DÅLIG DAG? 5 ENKLA råd hur vända sinnesstämningen till det bättre på ett ögonblick

OHMYGOSSIP – Ett nytt år, nya möjligheter och nytt förhållningssätt – var alltid positiv! Säg tack och adjö till depression som beror på dåligt väder, och lev varje dag i ditt liv glad och pigg. Vacker sminkning, shopping, tid med vänner, vacker musik och promenad – allt detta gör under!

# 1
Att sminka sig är det snabbaste och enklaste sättet att bättra på sin sinnesstämning oavsett årstid. Och vintern är därmed a) inget undantag; b) tid när du borde avstå från rött läppstift eller tropiskt het ögonskugga. För att makeup inte skulle kännas för kraftig på en blek hud, undvik att dra för hårda linjer på läpparna och föredra mjuka linjer, som om du hade kysst passionerat i timmar. Klara färger på sotiga ögon kan bytas ut mot kattögon med smink i din favoritfärg.

# 2
Shopping kan bota även den djupaste depressionen men i verkligheten hjälper färgterapi för att bli av med dålig sinnesstämning och till det kan du hitta någonting lämpligt i dina egna skåp. Glada toner som orange, rött och klargrönt passar lysande ihop med sådana arktiska favoriter som grått och beige. På samma sätt en liten färgklick i kläderna fungerar lika bra som färskpressad apelsin- eller grapefruktjuice.

# 3
Ytterligare ett sätt att pigga upp tillvaron (och träffa vänner) är att ordna hemma små fester. Varför inte redan idag? Inbjud dina väninnor hem till dig, öppna en flaska glögg, baka en tårta tillsammans. Ta fram den gamla och goda Twister eller Monopol – du kan tro att de fortfarande gillas av alla.

# 4
Vad är tjejernas bästa vän på en deppig dag? Nej, inte diamanter (även om mungiporna uppenbarligen dras uppåt) – hörlurar och bra musik!

# 5
Ta en skogspromenad. Svepskäl som ”det är kallt och obehagligt” godtas inte. Tänk på skolbarnen i Sibirien, de måste klara av betydligt värre väderlek. Ta fram din tjockaste ylletröja, svep halsduken ända upp till ögonen, byt läderhandskar till yllevantar och ta riktiga yllestrumpor på fötterna. Frisk luft är även bra för huden.

Foto: OHMYGOSSIP
Källa: Ohmygossip.fi

Kristiina Karlberg: Hur minska stress och sömnlöshet

OHMYGOSSIP – Vi har alla haft situationer då stressen tar de sista krafterna och orsakar oro och sömnlöshet. Jag har aldrig träffat en människa som aldrig haft det stressigt i sitt liv. Många tror att långvarig stress måste behandlas med medicin, men jag är av den åsikten att allting beror på oss själva och i stället för att äta tabletter borde man förändra sitt dagliga liv. Vad kan man då förändra?

I stället för kaffe vore det klokare att dricka te, till exempel kamomill te som är känd sedan urminnes tider att ge lugnande verkan. Eller till exempel fläderbär/-blom te, som lugnar nerverna och hjälper till att somna (gravida får inte dricka denna te!). Fläderbloms te är känd sedan flera hundra år tillbaka som ett ämne som även skyddar mot förkylning. Det som hjälper mot stress och depression är rosmarin te, men överdriv inte mängden… för mycket intag av te kan orsaka matsmältningsproblem och sömnlöshet. Te rekommenderas inte under graviditeten, för det stimulerar livmodern. Alkohol borde man använda så lite som möjligt, den ger dock hjälp för stunden och förändra sinnestillstånd, men ärligt sagt att bli berusad har ännu inte botat någon. Och jag tycker att fulla människor gråter och är ännu mer deprimerade.

Om du har lidit av sömnlöshet under en lägre tid, undvik att äta mycket sent på kvällen och begränsa det till mager och lätt mat. Ät till exempel bladsallad, men utan ättika, lägg till exempelvis färsk lök, indianerna äter detta mot sjukdomar och sömnlöshet. På salladen kan du ta några mandariner som har samma lugnande verkan och har många nödvändiga vitaminer. Mandarin lugnar och piggar upp, förstärker nervsystemet och lindrar smärta, och passar även för vård av matsmältningsproblem. Innan du somnar, bada kallt om möjligt, lägg till lite kamomillolja och även honung, om möjligt. Efter badet massera kroppen med lavendelolja och ta en droppe även på kudden. Lavendel är en universalolja, som lugnar och ger balans.

Jag var själv trött under en längre period, jag kände att stressen var en ständig följeslagare, gråtfärdig, hade stundtals panik, nervositet. Efter att ha varit under isen ville jag börja leva igen. Jag försökte analysera mig själv och förstod att egentligen lever jag för andra. Det största felet som man kan göra är att glömma sig själv! Försök skämma bort dig själv. Gör vad du egentligen vill göra och tänk inte på vad andra tycker. Försök leva så att i stället för meningen ”jag skulle ha kunna göra det” kan du ibland säga ”jag gjorde det”. Undvik människor som gör dig stressad, gå inte med nedböjt huvud, om någonting misslyckas, försök igen. Gråt din gråt en gång ordentligt och kom över det, ta på dig joggingbyxor och ta en promenad eller en joggingrunda. Kok varm choklad, som motverkar depression mycket effektivt. Le och le. Lev inte för din vikt, låt inte tidningarna störa dig. Inbilla inga problem. Och vad som är viktigast, älska och ta emot kärlek som ges dig.

Ta hand om din själ och kropp. Bry dig om var du lever din dag. 🙂




Foto: Kristiina Kalberg (Ohmygossip Couture)
Källa: Ohmygossip.fi

HÄR är misstagen du gör på din ledighet – som gör dig tröttare på arbetet

OHMYGOSSIP – Varför är jag tröttare nu, efter ledigheten, än innan min semester? Har du ockdå ställt dig frågan? Vi har svaret! Och så gör du för att inte gå i samma fällor igen. Semester är till för att vi ska kunna återhämta oss, andas ut och hinna reflektera över saker som inte hinns med i vardagen. Många hittar även på roliga saker, reser och träffar släkt och vänner under sin ledighet. Trots att semester låter som något härligt och avkopplande kan vissa misstag få dig att känna dig tröttare än du var innan din ledighet.

Harvard Business Review har tagit fram tre vanliga semestermisstag som beror på att vi varvar ner på fel sätt eller har svårt att hitta en balans i livet under ledigheten.

Här är misstagen du ska se upp för under din nästa semester:

1. Du blir en soffpotatis
När den sista uppgiften innan semestern är utförd trycker soffpotatisen på av-knappen. Soffpotatisens enda mål med semestern är att sträckkolla på tv-serier och film, något som i teorin kan låta avslappnande och skönt, men som i verkligheten kan göra soffpotatisen frustrerad och oförberedd på att gå tillbaka till jobbet.

Det beror på att man under semestern behöver viss tid för total avslappning, men att man även behöver tid för meningsfulla sociala interaktioner med andra, fysisk aktivitet och aktiv tankeverksamhet – alla tre saker som man inte får när man ligger i soffan med Netflix.

2. Du semesterfuskar
Semesterfuskaren tar inte semester på riktigt utan jobbar under sin ledighet. Det kan bero på allt för höga krav och att semesterfuskaren ser sin chans att komma ikapp med sådant som inte hinns med under vanliga arbetsdagar.

Problemet med att jobba under semestern behöver knappast vidare förklaring. Forskning visar att vi utan pauser och semester löper stor risk att bli utbrända. Så även om det kan kännas som en bra idé att jobba på semestern för att minska stressen när vardagen väl är tillbaka så är det en kortsiktig lösning som inte kommer att hjälpa ditt välmående på lång sikt.

3. Du är en ”workaholidayic”
En ”workaholidayic” tenderar att vara en arbetsnarkoman i vardagen, tendenser som även påverkar semestern. För ”woraholidayic”:en byts vardagens möten ut mot sociala evenemang och resor för att träffa vänner och släkt. Det blir därmed väldigt ont om tid för vila, eftertanke och egentid.

Beteendet kan bero på att man inte vill säga nej till vänner och släktingar, men det kan även bero på att vanorna från jobbet får en att fylla dagarna med saker att göra istället för att varva ner. En ”workaholidayic” känner sig ofta mer utmattad och trött när semestern är över än vad hon var innan ledigheten.

Känner du igen dig själv? Sätt upp hållbara mål och planer för din nästa ledighet och se till att prioritera egentiden.


Foto: Detta foto är endast avsett för illustration (Ohmygossip Couture/Mika Pulkkinen)

Källor: HBR.org, Breakit, Elle
Artikeln publicerades först på MåBra.

Att spå från hand – konsten att läsa handens linjer. Vad visar linjerna på din hand?

OHMYGOSSIP – De som spår på hand kan fastställa människans karaktär, sia om framtid och se risken för sjukdomar bara genom att titta på handens linjer. Att spå från hand baserar sig på det att det är planeterna som påverkar människans öde.

Vanligtvis talar man här om sju planeter: Venus som representerar kärlek, Jupiter för makt, Saturnus för öde, Sol eller Apollo för framgång och talang, Merkurius för förverkligande av planer och dessutom Mars och Måne. Människans varje finger har under sig en kulle, som har namnet på någon av planeterna. Under tummen finns Venus, pekfingret Jupiter, långfingret Saturnus, ringfingret Sol och lillfingret Merkurius. Under Merkurius kulle finns en kulle för Mars och ännu längre ner Månes kulle. En linje som går mot en eller två planeters kulle kallas med samma namn.

Således är det möjligt att fastställa människas karaktär utifrån handens linjer, att sia om framtiden och se risker för sjukdomar. Men varför är några människors linjer långa och andras korta? Visar livslinjen hur långt ditt liv blir? Vad kan man läsa om en själv utifrån ens egna handlinjer?

Handens tre viktigaste linjer är hjärtlinjen, livslinjen och huvudlinjen. Låt oss se var de finns på handen.

HJÄRTLINJEN
Hjärtlinjen visar personens känslighet och hjärtevärme eller – kyla och introverts och lika så hur personen förhåller sig till kärlek. Hjärtlinjen börjar under lillfingret och går över handflatan mot tummen. Om det inte finns någon linje alls, tänker personen i fråga rationellt, kan koncentrera sig på flera saker intensivt och uppnå det man önskar sig men kan förlora känslolivet.

Om hjärtlinjen går över handflatan och slutar mellan pekfingret och långfingret, är personen rationell och älskvärd och har lycka i kärlek och äktenskap. Om hjärtlinjen går till en kulle under pekfingret, är det fråga om en girig och egoistisk person, som har svårt att vara finkänslig.

Lång hjärtlinje berättar om karaktär som är utåtriktad. Tunt streck utan grenar har personer som inte är speciellt jovialiska. Hjärtlinjen som en kedja talar om känsloförändringar. Små grenar som går uppåt från linjen pekar på hängivenhet, de som går neråt däremot på besvikelser.

Man kan bestämma tiden genom att dividera hjärtlinjen i tre delar räknad från flatans mitt och slutar under lillfingret.

LIVSLINJEN
Livslinjen talar om personens karaktär och liv rent generellt, och sådan har alla händer. Linjens längd har ingenting att göra med livslängden, utan den talar om människans livskraft. Linjen börjar vid sidan av handflatan mellan lillfingret och tummen och går som en båge mot området under tummen. Livslinjen börjar vanligtvis under s.k. Jupiter kullen, det vill säga under pekfingret. Om linjen emellertid börjar på själva kullen är personen mycket ambitiös. Man kan bestämma människans livslängd på livslinjen när linjen delas i tio års intervaller. Punkten för sjuttio år ligger ca 2,5 cm från nedre delen av handflatan.

Om livslinjen är lång och klar, ej som en kedja eller med avbrott, är det fråga om en verkligen livskraftig och andligt stark personlighet, som har möjlighet att bli gammal. Om linjen dessutom böjer sig kraftigt under Venus kullen, har personen kraft och viljestyrka.

Livslinje typ kedja tyder på dålig hälsa. Linjer som korsar livslinjen siar om sorger i känslo- och familjelivet – linjerna kallas även för erfarenhetslinjer. Linjer som riktar sig uppåt betyder alltid någonting positivt, för de talar om utveckling och företagsamhet och förmågan att besegra sjukdomar.

HUVUDLINJEN
Huvudlinjen är en av de viktigaste mätarna av intelligens. När man jämför huvudlinjen med hjärtlinjen ser man om det är hjärtat eller intelligensen som styr personen. Som med livslinjen börjar även huvudlinjen mellan pekfingret och tummen men går därifrån till andra sidan av flatan. Början av huvudlinjen har följande betydelser.

Om huvudlinjen går i början lite ihop med livslinjen betyder det att personen är fundersam och välbetänkt och har ingen tendens till ytterligheter.

Om huvudlinjen går parallellt med livslinjen ungefär ett par centimeter, visar det på extrem försiktighet, rädsla, ovilja att bilda en egen uppfattning och svagt självförtroende.

Om huvudlinjen går en bit från livslinjen är människan mer företagsam och har större självförtroende. Hon är också mer impulsiv och tar risker i sitt liv.

Om huvudlinjen på båda händerna går långt ifrån livslinjen rusar människan om, är mycket impulsiv och orolig och kan inte koncentrera sig längre tider på samma sak.

Om huvudlinjen börjar längre in än livslinjen det vill säga från tummen, har personen lätt att bli sårad, är lättretad och lätt tänd av sin karaktär.

Kort huvudlinje säger att personen är praktisk och klyftig. Många affärsmän har en kort huvudlinje.

Lång huvudlinje pekar på intresse för detaljer och förmåga för ordning och koncentration. En linje som pekar neråt säger att personen har god fantasi och känsla. En gaffel i slutet av huvudlinjen säger att personen är ”för mångsidig”, det vill säga personen kan inte koncentrera sig på en sak i taget och har ingen klar målsättning. På huvudlinjen kan tiden delas i tre perioder: ungdomstid, vuxen ålder och ålderdom – från början mellan tummen och pekfingret.

Källa: Ohmygossip.ee ”Födelsemärke som ödesvarning”

OTROLIGT! Denna kvinna hemmahörande i Taiwan är 41 år gammal! Hon publicerar sin hemlighet!

OHMYGOSSIP – Det är sant att asiaterna har haft tur med sina gener. De kan hålla sig unga länge, men hur kan en 41-åring se ut som en 14-åring? Lure Hsu som bor i Taiwan väcker uppseende med sitt utseende i hela världen. Allting fick sin början när hon tillsammans med sin syster deltog i ett lokal TV-program där även redaktörerna höll på att falla av sina stolar när de hörde hennes ålder.

Lure säger att hon behållit sin ungdomliga utseende tack vare mycket fukt, berättar Daily Mail. Både utvärtes och invärtes! Vatten och fuktighetskräm är därmed källan till ungdom? – ”Fuktighetskräm är verkligen allt jag behöver. Dessutom rekommenderar jag att man undviker socker, att man dricker svart kaffe på morgonen och naturligtvis att äta mycket färska frukter”, berättar kvinnan om sina vanor.

https://www.instagram.com/p/BVlvsy7gdxJ/?taken-by=lurehsu

https://www.instagram.com/p/BC693yJv4Dw/?taken-by=lurehsu

https://www.instagram.com/p/BKlAf3zjLl4/?taken-by=lurehsu

https://www.instagram.com/p/BLYiCSoDIdT/?taken-by=lurehsu

Bild: Lure Hsu (Instagram/ @lureshu)
Källa: Ohmygossip.ee

Jana Hallas berättar för NordenBladets hälsospalt om sin livsstil och sina principer: Jag gör allting engagerat!

NordenBladet – ”Ärligt talat är jag nog inte den bästa förebilden för hälsosam livsstil – jag gillar inte vegetarisk kost och jag motionerar inte, men jag kan tala om min livsstil och mina principer”, så säger i början av sin intervju med NordenBladet.ee designern, stilisten och textförfattaren Jana Hallas (47) som alltid är välvårdad och kvinnlig.

Janas livsstil är s.k. hälsosam ”utan ansträngning”. Kvinnan, vars ålder man skulle kunna gissa till maximalt 35 år berättar för oss sin hemlighet – Jana gör ingenting bara för att det är ett måste. Om hon gör någonting, brinner hon för det och hon gör det på lagom nivå. ”Jag vet inte hur hälsosam min livsstil är men det lär inte finnas någonting ohälsosamt i den. Jag tycker att det viktiga är ordet lagom. Det finns några saker som jag anser vara viktiga för det helt enkelt passar mig”.

Här kommer nu Jana Hallas tre rekommendationer för en lycklig och hälsosam livsstil:
1. Mat. Frukost är ett måste. Om det praktiskt är möjligt äter jag havregrynsgröt. Den är bra för ämnesomsättningen, den ger behaglig mättnadskänsla och jag gillar den.

Förutom frukostgröten är min mest hälsosamma näringsvana att äta varje dag minst en varm måltid eller soppa. Jag har aldrig provat någon diet. Som mamma började jag lägga märke till matens kvalité och näringsinnehåll. Jag äter inte mycket fett kött, jag försöker undvika stekta rätter, jag äter fläskkött och nötkött och en gång i veckan fisk.
Tyvärr har jag aldrig gillat sallader. Vatten började jag dricka medvetet så sent som ett par år sedan, för jag var inte törstig. Däremot en stor kopp svart kaffe på morgonen är nödvändig.

