Annons:

Helena-Reet: Mina nya hälsorutiner – om motion och mat

Helena-Reet: Mina nya hälsorutiner – om motion och mat

NordenBladet – God morgon! Tiden går mycket snabbt, min senaste blogg var så länge sedan att jag inte ens kan minnas när det var. Under tiden har så mycket hänt, så mycket har rests och gjorts och telefonen är full av bilder som väntar på att publiceras. Jag vet inte var jag ska börja.

Jag sov dåligt i natt, det var mycket tankar i huvudet om arbetet och privatlivet som gjorde att jag inte kunde somna. Sedan var det meddelanden som kom mitt på natten. Så jag sov länge idag – fram till halv åtta. Normalt går jag upp tidigare, jag gillar att vakna runt halv sex eller sex, för då är dagen längre och man hinner göra mera. På morgonen är jag mycket effektiv. Jag kokade kaffe, åt en banan och tog en promenad. Praktiskt taget har jag tagit promenader varje dag (eller minst 4-5 gånger i veckan), minst 5-6 km (bilden nedan togs i våras). Under de bästa dagarna blir det 10–13 km (cirka 8 000–20 000 steg). Åh, vilken fantastisk känsla det ger! För mig har det redan blivit en trevlig rutin. På soliga dagar går jag i skogen och på ängar och att klippa gräset ger också rätt många steg. Jag gillar naturen så mycket att jag inte ens kan föreställa mig att bo i en stad. Varje dag ser jag med egna ögon hur växter förändras, djur rör sig och tidens klocka går. Jag har lärt mig att lägga märke till och gilla små saker, jag pratar med växter och alver, jag tackar naturen. Det gör mig lycklig. Om det är regnigt väder går jag inomhus på en gångmatta och tittar samtidigt på film eller lyssnar på inspirerande podcast (webbsändningar).


Jag har en gratis Health-app på min iPhone som jag använder. Den visar hur mycket jag gått (steg och kilometer). Före klockan tolv försöker jag komma upp till 10 000 steg. Det är mest bekvämt att gå efter det första morgonkaffet (det väcker en och ger lite energi) och före en starkare frukost. Sedan under dagen rör jag också på mig – klipper gräset, jobbar i trädgården, plockar medicinalväxter osv. En annan sak som jag har gjort till en rutin är matservering. Jag äter inte längre på språng och snabbt. Jag dukar alltid vackert, det får mig att må bra. Under flera år har jag haft som hobby att tillverka keramik och odla (medicinal)växter, vilket ingår också i mina dagliga rutiner. Maten smakar mycket bättre från vackra hemgjorda lerkrukor och egen odlade tomater, örter och hemlagad husmanskost är välsmakande, hälsosam och god! Förresten, jag har också goda nyheter för er! Under flera år har jag plockat, torkat och gjort medicinal teblandningar och kryddblandningar för mig själv och som gåvor. Från i höst (förmodligen redan i september) kommer jag att erbjuda begränsade mängder medicinska teblandningar gjorda av örter som är från ren estnisk natur hemodlade på min egen gård och örtblandningar som är lämpliga som smaksättning för mat på webbplatsen Elisheva & Shoshana! Jeeeee! Under de kommande dagarna kommer jag att designa produktförpackningar … So much fun! 🙂

Frukost idag:
1 banan och mjölkkaffe före promenad och efter promenaden:
2 koppar kaffe med mjölk
200 g Farmi-yoghurt (krämig bäryoghurt med svarta körsbär)
2 smörgåsar

Till smörgåsarna använde jag Eesti Pagar-bageriets flerkornsfrallor, på vilka jag tog Valio Atleet-ost, hemodlade tomater, dill och timjan från min egen trädgård och blommor från rallarros för att ge extra styrka och som dekor. Jag äter två sådana smörgåsar. Jag kommer att skriva mera om rallarros en annan gång, den förtjänar ett eget kapitel – den är en av mina nyaste örtfavoriter! Den har superkraft, supereffekt – bra för att förebygga och behandla tusen hälsoproblem! Jag använder hela plantan ovanför marken – blommor, blad och stjälkar båda torkade och direkt från blomsterbädden (bredvid trädgården vid dikeskanten). Härtill drack jag Löfbergs Lila -pressokannakaffe med Almas helmjölk. Löfbergs, producerat i Karlstad, har varit mitt favoritkaffe i flera år!

Förresten … att jag överhuvudtaget äter frukost, är en ny rutin för mig. I början av året, när jag medvetet började förändra mitt liv (näring och motion), bestämde jag mig att även avstå från de flesta beteenden som är typiska för rundlagda människor – att inte äta frukost och sedan fylla magen före läggningsdags. I flera år drack jag två kannor kaffe på morgonen och åt först vid lunchtid eller på kvällen. Lyckligtvis har jag rensat bort dessa ohälsosamma vanor under de senaste åtta månaderna. Egentligen ingår inte heller smörgås (smörgåsar) i min dagliga frukostrutin – jag försöker äta smörgåsar så sällan som möjligt och föredra gröt (jag gillar havregröt eller så gör jag bovetegröt) och mycket länge har min frukost varit en buffé, med ett urval av dessa livsmedel – gravad lax eller öring, marinerad tomat, marinerad gurka, färsk tomat eller gurka, keso, rivna rödbetor, avokado, rädisa, ägg, örter). Fyller magen väl och är mycket hälsosamt!

Mina tips för hälsa och välbefinnande:
Att vakna tidigt
Att röra sig i naturen
Anständig och hälsosam frukost
Vacker dukning
Att le och känna glädje i små saker







Fotos: NordenBladet/Helena-Reet Ennet


Tags assigned to this article:
blogghälsorutinerHelena-Reet

error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory