Helena-Reet: Amazon England vill samarbeta med varumärket Elisheva & Shoshana!
OHMYGOSSIP – Under de senaste veckorna har jag ägnat min tid till aktiv utveckling av kosmetikvarumärket Elisheva & Shoshana. Recepten på kosmetikprodukter som varit under arbetsprocess och tester, har börjat få sin form och få en egen identitet. Nu har tiden kommit då mina idéer som varit bara mina visioner nu fått en verklig form – de första produkterna är nu färdiga och de väntar på sina etiketter och förpackningar.
Hela tillverkningsprocessen har för mig varit utan stress och en tid med super fun – jag har arbetat med sådant som jag verkligen gillar. Det är det allra viktigaste för mig – jag gör enbart sådana saker och sysslar enbart med sådana ting som jag är intresserad av och som ger mig tillfredsställelse. Det kallas för frihet. Jag får ofta frågan hur mina affärer kan vara så framgångsrika, hur det är möjligt att man kan göra så mycket med procentuellt mycket mindre team. Det är egentligen ingen stor hemlighet – ALLA de som samarbetar med mig är professionella – sådana människor som verkligen älskar sitt eget arbete. Eftersom livet är kort och jag har inget behov att pocka inför andra människor, är jag i kontakt enbart med människor som gör sitt arbete/sina sysslor med hela sitt hjärta och med passion. I arbetet finns personer som älskar detta arbete och denna utmaning. Det är naturligt att jag möter även undantag och jag skriver inte under att alla mina sysslor alltid och i all evighet kommer att vara framgångsrika. Genom åren har det funnit rätt ”trevliga misslyckanden”. Det förändrar ändå inte den ursprungliga sanningen – jag har sysslat enbart med sådana saker som ger mig andlig tillfredsställelse – och så har jag alltid lyckats och inte misslyckats. Jag har alltid vuxit som människa och erfarenhetsmässigt. Om du arbetar med sådant som ligger dig varmt om hjärtat, är det inte möjligt att misslyckats.
Pressen har varit mitt livs stora passion – jag är mycket stolt över mina prestationer inom detta område. Jag vet att det inte finns särskilt många människor i världen som kan säga att de leder en mediekanal på sex språk online, som ges ut i tryck, är representerad i 17 länder och som har monopol på sociala medier på skandinavisk presskarta. Just det har varit för mig min insats på den nordiska mediekartan.
Nu vill jag ändå ha nya utmaningar – jag vill introducera en (vårdande) kosmetikserie på marknaden som är skapad framför allt för människor i Norden. Alla har hört talesättet ”Skandinavisk välfärdsmodell” – men vad betyder det egentligen? Det betyder att man tänker på människans nivå – man agerar så att människan, hennes livsmiljö och allt som har med det att göra sätts i främsta rummet. Man tänker på framtiden, inte bara dagen i dag. Hela livet, affärslivet och produktionskedjan måste vara miljövänlig och hållbar.
Jag har gjort reklam för de första färdiga handgjorda produkterna i varumärket Elisheva & Shoshana (E&S) i Instagram och Facebook och skrivit bara två korta texter i NordenBladet (min blogg utges på fyra språk – estniska, finska, svenska och engelska) och nu blev jag åter igen överraskad – ibland glömmer jag bort att även om vi är ett företag som i ett större perspektiv snarare är ”skrivna i sovrummet” än av 7000 människor på ett kontor – är vårt inflytande när det gäller antalet läsare och synlighet inom media bredare än många statliga tidningar. Därför var jag i början nästan barnsligt glad när Amazon.co.uk ville samarbeta med mig. Amazon! Amazon.com, Inc (tidigare känt även med namnet Cadabra, Inc) är efter Alibaba Grupp världens näst största nätvaruhus. Jag beundrar mycket dess grundare, den 54 år gamla Jeffrey Preston Bezos. Han måste vara mycket begåvad, målmedveten och flitig när han byggde ett sådant företag, som gör honom till världens största miljardär. Mystiskt begåvad! Och när ett företag med en sådan dimension önskar samarbete med ett litet skandinaviskt varumärke – då kan jag inte vara annat än lycklig och tacksam 🙂
En nära bekant ringde mig och frågade: ”Du har skrivit in dig själv i historien, du gör verkligen lysande saker, men varför frågar du andra hurdan etiketterna på dina produkter borde vara? Är du så velig att du inte kan fatta ett beslut själv? Varför ger du på detta sätt en dålig bild av dig själv?” Jag blev mycket överraskad över samtalet. Det är inte fråga om att inte skulle kunna fatta beslut själv, tvärtom, jag är för egoistisk och vanligtvis är jag inte intresserad av andras åsikter – jag tycker att det är roligt att lyssna på och ta hänsyn till läsarnas tankar, de har ju följt mig under 10+ år – jag litar på dessa människor, dessa människor är mig kära. Naturligtvis kan jag fatta mina egna beslut och det slutgiltiga beslutet tar jag alltid själv, men jag tycker, att hemligheten bakom en bra produkt alltid är samarbete. Just individuell öppning, personliga kontakter, frimodig passion, kärlek och agerande med själ utvecklar livet enligt mig. En sak gjord med hjärtat kan inte gå s.k. åt skogen och ger dig, om du vill det eller ej, alltid de bästa ”framgångsalgoritmerna”. I varje fall talar mina erfarenheter för det.
View this post on InstagramA post shared by ELISHEVA & SHOSHANA (E&S) (@elishevashoshana) on
View this post on InstagramA post shared by ELISHEVA & SHOSHANA (E&S) (@elishevashoshana) on