Farlig likgiltighet i parkeringslokaler i köpcentren i Esbo
NordenBladet — Polisen i Västra Nyland har fått kännedom om ett fenomen där en liten grupp unga förare kör för fort i köpcentrens parkeringshallar utan att bry sig om andras säkerhet. De flesta plåtkollisioner sker på parkeringsområden, och därför vill polisen med detta meddelande påminna om hur man tar hänsyn till andra på parkeringsplatser.Fall har observerats åtminstone i köpcentret Lippulaiva i Esbo, där mopedbilar, en fyrhjuling och ett par bilar har varit inblandade. Liknande fenomen har också observerats i andra köpcenter i Esbo.Enligt polisens uppgifter har man i hallen bland annat accelererat kraftigt, kappkört utan att bry sig om andras säkerhet och kört på områden som är avsedda för fotgängare. Hittills har det lyckligtvis inte inträffat några olyckor. En polisanmälan har dock registrerats i ärendet.En särskilt dålig plats för körning som utsätter andra för faraPolisen vill betona att i synnerhet parkeringshallar inte är rätt plats för sådan verksamhet på grund av de stora riskerna och störningarna. Det finns många fotgängare och andra trafikanter i parkeringshallar, så det säger sig självt att det inte finns någon orsak att köra med gasen i botten där. Även om det inte finns några andra trafikanter på ett parkeringsområde är onödig och störande körning förbjuden enligt vägtrafiklagen. Parkeringshallar är vanligtvis kameraövervakade områden, så alla former av störande beteende kan också verifieras i efterhand.Det som också gör detta ofog särskilt farligt är att till exempel mopedbilar i händelse av en olycka är ganska osäkra för dem som sitter i bilen. Om föraren till exempel kör in i en vägg eller stolpe i en parkeringshall kan konsekvenserna bli förödande.Följ de allmänna väjningsreglerna i parkeringshallar, om inte annat visas med skyltarKommissarie Hannu Kontola förtydligar trafikreglerna i parkeringshallar i allmänhet:– I köpcentrens parkeringshallar gäller vägtrafiklagen och den ska också iakttas. Även om köpcentrens parkeringshallar är privatägda, är de vägar i den mening som avses i vägtrafiklagen, eftersom alla har fritt tillträde till dem och de också används för allmän trafik.I de flesta fall har parkeringshallarna en särskilt fastställd hastighetsbegränsning på 20 km/h. Väjningsplikt och färdriktningar anges vanligtvis med trafikstyrningsanordningar som märken för övergångsställe, uppochnedvänd triangel, rondeller och märken för förbjuden körriktning.Om det inte finns några trafikmärken följs de allmänna reglerna för väjningsplikt i parkeringshallar. Av dessa ligger tyngdpunkten särskilt på väjningsplikt för dem som kommer från höger och det faktum att man får backa ett fordon endast om det inte äventyrar säkerheten eller hindrar annan trafik. När man lämnar en parkeringsruta ska man alltid väja för annan trafik på vägen.De flesta plåtkollisioner sker på parkeringsområdenI parkeringshallar är det ofta så mycket trafik att det blir trafikstockning och folk har bråttom. Detta är en dålig kombination och orsakar farosituationer och kollisioner. De flesta plåtkollisioner sker på parkeringsplatser och i hallar.– En smidig och säker framkomlighet i parkeringshallar förutsätter särskild hänsyn till andra och iakttagande av de allmänna principer som beskrivs i vägtrafiklagen. Det viktigaste av dessa är att iaktta den omsorgsfullhet och försiktighet som omständigheterna kräver för att undvika fara och skador, instruerar Kontola.
Fall har observerats åtminstone i köpcentret Lippulaiva i Esbo, där mopedbilar, en fyrhjuling och ett par bilar har varit inblandade. Liknande fenomen har också observerats i andra köpcenter i Esbo.
Enligt polisens uppgifter har man i hallen bland annat accelererat kraftigt, kappkört utan att bry sig om andras säkerhet och kört på områden som är avsedda för fotgängare. Hittills har det lyckligtvis inte inträffat några olyckor. En polisanmälan har dock registrerats i ärendet.
En särskilt dålig plats för körning som utsätter andra för fara
Polisen vill betona att i synnerhet parkeringshallar inte är rätt plats för sådan verksamhet på grund av de stora riskerna och störningarna. Det finns många fotgängare och andra trafikanter i parkeringshallar, så det säger sig självt att det inte finns någon orsak att köra med gasen i botten där. Även om det inte finns några andra trafikanter på ett parkeringsområde är onödig och störande körning förbjuden enligt vägtrafiklagen. Parkeringshallar är vanligtvis kameraövervakade områden, så alla former av störande beteende kan också verifieras i efterhand.
Det som också gör detta ofog särskilt farligt är att till exempel mopedbilar i händelse av en olycka är ganska osäkra för dem som sitter i bilen. Om föraren till exempel kör in i en vägg eller stolpe i en parkeringshall kan konsekvenserna bli förödande.
Följ de allmänna väjningsreglerna i parkeringshallar, om inte annat visas med skyltar
Kommissarie Hannu Kontola förtydligar trafikreglerna i parkeringshallar i allmänhet:
– I köpcentrens parkeringshallar gäller vägtrafiklagen och den ska också iakttas. Även om köpcentrens parkeringshallar är privatägda, är de vägar i den mening som avses i vägtrafiklagen, eftersom alla har fritt tillträde till dem och de också används för allmän trafik.
I de flesta fall har parkeringshallarna en särskilt fastställd hastighetsbegränsning på 20 km/h. Väjningsplikt och färdriktningar anges vanligtvis med trafikstyrningsanordningar som märken för övergångsställe, uppochnedvänd triangel, rondeller och märken för förbjuden körriktning.
Om det inte finns några trafikmärken följs de allmänna reglerna för väjningsplikt i parkeringshallar. Av dessa ligger tyngdpunkten särskilt på väjningsplikt för dem som kommer från höger och det faktum att man får backa ett fordon endast om det inte äventyrar säkerheten eller hindrar annan trafik. När man lämnar en parkeringsruta ska man alltid väja för annan trafik på vägen.
De flesta plåtkollisioner sker på parkeringsområden
I parkeringshallar är det ofta så mycket trafik att det blir trafikstockning och folk har bråttom. Detta är en dålig kombination och orsakar farosituationer och kollisioner. De flesta plåtkollisioner sker på parkeringsplatser och i hallar.
– En smidig och säker framkomlighet i parkeringshallar förutsätter särskild hänsyn till andra och iakttagande av de allmänna principer som beskrivs i vägtrafiklagen. Det viktigaste av dessa är att iaktta den omsorgsfullhet och försiktighet som omständigheterna kräver för att undvika fara och skador, instruerar Kontola.
]]>
Källa: Poliisi.fi