Jag äter ingenting mycket hälsosamt, men samtidigt heller inte någonting riktigt ohälsosamt. Som mor har jag begränsat användandet av socker och salt mer än tidigare. Tidigare var det ingen konst att äta en påse godis på en och samma gång men nu är jag betydligt klokare och har mer kunskaper, man talar mer och mer om detta ämne. Som dryck använder jag inte kolsyrat vatten även om jag under några år drack enbart kolsyrat. Jag köper inte saft eller läskedryck. Vitt bröd köper jag inte. När jag bakar använder jag vitt vetemjöl, ibland blandar jag det med fullkornsmjöl. Om ”organiskt” eller ”eko” förändrar smaken, håller jag mig till vanliga produkter i affären. Naturligtvis föredrar jag ren mat från lantbruk men det är inte min målsättning till vilket pris som helst.

2. Motion. Jag motionerar naturligt – jag städar hemmet, jag promenerar och jag tar trappor (i stället för hiss), jag cyklar i stället för bilen när det gäller kortare sträckor. På sommaren klipper jag gräsmattan. Som tur är har jag inte stillasittande arbete. Speciell motion sysslar jag inte med, men jag deltar ibland i yoga, som känns bra, i synnerhet stretchning. Ibland stretchar jag hemma.

3. Jag brinner för det jag gör. Jag engagerar mig i det jag gör, jag satsar helhjärtat på mina projekt, oavsett om aktiviteten handlar om modedesign, keramik eller att vara mor. Jag kan njuta av små saker och värdesätta dem.

https://www.instagram.com/p/BGM54oiNkgm/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BH_smZXgx-c/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BUpBgKglhLy/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BHRSMHJgLUu/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BIzkOQQgM79/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BKxaS-9AqZd/?taken-by=janahallas

Bilder: Jana Hallas (Instagram/@janahallas)

Redaktör Karin Karu: Kroppen är inte skapad till att sitta still utan till att röra på sig

NordenBladet – Karin Karu är redaktör för Buduaar.ee-sajten, som värdesätter hälsosam livsstil och älskar idrott. Karin som man ofta kan se redan klockan sex-sju i fitness, poängterar att hälsosam livsstil är en balans mellan rätt kost och aktiviteter. Karin delade ut till NodenBladets läsare tre hälsotips som varje vän av hälsa kan leva efter.

1. Ren mat! Välj rå och ren mat som kommer från naturen och som inte är producerad! Ät varje dag färska grönsaker, bär, frukt. Ät fisk och kött – som är viktiga proteinkällor för kroppen! Föredra frysta grönsaker på vintern – de har mer vitaminer än affärernas frukter som har sprutats med kemikalier.

2. Vatten. Läskedryck, saft, söt kefir och andra liknade produkter innehåller mycket socker som inte är nyttigt för kroppen. Visste du att t ex en vanlig 330 ml dricksyoghurt innehåller nästan 30 g socker? Det finns till och mer i den än i 50 g mjölkchoklad! Drick vatten och föredra naturliga osockrade safter och mjölkprodukter.

3. Rör på dig! Kroppen är inte skapad till att sitta stilla utan för att röra på sig. Om du har stillasittande jobb, reservera varje timme åtminstone fem minuter till att röra på kroppen. Det finns inget mer uppiggande än att vistas i frisk luft. På sommarn trädgårdsarbete och om möjlig simning – just simning tränar alla muskelgrupper och ökar matsmältningen.

Bild: Karin Karu

Janne Saar: Omgiv er med människor som motiverar er!

NordenBladet – Janne Saar är en estnisk musiker och textförfattare som bott i Los Angeles ett tag och som äter och lever sunt och rekommenderar det även till andra. Janne vet att det inte räcker med drömmar för att komma vidare i livet. Människan bildar med sina vänner och allt annat som omger henne en helhet och alla som vill komma framåt i livet samlar runt sig friska människor som respekterar hälsa. NordenBladet presenterar er Jannes tre rekommendationer för ett hälsosamt liv!

Positiva tankar – Jag tror att det är en nödvändig egenskap att kunna behärska sina egna tankar för att kunna leva ett hälsosamt liv. Jag tror att negativa tankar ofta är orsaken till sjukdom. Till exempel en bild av vad som händer i din kropp rent energimässigt när du har känslor. Om man inte kan frigöra sig från negativa känslor och rena sin energisfär kommer det att samlas negativ energi i kroppen tills det leder till sjukdom. Därför är det viktigt att tänka så positiva tankar som möjligt.

Hälsosam mat – Det är mycket viktigt att lägga märke till varifrån din mat kommer. Hur har man odlat den? Och får du nödvändiga vitaminer av din mat? Tyvärr är det så att de flesta människorna lägger märke till hur maten smakar utan att tänka på hur mycket energi man får av maten. Hälsosam mat är kopplad till dina tankar. När du äter hälsosamt är det lättare att leva på ett positivt sätt.

Samla kring dig människor som älskar dig och tror på dig – Det är i praktiken omöjligt att leva hälsosamt om du är omringad av negativa människor. Om dina vänner är sådana som använder mycket alkohol, som röker och festar så är det mycket sannolikt att du är likadan. Om dina vänner är sådana som vill utveckla sig och komma framåt i livet och vill överstiga sig själva så är även du likadan.

https://www.instagram.com/p/BUkVAOyAoKt/?taken-by=jannesaar

 

https://www.instagram.com/p/BURrmomA5Re/?taken-by=jannesaar

 

https://www.instagram.com/p/BQ5WCEAAynF/?taken-by=jannesaar

Bild: Janne Saar (Instagram/@jannesaar)

7 FELAKTIGA myter om akne

OHMYGOSSIP – Finnar irriterar inte enbart tonåringar och för att bli av med dem behöver man inte tvätta ansiktet oftare. OHMYGOSSIP tar fram för er vanliga myter om akne som man inte behöver tro på.

Myt 1: Finnar hör till tonåren. När och hur akne drabbar en är medfött. Många har akne bara under tonåren men det finns många människor som lider av finnar även som vuxna – till och med 40-55 % av 20-40-åringar har finnar, skriver Men’s Health.

Myt 2: du måste tvätta ansiktet oftare. Att tvätta ansiktet ofta tar inte bort dina finnar, eftersom orsaken ligger någon annanstans – t ex i hormoner, stress eller i generer. Bakterier är en del av förklaringen och även ansiktsprodukter som täpper till porerna. Till just det hjälper det att tvätta ansiktet men oftast är det inte den enda orsaken till akne.

Myt 3: solen hjälper till att bli av med finnar. Det är struntprat. Solen försvagar hudens immunförsvar, som oftast inte är så bra eftersom detta system behövs för att bekämpa inflammationer och hudcancer. Plus även det att mycket sol ger rynkor och pigmentfläckar. Solen kan tillfälligt lindra eksem och psoriasis.

Myt 4: att äta fet mat ger akne. Det kan stämma för människor som har lätt att få akne.

Myt 5: svarta prickar är smuts i porerna. När hårsäcken får fett och hudceller ger det svarta eller vita prickar i huden. Svarta prickar är i öppna porer, innehållet är syseratt. När poren är stängd och innehåller inte kan syresättas blir pricken vit. Svarta prickar har inget med smuts att göra: det är fråga om sysesatt keratin, ett av hudens viktiga grundämnen.

Myt 6: det ä ringet fel med att klämma på blåsorna. Tvärtom – det är en hemsk tanke. Om man trycker på finnar skadar man huden och då kan flera bakterier och inflammation växa till. Det gör blåsan även sämre och när den läkts ut kan det bli ärrbildningar. Att klämma finnar kan ge resultat om den är mogen och är utan inflammation, utan värk och ej röd.

Myt 7: innan akne blir bra blir sen sämre. Det kan hända att du har hört påståendet att nytt botemedel mot akne gör att akne ser sämre ut än i början. Det är inte sant men det kan hända med några receptbelagda mediciner.

Bild: OHMYGOSSIP/Helena-Reet Ennet

En sjukdom som leder till döden om den inte botas: anledningen är för kokta grönsaker

OHMYGOSSIP – Skörbjugg som man trodde hade försvunnit helt har kommit tillbaka till Australien, berättade hälsomyndigheterna i tisdags. Sjukdomen var under segelbåtarnas tid en typisk sjukdom för sjömän för att de måste vara utan färska grönsaker och frukter i månader.

Enligt myndigheterna beror skörbjugg på eländiga matvanor och fel matlagning. ”När jag frågade mina patienter om deras matvanor, så var det bara en som åt lite eller ingen grönsak alls. De andra åt grönsaker men de kokade dem för mycket som dödar c-vitamin”, förklarade forskaren Jenny Gunton.

Det finns ett dussin som insjunknat i skörbjugg. De första symptomen är blödning, brist på aptit, viktminskning och trötthet. Sjukdom som inte botas leder till döden.

Bild: OHMYGOSSIP