Polisen intensivövervakade hastigheter och ungas trafikbeteende under veckoslutet
NordenBladet — Andelen personer under 25 år som var involverade i grova trafikbrott var över 50 procent. Allvarliga trafikolyckor undveks dock.
Polisen intensivövervakade ungas beteende i trafiken i hela landet under förra veckoslutet den 18–20 oktober 2024. Övervakningens fokus låg på att avslöja fortkörningar på kvällar och nätter, främst på huvudvägarna samt under dagtid även i tätorter och på att övervaka ungas trafikbeteende och eventuella gruppkörningar.
Sammanlagt utfärdades 604 böter och 397 avgifter för trafikförseelse. Siffrorna inkluderar alla påföljdsavgifter, inte bara böter och avgifter för trafikförseelse som utfärdades till unga. Ytterligare registrerades 47 fall av grovt äventyrande av trafiksäkerheten.
Av förarna körde 89 sitt fordon på ett sådant sätt att kriterierna för grov likgiltighet uppfylldes. Detta betyder att körhastigheten överskred den högsta tillåtna hastigheten med cirka 30 kilometer i timmen eller mer.
Straff fick även unga under 25 år. Av dessa fick 87 (22 % av det totala antalet) en avgift för trafikförseelse och 180 (30 % av det totala antalet) böter för fortkörning. Av dessa misstänks 36 (40 % av det totala antalet) för grov likgiltighet. Dessutom misstänks 25 (53 % av det totala antalet) för grovt äventyrande av trafiksäkerheten.
Dödsrisken för unga förare är tre gånger så stor
Unga är överrepresenterade i trafikolyckor, och dödsrisken för unga förare är tre gånger högre jämfört med hela befolkningen.
Körhastigheten är en betydande riskfaktor vid trafikolyckor med dödlig utgång. Ju högre hastigheten är desto mer ökar risken för olika slags fel som leder till olyckor. Konsekvenserna av en olycka blir i allmänhet då också allvarligare.
Helgen såg bra ut när det gäller allvarliga olyckor, och enligt preliminära uppgifter inträffade inga dödsolyckor.
Polisen vill påminna om betydelsen av reflexer under de mörknande kvällarna och morgnarna samt att fordonsförare bör anpassa sin hastighet efter situationen, särskilt vid övergångsställen och andra överfartsplatser.]]>
Polisen intensivövervakade ungas beteende i trafiken i hela landet under förra veckoslutet den 18–20 oktober 2024. Övervakningens fokus låg på att avslöja fortkörningar på kvällar och nätter, främst på huvudvägarna samt under dagtid även i tätorter och på att övervaka ungas trafikbeteende och eventuella gruppkörningar.
Sammanlagt utfärdades 604 böter och 397 avgifter för trafikförseelse. Siffrorna inkluderar alla påföljdsavgifter, inte bara böter och avgifter för trafikförseelse som utfärdades till unga. Ytterligare registrerades 47 fall av grovt äventyrande av trafiksäkerheten.
Av förarna körde 89 sitt fordon på ett sådant sätt att kriterierna för grov likgiltighet uppfylldes. Detta betyder att körhastigheten överskred den högsta tillåtna hastigheten med cirka 30 kilometer i timmen eller mer.
Straff fick även unga under 25 år. Av dessa fick 87 (22 % av det totala antalet) en avgift för trafikförseelse och 180 (30 % av det totala antalet) böter för fortkörning. Av dessa misstänks 36 (40 % av det totala antalet) för grov likgiltighet. Dessutom misstänks 25 (53 % av det totala antalet) för grovt äventyrande av trafiksäkerheten.
Dödsrisken för unga förare är tre gånger så stor
Unga är överrepresenterade i trafikolyckor, och dödsrisken för unga förare är tre gånger högre jämfört med hela befolkningen.
Körhastigheten är en betydande riskfaktor vid trafikolyckor med dödlig utgång. Ju högre hastigheten är desto mer ökar risken för olika slags fel som leder till olyckor. Konsekvenserna av en olycka blir i allmänhet då också allvarligare.
Helgen såg bra ut när det gäller allvarliga olyckor, och enligt preliminära uppgifter inträffade inga dödsolyckor.
Polisen vill påminna om betydelsen av reflexer under de mörknande kvällarna och morgnarna samt att fordonsförare bör anpassa sin hastighet efter situationen, särskilt vid övergångsställen och andra överfartsplatser.
]]>
Källa: Poliisi.fi