Många förstagångsförbrytare blir förvånade över det långa körförbudet
NordenBladet — När polisen misstänker en förare för grovt äventyrande av trafiksäkerheten, blir många förvånade över hur långt körförbud som kan meddelas för gärningen redan till en förstagångsförbrytare. Polisen i Västra Nyland behandlar en stor mängd tråkiga överraskningar av den här typen särskilt på sommaren.Med äventyrande av trafiksäkerheten avses att förarens agerande i trafiken är ägnat att äventyra andras säkerhet. Äventyrandet av trafiksäkerheten anses vara grovt till exempel då brott mot trafikreglerna medför allvarlig fara för annan persons liv och hälsa. Det kan till exempel innebära att man kör betydande överhastighet, även om det inte finns mycket övrig trafik och man kör till exempel på en motorväg. Vid grovt körförbudsbrott är körförbudets längd minst tre månader enligt körkortslagen. För dem som får ett förbud på nytt är längden minst sex månader. Längden på körförbuden stannar dock sällan vid minimitiderna enligt lagen, eftersom polisen följer en nationell flextabell, som specificerar längderna enligt brottsrekvisit. − Längden på körförbudet baserar sig i fråga om grovt äventyrande av trafiksäkerheten på den straffpåföljd som tingsrätten bestämmer, som är antingen dagsböter eller fängelse. Till exempel innebär en straffpåföljd på 60 dagsböter i praktiken ett körförbud på i genomsnitt sex månader för en förstagångsförbrytare. Ett körförbud kan meddelas för en utsatt tid på högst fem år, berättar tillståndsförman Anniina Torvinen. Beslutet fattas i regel efter att ett avgörande har meddelats i ett brottmål i tingsrättenFörutom längden på körförbudet är många förare förvånade över längden på den process som krävs för att handlägga ärendet. När det handlar om ett grovt körförbudsbrott, prövas brottmål utan undantag i domstol. Polisens förundersökning och åtalsprövning föregår handläggningen i tingsrätten. − Även i så kallade typfall kan straffprocessen pågå flera månader – i värsta fall till och med mer än ett år. För närvarande har fallen anhopat sig i domstolarna, beskriver tillståndsförman Torvinen. Torvinen påpekar att beslutet i ett körrättsärende fattas i regel efter att ett avgörande har meddelats i brottmålet i tingsrätten Om det handlar om ett ärende som har behandlats i ett bötesförfarande kommer beslutet i ett körrättsärende att fattas efter det att åklagaren har bekräftat böterna. En förare som misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten meddelas ett tillfälligt körförbud under hela processen tills polisen som avslutning på processen bestämmer den slutliga längden på körförbudet. Många olika förklaringar för fortkörning och motiveringar för en lindring av körförbudetEnligt poliser som arbetar med trafikövervakning finns det många förklaringar som förare uppger som orsak för att ha kört för fort. Till dem hör till exempel bråttom, behov att gå på toan, barn som väntar på dagis eller en fru som väntar hemma. Vissa förare upplever att ringa övrig trafik gör det möjligt att köra för fort. Vissa har helt enkelt fel uppfattning om hastighetsbegränsningen på vägavsnittet.Enligt tillståndsförman Torvinen får polisen också höra olika motiveringar när körförbudet behandlas och kunden får i ett skriftligt utlåtande berätta vilka konsekvenser körförbudet skulle ha. − En del motiveringar är praktiska och helt säkert sanningsenliga. Många behöver verkligen ett körkort i sina arbetsuppgifter. Många transporterar också familjemedlemmar exempelvis till skolan eller en hobby. Vissa har hälsorelaterade utmaningar som gör att bilkörning är kanske det enda sättet att röra sig ute. Polisen beaktar körförbudets konsekvenser för personens utkomst och nödvändiga rörlighet. Man utgår dock från att en i princip frisk person kan förflytta sig ett par kilometer, även till fots. En två kilometer lång skolresa är i sig inte en tillräcklig orsak för att mildra ett körförbud enligt bestämmelserna i körkortslagen.− Syftet med körförbudet är att hindra föraren från att röra sig i trafiken, om hen har gjort sig skyldig till trafikbrott eller trafikförseelser, brutit mot en skyldighet som hänför sig till körkortet eller om hens hälsotillstånd är bristfälligt. Naturligtvis hoppas polisen att förarna ska tänka på konsekvenserna av ett körförbud redan innan de trycker foten på gasen hårdare än hastighetsbegränsningarna tillåter, konstaterar Torvinen.
Med äventyrande av trafiksäkerheten avses att förarens agerande i trafiken är ägnat att äventyra andras säkerhet. Äventyrandet av trafiksäkerheten anses vara grovt till exempel då brott mot trafikreglerna medför allvarlig fara för annan persons liv och hälsa. Det kan till exempel innebära att man kör betydande överhastighet, även om det inte finns mycket övrig trafik och man kör till exempel på en motorväg.
Vid grovt körförbudsbrott är körförbudets längd minst tre månader enligt körkortslagen. För dem som får ett förbud på nytt är längden minst sex månader. Längden på körförbuden stannar dock sällan vid minimitiderna enligt lagen, eftersom polisen följer en nationell flextabell, som specificerar längderna enligt brottsrekvisit.
− Längden på körförbudet baserar sig i fråga om grovt äventyrande av trafiksäkerheten på den straffpåföljd som tingsrätten bestämmer, som är antingen dagsböter eller fängelse. Till exempel innebär en straffpåföljd på 60 dagsböter i praktiken ett körförbud på i genomsnitt sex månader för en förstagångsförbrytare. Ett körförbud kan meddelas för en utsatt tid på högst fem år, berättar tillståndsförman Anniina Torvinen.
Beslutet fattas i regel efter att ett avgörande har meddelats i ett brottmål i tingsrätten
Förutom längden på körförbudet är många förare förvånade över längden på den process som krävs för att handlägga ärendet. När det handlar om ett grovt körförbudsbrott, prövas brottmål utan undantag i domstol. Polisens förundersökning och åtalsprövning föregår handläggningen i tingsrätten.
− Även i så kallade typfall kan straffprocessen pågå flera månader – i värsta fall till och med mer än ett år. För närvarande har fallen anhopat sig i domstolarna, beskriver tillståndsförman Torvinen.
Torvinen påpekar att beslutet i ett körrättsärende fattas i regel efter att ett avgörande har meddelats i brottmålet i tingsrätten Om det handlar om ett ärende som har behandlats i ett bötesförfarande kommer beslutet i ett körrättsärende att fattas efter det att åklagaren har bekräftat böterna. En förare som misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten meddelas ett tillfälligt körförbud under hela processen tills polisen som avslutning på processen bestämmer den slutliga längden på körförbudet.
Många olika förklaringar för fortkörning och motiveringar för en lindring av körförbudet
Enligt poliser som arbetar med trafikövervakning finns det många förklaringar som förare uppger som orsak för att ha kört för fort. Till dem hör till exempel bråttom, behov att gå på toan, barn som väntar på dagis eller en fru som väntar hemma. Vissa förare upplever att ringa övrig trafik gör det möjligt att köra för fort. Vissa har helt enkelt fel uppfattning om hastighetsbegränsningen på vägavsnittet.
Enligt tillståndsförman Torvinen får polisen också höra olika motiveringar när körförbudet behandlas och kunden får i ett skriftligt utlåtande berätta vilka konsekvenser körförbudet skulle ha.
− En del motiveringar är praktiska och helt säkert sanningsenliga. Många behöver verkligen ett körkort i sina arbetsuppgifter. Många transporterar också familjemedlemmar exempelvis till skolan eller en hobby. Vissa har hälsorelaterade utmaningar som gör att bilkörning är kanske det enda sättet att röra sig ute.
Polisen beaktar körförbudets konsekvenser för personens utkomst och nödvändiga rörlighet. Man utgår dock från att en i princip frisk person kan förflytta sig ett par kilometer, även till fots. En två kilometer lång skolresa är i sig inte en tillräcklig orsak för att mildra ett körförbud enligt bestämmelserna i körkortslagen.
− Syftet med körförbudet är att hindra föraren från att röra sig i trafiken, om hen har gjort sig skyldig till trafikbrott eller trafikförseelser, brutit mot en skyldighet som hänför sig till körkortet eller om hens hälsotillstånd är bristfälligt. Naturligtvis hoppas polisen att förarna ska tänka på konsekvenserna av ett körförbud redan innan de trycker foten på gasen hårdare än hastighetsbegränsningarna tillåter, konstaterar Torvinen.
]]>
Källa: Poliisi.fi