänsten och ha det nära till hands, säger Pöyhönen.
Även på internet finns det många bedrägerimetoder.
Penning- och identitetsstölder sker inte enbart genom intrång i olika datasystem, utan bedragare kontaktar människor på olika sätt för att komma över deras uppgifter. Bedragarna använder sig av e-post, telefon, sms och popup-fönster samt otaliga möjligheter och handelsplatser på internet eller en kombination av dessa.
– Målet är att nå ut till så många människor som möjligt enkelt och till nästan obefintliga kostnader. Vid omfattande dataintrång och bedrägerier ligger organiserad och internationell brottslighet bakom, säger Pöyhönen.
Brottsliga fenomen och metoder som riktar sig särskilt till äldre:
Falska poliser och andra bluffmakare
Fenomenet med falska poliser innebär att bedragaren kontaktar offret, vanligen per telefon, och utger sig för att vara polis. Bedragaren berättar att offrets bankkonto är utsatt för risk och att pengar håller på att överföras från kontot. För att förhindra överföringen behöver polisen offrets bankkoder.
Det finns också andra former av bedrägerier med falska poliser där bedragarna tar närmare kontakt med offret. En bedragare som utger sig för att vara polis berättar till exempel för offret att hen är en del av en hemlig operation som polisen utför och ber hen om hjälp. Offret ombes lämna bankkort, smycken eller pengar utanför ytterdörren eller på bakhjulet på bilen eller också kommer någon och hämtar dem hemma hos offret.
Det har också förekommit fall med falska poliser där brottslingarna ringer på offrets dörr och ber att i egenskap av poliser få dessa saker eller försöker ta sig in i bostaden.
Polisen begär aldrig att någon ska lämna ut sina bankkoder och ber heller aldrig civila att delta i hemliga operationer. Du känner igen poliser på deras uniform och civilklädda poliser på deras polisbricka. Du kan också alltid titta ut genom fönstret för att se om du ser någon polisbil eller fråga poliserna var de har lämnat sin bil. Bedragare kan uppträda under falsk profil som företrädare även för andra yrkesgrupper och aktörer som åtnjuter stort förtroende. I kombination med en påhittad och osann historia gör de sig trovärdiga för offret.
Kärleksbedrägerier
Bedragaren skapar kontakt med brottsoffret, vanligen i sociala medier eller via e-post. Bedragaren utger sig ofta för att vara soldat, läkare eller någon annan person som jobbar utomlands och börjar snabbt be om pengar under olika förevändningar. Bedragaren kan säga sig behöva pengarna exempelvis för att kunna träffa offret, ta emot en stor summa pengar eller för att hen enligt egen utsago har råkat ut för ett problem eller till och med livsfara. Utgångspunkten är att personen behöver pengar för att kunna göra någonting specifikt.
Tro inte på personen, ifrågasätt och skicka inte pengar.
Försök att komma över PIN-koder
Ett brottsligt fenomen som riktar sig särskilt till äldre människor är försök att komma över PIN-koder vid uttags- eller insättningsautomater eller i samband med betalning i butikskassor.
Bedragaren tittar över axeln på offret när denne anger PIN-kod vid uttaget eller insättningen, och i slutet av penningtransaktionen knackar bedragaren offret på axeln för att göra hen uppmärksam på att hen har tappat pengar på marken. Medan offret böjer sig ned för att plocka upp pengarna från marken tar bedragaren kortet ur automaten och byter ut det mot ett annat bankkort (vanligen ett stulet), varvid offret inte genast förstår att hen har blivit lurad.
I butikskassan sker detta genom att bedragaren ser PIN-koden när offret betalar för sina produkter. När offret har lämnat butiken kommer bedragaren fram till hen och ber om hjälp och stjäl samtidigt plånboken eller handväskan.
I butiker har bedragarnas möjligheter att komma över PIN-koder minskat genom längre säkerhetsavstånd och kontaktlösa betalningar. Kom ihåg att skydda din PIN-kod när du matar in den och att hålla koll på vad som sker bakom din rygg. Fastställ dygnsvisa uttags- och betalningsgränser på ditt bankkort.
Bedrägerier om uppdatering av bankuppgifter
Polisen har fått kännedom om bedrägerier där e-post har skickats ut i en banks namn och där mottagaren ombes uppdatera sina uppgifter till exempel på grund av brister i datasäkerheten. När mottagaren klickar på länken i e-postmeddelandet eller sms:et från bedragaren styrs hen till en falsk webbplats där hen ombes mata in sina bankkoder. På så sätt kommer bedragarna över bankkoderna.
Klicka aldrig på obekanta länkar i e-postmeddelanden eller sms. Logga in på din banks officiella webbplats med dina personliga bankkoder för att kontrollera betalningsärenden och meddelanden från banken. Be vid behov en närstående om hjälp. Låt dig inte skrämmas, utan gör så som du har blivit lärd.
Krambedrägerier
Ett fenomen som förekommit under sommaren är så kallade krambedrägerier som utförs av utländska kriminella grupper där bedragarna kommer fram till offret och ber om hjälp med att hitta exempelvis till sjukhuset, för att sälja någonting eller enbart för att prata. Offret får en kram eller ett billigt smycke som tack och samtidigt stjäl bedragarna offrets klocka, smycken eller plånbok. Metoden är ofta så diskret att offret inte genast upptäcker att hen har blivit lurad.
Låt inte främmande människor komma för nära.
”Släkting”-bedrägerier
Bedragaren ringer upp offret och uppger sig vara till exempel offrets dotterson, sonson eller svärson. Sedan låter bedragaren offret gissa under förevändningen ”minns du inte vem jag är eller vad jag heter”. När offret gissar på en person säger bedragaren sig vara just den personen. Sedan berättar bedragaren en osann historia som är uppskakande eller oroväckande och får offret att vilja hjälpa till. Bedragaren kan exempelvis säga sig har råkat ut för en bilolycka och därför genast behöva pengar. Offret ombes uppge sina bankkoder eller överföra pengar till ett bankkonto, komma med pengar till en överenskommen plats eller något annat bedragaren hittar på.
Förhåll dig skeptisk till okända eller hemliga telefonnummer och ta reda på vem som ringer genom att diskutera med personen. Ring inte tillbaka eftersom det kan vara ett avgiftsbelagt nummer. Se till att du har telefonnumren till dina vänner, närstående och andra bekanta sparade i din telefon så att du vet vem som ringer dig.
Skydd
Det bästa sättet att undvika bedrägerier är att förebygga dem. Eftersom polisen inte nödvändigtvis når ut till äldre människor direkt med sina meddelanden är det viktigt att de äldres närstående och andra som har med de äldre att göra sprider informationen och varnar de äldre.
– Se till så att dörrarna till de äldres bostäder är försedda med tillräckliga och moderna lås, säkerhetskedjor, dörrögon och eventuellt porttelefoner och andra säkerhetsanläggningar eller larm. Se till så att de äldres smarta enheter har de senaste uppdateringarna och aktuella antivirusprogram och att de äldres PIN-koder, lösenord och bankkoder inte finns förvarade på samma ställe eller antecknade utanpå enheterna. Lär äldre människor att använda enheterna på rätt sätt, säger Tuomas Pöyhönen.
Enligt Pöyhönen är det också bra att diskutera riskerna för bedrägerier med de äldre samt hur de kan skydda sig och vara förberedda.
– Visa omsorg, vägled och håll kontakt med de äldre, säger han.
Anvisningar för skydd mot brott:
Polisen, banken och andra seriösa aktörer ber dig aldrig någonsin att lämna ut bankkoder per telefon.
Polisen ber dig aldrig lämna ut värdefull egendom så att polisen kan hämta den.
Riktiga poliser har polisbricka och visar även den.
Släpp inte in sådana personer i din bostad vars avsikter du inte känner till.
Förhåll dig sunt skeptisk till okända personer som kommer fram till dig. Backa undan vid behov.
Förhåll dig alltid skeptisk till okända personer som ber dig om pengar, oavsett hur trovärdig och känsloladdad deras berättelse är. Om du skickar pengar får du sannolikt inte dem tillbaka.
Sköt dina bankärenden på internet, alltid via bankens webbplats.
Om du har fallit offer för brott, gör en polisanmälan. Även bedrägeriförsök ska anmälas till polisen och i akuta fall till nödcentralen. Det finns ställen brottsoffer kan vända sig till för att få hjälp, bland annat brottsofferjouren.
Mer information:
På polisens webbplats finns mer information om bedrägerier https://www.poliisi.fi/brott/manga_former_av_bedrageri
Källa: Poliisi.fi