Hållbar utveckling och koldioxidavtryck i polisens verksamhet
NordenBladet —
15.09.2020 kl 09.54Polisstyrelsen
Inom inrikesministeriets förvaltningsområde är polisen som största aktör starkt med och stödjer inrikesministeriets engagemang för att främja hållbar utveckling. Polisen vill profilera sig som en föregångare i detta utöver på inrikesministeriets förvaltningsområde även i större omfattning i staten. Att minska koldioxidavtrycket med 50 procent fram till 2027 enligt målet är en utmaning och för att uppnå målet förutsätts både ett aktivt grepp om frågan i alla val samt investeringar i de lokaler och det materiel som polisen använder.
Polisstyrelsens planhelhet för hållbar utveckling består av tre planer som sinsemellan stödjer varandra. Dessa tre planer är färdplanen för minskning av polisens koldioxidavtryck, färdplanen för byggande av polisens fordonsladdningsstationer och färdplanen för upphandling av polisfordon. Dessa planer utvecklas vid Polisstyrelsen i samarbete med alla enheter och polisens materialcentral. Polisstyrelsens teknologienhet ansvarar för samordningen av detta utvecklingsarbete.
Den största enskilda källan av koldioxidutsläpp som polisen genomför med sin egen ramfinansiering är användningen av fossila bränslen i trafiken. Den näst största är utsläpp som orsakas av lokaler, vilka polisen dock kan inverka på betydligt långsammare – investeringar i fastigheter görs huvudsakligen av fastighetsägarna.
– Polisens koldioxidavtryck minskas på alla fronter på ett systematiskt och kontrollerat sätt. Vi tänker hela tiden på polisens huvuduppgifter, vars utförande inte får försvagas på grund av de beslut som vi nu fattar, säger teknologidirektör Jyrki Wasastjerna vid Polisstyrelsen.
Polisens metoder för att minska koldioxidavtrycket
Polisens koldioxidavtryck består nästan helt av fordonsutsläpp, energi som används för uppehåll och användning av fastigheter och processer för att förstöra material som ska förstöras. Polisen kan minska sitt koldioxidavtryck även genom att öka användningen av teknik för distansmöten, överföra de elavtal polisen själv bestämmer om till elektricitet som produceras utan utsläpp, och genom att stödja ägarna av fastigheterna för polisens verksamhetsställen till att göra de samma samt bland annat genom att minska användningen av papper.
– Polisen får goda möjligheter att minska koldioxidavtrycket från förvaltningsområdet genom att kartlägga effektivare återvinningsmöjligheter för polismaterial som ska avlägsnas och öka den regelbundna bedömningen och vikten av miljökonsekvenserna i upphandlingarna på riksnivå, säger överinspektör Janne Liljavuori från Polisstyrelsen.
Polisen övergår så småningom till hybridfordon och laddningsbara fordon
Polisen använder sammanlagt cirka 1 500 bilar, varav endast några tiotal (cirka 60 på hösten 2020) använder något annat än bensin och diesel som bränsle. Under 2020 har polisen börjat övergå till att använda laddningsbara bilar i uppgifter där de laddningsbara bilarnas egenskaper är tillräckliga för att sköta polisens uppgifter.
Enligt planen ska man vad gäller fordonsmaterielet först övergå till hybridfordon i stor omfattning och genast när det inom teknikens ramar är möjligt övergå till att upphandla helt eldrivna fordon. Vad gäller övergången har man börjat från allmänna civilfordon. Det finns redan planer på pilotprojekt för utnyttjande av hybridfordon och helt eldrivna fordon även som annat fordonsmateriel.
– Det saknas fortfarande erfarenhet av att hur hybridfordon eller helt eldrivna fordon kan utnyttjas eller lämpar sig för det operativa fordonsmaterielets behov hos polisen. Erfarenheter samlas in genom pilotprojekt. Det är också klart att polisens årliga förnyelsehastighet vad gäller fordon inte är tillräcklig för att uppnå målet. Nu måste man alltså hitta nya sätt att försnabba fordonsomloppet eller kunna få fast den utbytesskuld av fordon som uppkommit under de senaste åren för att det alls ska vara möjligt att uppnå målen, konstaterar materialchef Heli Rajaniemi från Polisens materialcentral.
Planering av riksomfattande laddningsnätverk pågår
En plan för att bygga ett riksomfattande laddningsnätverk för polisens tjänstebruk för polisens helt eldrivna fordon och hybridfordon har beretts vid Polisstyrelsen. I planen beskrivs hur polisen före slutet av 2025 kan vara i ett läge där det på polisens verksamhetsställen finns laddningsstationer både för laddningsbara fordon som är placerade vid verksamhetsstället och för laddningen av materiel som används av patruller som rör sig i en större omfattning.
– När patrullen besöker polisstationen för att anteckna en brottsanmälan eller hämta/föra en kund, kan bilen kopplas till snabbladdningsstationen och arbetsuppgiften fortsättas med en fulltankad bil när det igen är dags att fortsätta, säger överkommissarie Jussi Kiiski från Polisstyrelsen.
Källa: Poliisi.fi