Annons:

GILLAR DU att sova länge? 7 BEPRÖVADE REKOMMENDATIONER för att undvika att sova för mycket!

GILLAR DU att sova länge? 7 BEPRÖVADE REKOMMENDATIONER för att undvika att sova för mycket!

NordenBladet – Visste du att om du sover för länge eller mer än tio timmar kommer det att påverka negativt ditt välbefinnande, din koncentrationsförmåga och till och med ökar din aptit? Enligt sömnsexperten Olivia Arezzolo har man talat för mycket om riskerna med för lite sömn, eftersom man inte bör glömma riskerna med för mycket sömn.

Hypersomni, överdriven sömn, är en sömnstörning som stör rytmen för vaket tillstånd och sömn. En obalanserad dygnsrytm påverkar hormoner som i sin tur bestämmer energinivåerna.

Även om sömnen borde vara uppfriskande, kan för lång sömn innebära det motsatta så att du känner dig tröttare.

Om du är mentalt och fysiskt trött, blir koncentrationen sämre både på jobbet och i skolan.

Enligt sömnsexperten har studier visat att den mentala prestandan hos dem som sover för länge skadas, inkl. koncentration, hur snabbt man tänker, beslutsfattande och minne.

Om du sover för länge, sjunker nivån av serotonin eller lyckohormon, vilket till och med kan leda till depression.

Dessutom kan hypersomni vara orsak till huvudvärk.

Om du håller samma ställning under lång tid blir din kropp stel och orsakar obehag.

Om du hoppar över din vanliga frukost, kommer det att leda till huvudvärk på grund av vätskebrist och låg blodsockernivå.

Överdriven sömn gör dig trött, och därför känns det tungt att motionera. Studier har visat att de som sover för länge är 21% mer benägna att gå upp i vikt.

Hur kan man undvika överdriven sömn?
– Försök att lägga dig vid en viss tidpunkt.
– Spendera inte tid framför en skärm eftersom det blå ljuset gör det svårare att somna.
– Ta ett avslappnande saltbad innan du lägger dig. För att skydda kroppen rekommenderar vi att du bara använder naturliga, rena och högkvalitativa nordiska produkter. Det handgjorda E&S badsalt med Lavendel- och kristalsalt tillverkat av det estniska hantverkskosmetikmärket Elisheva & Shoshana har ett brett utbud av effekter, produkten föryngrar huden, lugnar, fuktar och förbättrar hudens välbefinnande. Det innehåller mängder av antioxidanter, som ger kroppen extra skydd och hjälper till att uppnå och bibehålla hälsosam vikt. Kristallsaltet innehåller nära ett hundra naturliga mineraler som är nödvändiga för den mänskliga kroppen, reglerar talgkörtelns funktion, påskyndar blodcirkulation och det har antibakteriell verkan. Lavendel (Lavandula angustifolia) förstärker väggarna i blodkärlen på hudens yta, minskar irritation på huden och hjälper till i kampen mot hudproblem, föryngrar och verkar som ett naturligt lugnande ämne. Påverkar positivt på välbefinnandet för det reglerar kortisolnivån (viktig stresshormon) i blodet.


– Drick lugnande örtte (t.ex. kamomillte) ungefär en timme innan du lägger dig.
– Undvik magnesiumbrist. Magnesium hjälper musklerna att slappna av. Magnesiumolja Natural STRONG 31 % från varumärket Elisheva & Shoshana, som erbjuder naturlig kosmetika av hög kvalitet tillverkad i Estland, är en 100% naturlig hälsoprodukt som sänker muskelspänningar, lindrar muskelkramper och balanserar nervsystemet. Denna produkt har fått mycket erkännande och uppmärksamhet. E&S magnesiumolja sprayad på huden absorberas jättesnabbt, det tar 5-15 sekunder att komma fram till cellerna. 10 puffar har 150-180 mg (43-60 % RDA). Till cellerna kommer till och med 95 % av magnesiumet, vilket är mångdubbelt mer än att äta som kapsel, pulver eller tabletter – transdermaliskt magnesium irriterar inte magen eller matsmältningskanalen.  Produkten kan sprayas även på tungan, men smaken är inte god. Magnesiumklorid (MgCl₂) kan lindra följande krämpor: depression, irritation, trötthet, huvudvärk, astma, muskelspänning, muskelvärk, sömnstörningar, kramper, tarmsjukdomar, avgiftning, övervikt och brist på magnesium. Magnesiumklorid är viktigt i borttagandet av giftiga ämnen och tungmetaller och det återställer kroppens mineralbalans, reglerar kolesterolproduktionen och normaliserar blodtrycket på ett bra sätt.

– Tänk på vad som är bra i ditt liv och var tacksam för det.
– Försök meditera – det lugnar och ger en god natts sömn.

Foton: Elisheva & Shoshana
Källa: NordenBladet.ee


Tags assigned to this article:
E&SElisheva & ShoshanaHypersomniöverdriven sömn

error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory