Annons:

HUR får man barn att sova i rätt tid?

HUR får man barn att sova i rätt tid?

NordenBladet – Att få barn i säng vid rätt tidpunkt har alltid varit en svår uppgift för föräldrar. En av orsakerna till att en ökande andel barn har utvecklat sömnstörningar är att tiden innan de somnar spenderas på sociala medier, enligt en studie från 2018 i England.

Det finns olika sätt att förhindra att gå och lägga sig för sent, och vi kommer att ta upp dem här:

1. Inga smarta enheter
Låt inte barn använda smarta enheter innan de somnar. Sömnproblem hos personer under 16 år har ökat plötsligt under de senaste åren, vilket är en mycket oroande trend.

Problemet kan undvikas om föräldrar är övertygade om att barn inte kommer att spendera tid framför en bildskärm innan de går till sängs. Enligt sömnsexperten Neil Robinson har det blåa ljuset på digitala enheter en dålig effekt på barns insomnande eftersom det håller mängden melatonin, eller sömnhormon, låg. Han tycker att det är tillräckligt att hålla barn borta från skärmen i cirka 30 minuter innan barnet lägger sig.

Det är viktigt att kontrollera att det inte finns några lampor tända i barnets sovrum. Enligt sömntränaren Sarah Ockwell-Smith är det en bra idé att köpa specialbelysning som hjälper till att somna. Ljusen i sovrummet tillåter inte sömnhormonnivåerna att stiga, och därför är det svårt att somna.

2. Fast sömntid
Fastställ tiden för sänggåendet. Det är svårt för barn att somna om de går till sängs vid olika tidpunkter varje kväll. Sömnsexperten Joy Richards hävdar att rutin är mycket viktig för att utforma ett barns korrekta sömnvanor.

Enligt sömntränaren Sarah Ockwell-Smith lägger vissa föräldrar sina barn i säng för tidigt. Hur mycket sömn ett barn behöver beror på hans eller hennes ålder. Den rekommenderade sömntiden för spädbarn är 9 till 16 timmar, för förskolebarn är den 8 till 14 timmar, för barn i åldern 5 till 11 år rekommenderas att sova 7 till 13 timmar och för tonåringar 6 till 12 timmar. Sömntränaren anser att varje förälder bör förstå sitt barns sömnbehov baserat på ålder och att barnet inte ska tvingas sova längre än nödvändigt. Man bör följa situationen och lära känna sitt eget barn.

3. Lugn miljö
Om du hjälper barnens fantasi att flöda, blir det lättare att somna. Enligt experten på farmiljevälfärd Dani Binnington är det en bra idé att fråga barnet före sängläggning om en favoritsemester eller -plats, eftersom det hjälper barnet att koppla av och skapar en positiv stämning.

Det hjälper också när ett barn sysslar med lugnande aktiviteter före sänggåendet. Sömnexperten Neil Robinson tycker att det är en bra vana att ta ett bad eftersom då sjunker vår kroppstemperatur, vilket hjälper oss att somna. Lägg ditt barn i ett avkopplande saltbad innan sänggåendet. För att ta hand om ditt barns kropp rekommenderar vi att du bara använder naturliga och högkvalitativa inhemska produkter. Handgjord produkt av det skandinaviska kosmetikmärket Elisheva & Shoshana, det 100% organiska och naturliga E&S badsaltet som innehåller lavendel och kristallsalt är ett extremt effektivt och naturligt spa-tillskott som ger näring, lugnar och slappnar av huden. Det innehåller mängder av antioxidanter, som ger kroppen extra skydd och hjälper till att uppnå och bibehålla hälsosam vikt. Kristallsaltet innehåller nära ett hundra naturliga mineraler som är nödvändiga för den mänskliga kroppen, reglerar talgkörtelns funktion, påskyndar blodcirkulation och det har antibakteriell verkan. Lavendel (Lavandula angustifolia) förstärker väggarna i blodkärlen på hudens yta, minskar irritation på huden och hjälper till i kampen mot hudproblem, föryngrar och verkar som ett naturligt lugnande ämne. Påverkar positivt på välbefinnandet för det reglerar kortisolnivån (viktig stresshormon) i blodet.


Foto: Elisheva & Shoshana

4. Uppmärksamhet på mat
Barn ska inte äta mat med mycket socker innan de lägger sig, för då stiger energinivån plötsligt och det blir svårt att somna.

Enligt sömnsexperten Joy Richards rekommenderas det inte heller att äta ost innan sängläggning. Om man äter ost innan man somnar, ökar chansen att ha drömmar, inklusive mardrömmar.
Så vad ska man äta? Sömnsexperten rekommenderar att man äter något lätt, som ett äpple eller fullkornsprodukter.

5. Bekväm säng
En god sömn kräver en bekväm säng. Om ett barn har svårt att somna kan orsaken ligga i fel madrass. Enligt Dormeos sömnsexpert Phil Lawlor är barns behov olika: vuxna föredrar en mjuk eller halvhård madrass, men en hårdare madrass är särskilt lämplig för barn. En växande kropp kräver mer stöd.

Förutom en bekväm madrass är också viktigt vilken typ av täcke barnet använder. Om täcket är för tjockt, kommer det att genereras värme som kommer att störa somnandet. Lawlor säger att eftersom ett barns kropp är mindre, blir det mer luft mellan kroppen och sängkläderna, vilket i sin tur tillför värme.

Hudvänliga material bör också beaktas när man väljer barnens lakan, täcken och kuddar. Hypoallergena textilier är helt rätt för mycket känsliga barn. Om materialet irriterar huden är det svårt att få en uppfriskande sömn som barn behöver extra mycket.

Foto: Pexels
Källa: NordenBladet.ee


error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory