Helena-Reet: Barnens skollov och ett par ord om barnuppfostran (autistiskt barn)

Helena-Reet: Barnens skollov och ett par ord om barnuppfostran (autistiskt barn)

OHMYGOSSIP – Barnens skollov gick fort. Estella Elisheva (11) reste pĂ„ egen hand till Ösel för en vecka till “Öns mormor”, och Ivanka Shoshana (9) stannade hemma. Genast nĂ€r nĂ„gon reser bort frĂ„n hemmet, kommer saknaden – och innan dagen Ă€r slut, kĂ€nns det för mig som nĂ„gonting fattas. Barnen mĂ„ste Ă€ndĂ„ bli sjĂ€lvstĂ€ndiga och variation Ă€r bra för alla. Jag gillade hur Estella helt sjĂ€lv noggrant packade sina saker och reste ensam med buss till Ösel. NĂ€r hon kom hem sade hon att hon gillar nĂ€r dagarna Ă€r noga planerade frĂ„n morgon till kvĂ€ll (som i skolan eller hos farmor) och att hon inte gillar lediga dagar i största allmĂ€nhet.

Vi har nu regnigt och soligt vÀder. Jag föreslog Ivanka att Àven hon kunde Äka till farmor som variation, men hon ville hellre stanna hemma. Vi tog promenader, vi krattade löv i trÀdgÄrden, jag klippte grenar frÄn buskar och gjorde planer för trÀdgÄrden. Jag planterade pepparmynt, jordgubbslandet behövde en omgÄng. SÄdana vardagliga sysslor. PÄ kvÀllen tittade vi pÄ tecknade filmer och Ivanka flyttade sin bÀdd till mitt rum och kröp in i min famn.

Ivanka har börjat prata mer, vilket gör mig glad. Ett tag var jag rĂ€dd för att hon inte skulle börja tala alls men nu pratar vi rĂ€tt mycket. Hon kan lĂ€sa och vanligtvis Ă€ven förstĂ„ det hon lĂ€ser men att diskutera vĂ„llar problem. Nu kom hon till mig och sade: “Mamma födde Ivanka Ă„r 2008”, “Ă„r 2009 var Ivanka ett Ă„r gammal”, och sedan sade hon: “Ă„r 2030 kommer Ivanka att föda Louvise och Alex”. Jag fĂ„r tĂ„rar i ögonen för nĂ€r jag följer hennes utveckling har jag gĂ„tt igenom alla slags scenarier – allt möjligt förutom att hon skulle fĂ„ barn nĂ„gon gĂ„ng. Hon Ă€r diagnostiserad autism (enligt pappren en grov skada), men skalan pĂ„ hennes spektrumstörning Ă€r enligt beskrivningen annorlunda i mĂ„nga hĂ€nseenden Ă€n hos andra autistiska personer. Hon har till exempel inte tvĂ„ngstankar, hon har inte haft sömnsvĂ„righeter, hon Ă€r inte rĂ€dd för olika slags material och hon föredrar inte eller vĂ€ljer fĂ€rger eller klĂ€der, hon Ă€r heller inte vĂ„ldsam. Dessutom behöver hon inte nödvĂ€ndigtvis ensamhet, hon vill gĂ€rna vara tillsammans med andra barn, men hon kan inte leka lekar som andra ofta leker.

NĂ€r hon var yngre, tyckte jag att hon saknade empatisk förmĂ„ga men med tiden visar det sig mer och mer att det inte stĂ€mmer. FörskoleĂ„ldern var allra svĂ„rast – dĂ„ yttrade hon sig allting genom att skrika, nĂ€r hon var yngre visade hon det genom att kasta sig pĂ„ golvet. Allt detta Ă€r nu historia – jag kan gĂ„ och handla tillsammans med henne, gĂ„ pĂ„ stan, utrĂ€tta Ă€renden helt lugnt – hon lyder och beter sig ordentligt. Mormor (min mor) var sĂ„ modig att hon tog henne med sig Ă€nda frĂ„n förskoleĂ„ldern till olika tillstĂ€llningar (teater, konserter) – vanligtvis slutade det dock att de lĂ€mnade tillstĂ€llningen mitt i programmet men barnets vĂ€rldsbild vidgades helt sĂ€kert. Jag kunde inte ta lika stora steg. Min grĂ€ns gick dĂ€r att jag kom frĂ„n affĂ€ren med ett vrĂ„lande barn i famnen och lĂ€mnade vagnen/kassen i affĂ€ren. Det hĂ€nde varje vecka! Men jag önskade inte heller att barnet skulle bli sittande bara hemma. Jag gick till affĂ€ren med henne sĂ„ att jag köpte bara en sak Ă„t gĂ„ngen för hon gillade inte att stĂ„ i kö. Man sade ofta till mig att jag har ett ouppfostrat barn. Numera kan jag tillbringa timmar med henne, hon har vuxit ut ur det gamla beteendet. PĂ„ samma sĂ€tt har hon med hjĂ€lp av regelbundna besök hos logopeden lĂ€rt kĂ€nna alfabetet, att skriva, lĂ€sa, vilket har öppnat henne en ny vĂ€rld med hjĂ€lp av internet. Hon tillbringar mycket tid framför datorn och jag hindrar henne inte för hon lĂ€r sig mycket. Hon har lĂ€rt sjĂ€lv alla lĂ€nder i vĂ€rlden sig helt, flaggor och huvudstĂ€der, hon googlar mycket och anvĂ€nder sig av google translate. Hon förstĂ„r bĂ„de estnisk och engelsk text, för av nĂ„gon anledning Ă€r hon intresserad av engelsksprĂ„kiga videor. Hon behĂ€rskar datoranvĂ€ndningen pĂ„ mycket hög nivĂ„. Och nu Ă€ntligen har Ă€ven talet kommit fram!! Hon har börjat prata nĂ€r hon leker med dockor och svarar bra pĂ„ frĂ„gor och stĂ€ller Ă€ven sjĂ€lv frĂ„gor.

I vilket fall som helst Ă€r hon inte dum men ibland kan hon överraska andra mĂ€nniskor med sitt beteende – oftast kommer det fram nĂ€r hon gör saker som “samhĂ€llets normer” inte kĂ€nner till och inte heller accepterar. SamhĂ€llets normer Ă€r gjorda för genomsnittsmĂ€nniskan men hon Ă€r inte en medelmĂ„tta. Men vem av oss Ă€r det? Vi har var och en sĂ„dant som “Ă€r utanför det normala”. Ivanka har lĂ€rt mig mer Ă€n nĂ„gon skola – hon har öppnat mina ögon och pĂ„verkat min vĂ€rdegrund sĂ„ mycket att jag Ă€r tacksam för henne. Hon Ă€r hĂ€r för att ge en lektion och för att hjĂ€lpa mĂ€nniskor i hennes nĂ€rhet att vĂ€xa andligen – hon Ă€r frĂ„n den nya vĂ€rlden, frĂ„n det stĂ€llet dit hela samhĂ€llet Ă€r pĂ„ vĂ€g, men som för oss Ă€n i dag Ă€r obegriplig. Jag tror att hon Ă€r klokare Ă€n vad vi tror. I vilket fall som helst lever jag i dag en dag i taget – hit in tills har det bara blivit överraskningar – positiva överraskningar. VĂ€ldigt mĂ„nga saker som jag trott inte skulle hĂ€nda har redan hĂ€nt. Hon Ă€r bara 9 Ă„r gammal. Allting Ă€r möjligt. NĂ€r man har ett autistiskt barn bör man leva en dag i sĂ€nder och aldrig tappa hoppet – barnet vĂ€xer, medicinvetenskap utvecklas och man kan aldrig veta vilka planer DEN ALLRA HÖGSTA har för oss!

Texten till denna dags blogg har som dekoration dessa fotografier – Ă€r inte molnen otroligt vackra? Som frĂ„n sagornas vĂ€rld!




Tags assigned to this article:
autistisktEstella ElishevaIvanka Shoshana





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2021 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information pÄ svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory