Antalet dödsfall i trafiken ökar – polisen satsar på övervakning i Sydvästra Finland

NordenBladet — Den dystra statistiken som polisen i Sydvästra Finland tog upp över dödsfall i trafiken under sensommaren, fick många att haja till. Situationen väckte också polisen och aktiva åtgärder har vidtagits. Genom ökad trafikövervakning strävar polisen efter att rensa bort riskbeteende i trafiken mer effektivt.Dödsfall i trafiken under sensommaren väckte allmän oro. Samtidigt fick situationen polisen att intensifiera trafikövervakningen. – Det var nödvändigt att göra en s.k. tempoväxling. Det vill säga vi har ökat trafikövervakningen för att förebygga allvarliga trafikolyckor, berättar trafikpolissektorns chef, överkommissarie Mika Peltola vid Polisinrättningen i Sydvästra Finland. Omfattande riskbeteendeGenom att öka trafikövervakningen strävar polisen – både i tätorter och på landsbygden – efter att effektivare upptäcka och ingripa i riskbeteendet, såsom överhastigheter och rattfyllerier. – Vi har noterat att riskabelt och riskvilligt beteende i trafiken finns bland alla trafikantgrupper. När ett sådant beteende blir vanligare ökar sannolikheten för olyckor avsevärt i varenda ens rörelse, påpekar Peltola.Genom polisens synliga övervakning påverkas ett stort antal vägtrafikanter, men det finns också utmanande målgrupper: de som är likgiltiga för trafiksäkerheten och personer vars körhälsa har försämrats.  – Det är svårt att påverka dem genom synlig övervakning fast de är ofta inblandade i olyckor, säger Peltola.”Var och en av oss gör sin del”Under förra hälften av 2022 har redan 75 personer dött på de finländska vägarna. I genomsnitt har nästan var åttonde dödsolycka inträffat i Sydvästra Finland. Mellan januari och juni förra året var antalet dödsoffer i hela landet 86. Medan utvecklingen under årets första sex månader såg positiv ut, medförde juli en tragisk anhopning av dödsolyckor i trafiken, särskilt i Sydvästra Finland. Statistiksudden höjde antalet dödsoffer i Egentliga Finland och Satakunta till 18. Till exempel år 2020 var totalmängden för hela året 17. – 18 dödsolyckor inom sju månader är alarmerande. I varje enskilt fall bör vi fundera på vad var och en av oss skulle kunna göra annorlunda i sitt eget trafikbeteende för att förhindra allvarliga olyckor, funderar Peltola.Uppföljningsperioden på 12 månader bekräftar också den sorgsna situationen för Sydvästra Finland: dödsolyckor i trafiken ökade med 30 procent under perioden juli 2021 och juni 2022 jämfört med föregående tolvmånadersperiod.Polisens instruktioner är tydliga: ingen fortkörning, ingen ouppmärksamhet, inga berusningsmedel, ingen körning när man är trött, inga försummelser av körhälsa. – När var och en av oss gör sin del blir trafiken säkrare för alla, avslutar Peltola.Antalet trafikbrott ökar mot slutet av åretTrafikförseelser och -brott upptäcks huvudsakligen endast genom polisens egen övervakning och åtgärder. Med andra ord, ju mer polisen övervakar, desto fler brott upptäcks. Polisens trafikövervakning utförs av såväl trafikpolispatruller som fältpatruller som ansvarar för övervaknings- och larmverksamhet.– Under det gångna, operativt exceptionella året har trafikpolisen använts bland annat till för att ta hand om akuta alarmuppdrag vid bortfall pga. corona, till brottbekämpningsuppgifter och för att avlasta utlänningspolisens arbetsanhopning som har berott på kriget i Ukraina. Nu koncentreras resurserna i trafikövervakningsarbetet i enlighet med grunduppgiften, förtydligar Peltola. I år har antalet grova äventyrande av trafiksäkerheten minskat i Sydvästra Finland.– När övervakningen intensifieras kommer antalet både lindriga och grova trafikbrott sannolikt att öka mot slutet av året, förutser Peltola.  

Den dystra statistiken som polisen i Sydvästra Finland tog upp över dödsfall i trafiken under sensommaren, fick många att haja till. Situationen väckte också polisen och aktiva åtgärder har vidtagits. Genom ökad trafikövervakning strävar polisen efter att rensa bort riskbeteende i trafiken mer effektivt.

Dödsfall i trafiken under sensommaren väckte allmän oro. Samtidigt fick situationen polisen att intensifiera trafikövervakningen. 

– Det var nödvändigt att göra en s.k. tempoväxling. Det vill säga vi har ökat trafikövervakningen för att förebygga allvarliga trafikolyckor, berättar trafikpolissektorns chef, överkommissarie Mika Peltola vid Polisinrättningen i Sydvästra Finland. 

Omfattande riskbeteende

Genom att öka trafikövervakningen strävar polisen – både i tätorter och på landsbygden – efter att effektivare upptäcka och ingripa i riskbeteendet, såsom överhastigheter och rattfyllerier. 

– Vi har noterat att riskabelt och riskvilligt beteende i trafiken finns bland alla trafikantgrupper. När ett sådant beteende blir vanligare ökar sannolikheten för olyckor avsevärt i varenda ens rörelse, påpekar Peltola.

Genom polisens synliga övervakning påverkas ett stort antal vägtrafikanter, men det finns också utmanande målgrupper: de som är likgiltiga för trafiksäkerheten och personer vars körhälsa har försämrats.  

– Det är svårt att påverka dem genom synlig övervakning fast de är ofta inblandade i olyckor, säger Peltola.

”Var och en av oss gör sin del”

Under förra hälften av 2022 har redan 75 personer dött på de finländska vägarna. I genomsnitt har nästan var åttonde dödsolycka inträffat i Sydvästra Finland. Mellan januari och juni förra året var antalet dödsoffer i hela landet 86. 

Medan utvecklingen under årets första sex månader såg positiv ut, medförde juli en tragisk anhopning av dödsolyckor i trafiken, särskilt i Sydvästra Finland. 
Statistiksudden höjde antalet dödsoffer i Egentliga Finland och Satakunta till 18. Till exempel år 2020 var totalmängden för hela året 17. 

– 18 dödsolyckor inom sju månader är alarmerande. I varje enskilt fall bör vi fundera på vad var och en av oss skulle kunna göra annorlunda i sitt eget trafikbeteende för att förhindra allvarliga olyckor, funderar Peltola.

Uppföljningsperioden på 12 månader bekräftar också den sorgsna situationen för Sydvästra Finland: dödsolyckor i trafiken ökade med 30 procent under perioden juli 2021 och juni 2022 jämfört med föregående tolvmånadersperiod.

Polisens instruktioner är tydliga: ingen fortkörning, ingen ouppmärksamhet, inga berusningsmedel, ingen körning när man är trött, inga försummelser av körhälsa. 

– När var och en av oss gör sin del blir trafiken säkrare för alla, avslutar Peltola.

Antalet trafikbrott ökar mot slutet av året

Trafikförseelser och -brott upptäcks huvudsakligen endast genom polisens egen övervakning och åtgärder. Med andra ord, ju mer polisen övervakar, desto fler brott upptäcks. 

Polisens trafikövervakning utförs av såväl trafikpolispatruller som fältpatruller som ansvarar för övervaknings- och larmverksamhet.

– Under det gångna, operativt exceptionella året har trafikpolisen använts bland annat till för att ta hand om akuta alarmuppdrag vid bortfall pga. corona, till brottbekämpningsuppgifter och för att avlasta utlänningspolisens arbetsanhopning som har berott på kriget i Ukraina. Nu koncentreras resurserna i trafikövervakningsarbetet i enlighet med grunduppgiften, förtydligar Peltola. 

I år har antalet grova äventyrande av trafiksäkerheten minskat i Sydvästra Finland.
– När övervakningen intensifieras kommer antalet både lindriga och grova trafikbrott sannolikt att öka mot slutet av året, förutser Peltola. 
 

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory