NordenBladet.se

NordenBladet.se
16643 POSTS 0 COMMENTS

Sverige: Kungen tog emot nya ambassadörer i pandemianpassade audienser

NordenBladet – Måndagen den 9 november tog Kungen emot fyra nya ambassadörer i högtidliga audienser på Kungliga slottet.

Att en ny ambassadör i ett land ges möjlighet att träffa statschefen är internationell praxis och genomförs alltid, ceremonierna ser dock olika ut i olika länder. Mottagandet av de utländska sändebuden i Sverige följer ett gammalt ceremoniel och är tämligen unikt i världen med sina månghundraåriga traditioner.

Med anledning av covid-19-pandemin var ceremonierna vid dagens audienser i mindre skala och anpassade efter den rådande situationen.

De utländska sändebud som Kungen mottog i audiens var:

Ambassadör César Tulio Delgado Blandón från Republiken Colombia
Ambassadör Etienne Le Harivel de Gonneville från Republiken Frankrike
Ambassadör Sara Martins från Republiken Portugal
Ambassadör Cristina Latorre Sancho från Konungariket Spanien

HAR DE RIKA sex oftare och VARFÖR har man sex mer sällan idag?

OHMYGOSSIP – Sett från sidan verkar det som att rikare människor skulle vara lyckligare. Sex frigör tre olika neurokemikalier i hjärnan som ger en överväldigande känsla av välbefinnande i hela kroppen. Men enligt CNNs nyhetsbomb har vi i vårt samhälle mindre sex än någonsin tidigare.

År 2000 brukade uppskattningsvis 18,9 procent av männen i åldern 18-24 år inte ha sex, men år 2018 hade denna siffra redan stigit till 30,9 procent. När allt kommer omkring vet vi redan att ju äldre vi blir, desto mindre sex har vi i vårt dagliga liv. Kvinnor i åldrarna 25-34 lider av en liknande brist på sex.

Varför har vi mindre sex idag?
När en större handling har gjorts i form av en sexdebut börjar andra faktorer spela in. I det västerländska samhället har vuxen ålder och skapandet av varaktiga relationer avsevärt flyttats framåt i åldern jämfört med till exempel Asien. På 1960-talet gifte kvinnor sig i genomsnitt i 20-årsålder och män i 23-årsålder, men idag äger äktenskap rum tio år senare. Barndomen fortsätter genom att fortsätta gå i skolan och bo bekvämt med föräldrarna. Det är dock svårare att leva ett livligt sexliv under föräldrarnas tak. Hela samhället har skjutit upp vuxenlivet. Vi bor längre hemma, börjar arbeta senare och betalar våra egna räkningar själva.

Vad är sambandet mellan inkomst och sex?
Analytiker tog under 4000 män och 5 000 kvinnor under observation och undersökte frekvensen för sex och inkomst. Det fanns en tydlig bild av att män, särskilt de som inte hade något jobb alls eller tjänade mindre än genomsnittet, också hade mindre sex. Nästan en tredjedel av männen led av brist på sex. När det gäller kvinnor påverkade inte inkomsten deras njutning så starkt.

Män definierar sig själva genom sitt arbete. När en kvinna frågas vem hon är, är svaret vanligtvis namnet. När man ställer samma fråga till en man, är svaret vad han har för jobb. Om mannen inte har ett jobb eller om han inte är nöjd med sin inkomst, är hans självkänsla svagare. Det påverkar i sin tur hans libido.

I en tid där vi tillbringar orimligt mycket tid framför skärmar, fyller vi vår lediga tid med meningslöshet istället för att uppmärksamma våra nära och kära. Du behöver inte vara rik för att ha sex och kvinnor längtar inte efter män mer på grund av deras pengarna. Det som begränsar mänsklig njutning är personen själv. Det gör inte pengarna. Vi sitter fast framför Facebook, Instagram eller tittar på Netflix istället för att leka med våra nära och kära. 46 procent av männen under 40 år tittar på porr till och med varje vecka, en situation som har blivit en ny norm.

Bild: Pexels
Källa: Ohmygossip.fi

Sex är nödvändigt för att DESSA TRE neurokemiska kemikalier ska frigöras i hjärnan

OHMYGOSSIP – För att förstå varifrån vårt sexuella beteende kommer och hur tekniken har påverkat det, fördjupar vi oss först i neurologi i sex. Det finns tre neurokemikalier associerade med sex:

Oxytocin – det fungerar som en neurotransmittor i hjärnan hos både män och kvinnor, men påverkar kvinnor mer. Det är därför kvinnor, som har ett starkt känslomässigt band med sin partner, som har ett regelbundet sexliv. Oxytocin bildas när man rör vid varandras kroppar. Det kan bara vara en kram eller något bångstyrigt. Förmedlaren får partnern att ha tillit och törst efter att få mer. Under samlag översvämmas en kvinnas hjärna med oxytocin. Det handlar inte bara om känslor, det är kraftfull hjärnkemi.

Vasopressin – denna neurokemikalie är vanligare bland män. Vasopressin frigörs också under samlag och får män att vilja göra sängpartnern till en livspartner. Hjärnkemikalien orsakar också en känsla av ägande som är förknippad med svartsjuka. Svartsjuka ses som ett tecken på misstro och osäkerhet, men den är en skyddsreaktion orsakad av nerokemikalien som särskilt drabbar män. Några mer, andra mindre.

Dopamin – det är en så kallad bra-känsla-kemikalie. När vi gör något fascinerande, frigörs en flod av dopamin i hjärnan, åtföljd av en förhöjd sinnesstämning. Sex är den mest kraftfulla producenten av dopamin. Som en oundviklig effekt vill vi uppleva den känslan om och om igen, och dopaminbehov är förknippat med beroendeframkallande beteendemönster. Sociala medier är ett modernt exempel där gillar-tecken som mottas genom utskick frigör dopamin och motiverar till nya utskick.

Att kramas, röras vid och regelbundet sex med en trygg partner ger en känsla av välbefinnande, positiv energi och ökar humöret!

Foto; Pexels
Källa: Ohmygossip.ee

Sverige: Prins Daniel i digital adeptträff

NordenBladet –  Fredagen den 6 november deltog Prins Daniel i en digital adeptträff för adepter i Prins Daniels Fellowships mentorsprogram. Under träffen närvarade förutom adepterna även Lisa Lindström, grundare av företaget Doberman. Lindström, som är inspiratör i Prins Daniel Fellowships mentorskapsprogram, var inbjuden för att dela med sig av sin entreprenörsresa och ge sitt perspektiv på organisationsbyggande.

Under adeptträffarna ges adepterna också möjlighet att internt i gruppen dela med sig av en pågående utmaning för att därefter få inspel och feedback av övriga.

Aktiviteten är del av Prins Daniels Fellowships mentorskapsprogram för unga entreprenörer.

Om Prins Daniels Fellowship

Prins Daniels Fellowship, öppnas i nytt fönster syftar till att inspirera unga människor att bli entreprenörer och att stötta ett antal företag genom mentorskap. Projektet är ett långsiktigt samarbete mellan Prins Daniel och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

Projektet lanserades i januari 2013.

Prins Daniels Fellowship har samlat en grupp framgångsrika entreprenörer och företagsledare i ett expertråd som besöker gymnasieskolor, universitet och högskolor i Sverige för att inspirera unga människor och berätta om sina erfarenheter som entreprenörer. Läs mer om Prins Daniels Fellowship.

Om IVA

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges kompetens och konkurrenskraft.

Källa: kungahuset.se

Sverige: Kronprinsessan skickade en hälsning till Vårdgalan

NordenBladet – Fredagen den 6 november skickade Kronprinsessan en hälsning till medarbetare inom vården, i samband med årets Vårdgala. Under Vårdgalan, som i år arrangeras digitalt, uppmärksammas personer som under det gångna året gjort exceptionella insatser i vården.

Kronprinsessan öppnade årets Vårdgala med att bland annat säga:

“Att driva förändring, som ni som är nominerade har gjort, och att sätta patienten i centrum; det kräver engagemang, det kräver ork – och ganska ofta en hel del mod.

Det modet kan vara skillnaden mellan ett liv som tar slut i förtid och ett liv som får en ny chans.

Det har jag själv sett, på nära håll, och jag vet hur mycket det betyder: Det betyder allt.

Så, från hjärtat på mig och väldigt många andra i vårt land: Ett varmt tack för allt ni gör.

Jag önskar er all kraft ni behöver i ert fortsatta viktiga arbete.”

Läs hela Kronprinsessans hälsning HÄR

Foto: Kronprinsessan skickade en hälsning i samband med Vårdgalan 2020

Sverige: Kungen tog emot nya ambassadörer i pandemianpassade audienser

NordenBladet – Torsdagen den 5 november tog Kungen emot fyra nya ambassadörer i högtidliga audienser på Kungliga slottet. Med anledning av pandemin hölls dagens ceremonier i mindre skala och var anpassade efter den rådande situationen.

Att en ny ambassadör i ett land ges möjlighet att träffa statschefen är internationell praxis och genomförs alltid, ceremonierna ser dock olika ut i olika länder. Mottagandet av de utländska sändebuden i Sverige följer ett gammalt ceremoniel och är tämligen unikt i världen med sina månghundraåriga traditioner.

Med anledning av covid-19-pandemin var ceremonierna vid dagens audienser i mindre skala och anpassade efter den rådande situationen.

De utländska sändebud som Kungen mottog i audiens var:

Ambassadör Phan Dang Duong från Socialistiska Republiken Vietnam
Ambassadör Patricia Nathaly Godínez Aguillón från Republiken El Salvador
Ambassadör Hannes Heimisson från Republiken Island
Ambassadör Bengt van Loosdrecht från Konungariket Nederländerna

Sverige: Drottningen och Kronprinsessan deltog vid Global Child Forum Action Lab

NordenBladet – Tisdagen den 3 november deltog Drottningen och Kronprinsessan vid ett digitalt möte med Global Child Forum. Dagens möte var det tredje av fyra digitala “Action Labs” som Global Child Forum arrangerar under hösten.

Temat för dagens diskussioner var klimatförändringarnas påverkan på barns hälsa.

Kronprinsessan öppnade forumet och sade i sitt tal bland annat:

”In fact, each year, more than 1,7 million children under the age of five die as a result of avoidable environmental degradation. 1,7 million – that is three children every minute, whose lives could have been saved.

And millions more suffer consequences of climate change such as disease, disability, and other forms of harm.”

Läs hela Kronprinsessans tal HÄR

Global Child Forum
Global Child Forum, öppnas i nytt fönster initierades av Kungafamiljen 2009 och är en oberoende plattform som samlar världsledande intressenter för fördjupad dialog och ökad kunskap om barns rättigheter. Målet är att identifiera lösningar kring de mest angelägna frågorna när det gäller företagens möjligheter att påverka barns rättigheter.

Foto: Crown Princess Victoria (Victor Ericsson/ Kungl Hovstaterna)

Danmark: Ett utbrott av coronavirus har skett i det danska folketinget – ministrar i karantän

NordenBladet – Ett utbrott av coronavirus har skett i det danska folketinget, som har sitt säte på Christiansborg i centrala Köpenhamn, och flera danska ministrar sitter i karantän.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen (S) hade i fredags möte med en av dem, justitieminister Nick Hækkerup, som har uppvisat symptom. Av den anledningen ställs en planerad frågestund med statsministern i folketinget under tisdagen in. Även planerade omröstningar skjuts upp. Flera ledamöter i folketinget ska testas.

– Vi gör allt vad vi kan för att fortsätta lagstiftningsarbetet på Christiansborg. Vi har en mycket allvarlig situation i Danmark, säger folketingets ordförande Henrik Dam Kristensen (S).

Ytterligare fem ministrar i den danska S-regeringen sitter i karantän efter att ha haft möte med en coronasmittad person.

Det handlar om arbetsmarknadsminister Peter Hummelgaard, barn- och utbildningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, utbildnings- och forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, miljöminister Lea Wermelin samt Mogens Jensen, som bland annat är ansvarig för livsmedelsfrågor.

Samtidigt meddelar oppositionspartiet Konservative att partiledaren Søren Pape Poulsen testats positiv för covid-19 och att han har suttit i självvald karantän sedan han tog testet i fredags. Pape Poulsen är den första partiledaren Danmark med konstaterad covid-19, enligt nyhetsbyrån Ritzau.

Sverige: Kungaparet vid nationell minneshögtid på alla helgons dag

NordenBladet – Lördagen den 31 oktober, på alla helgons dag, närvarade Kungen och Drottningen vid Svenska kyrkans nationella minneshögtid i pandemitid i Uppsala domkyrka.

Kyrkans nationella minneshögtid samlade Kungaparet och en mindre skara särskilt inbjudna deltagare.

Minneshögtiden var uppbyggd kring Gabriel Faurés requiem där musiken varvades med ljuständning och textläsningar. Representanter från Sveriges interreligiösa råd medverkade också med bön och textläsning från olika religiösa traditioner. Under minneshögtiden höll ärkebiskopen och riksdagens talman tal.

I kyrkan framfördes musik av Uppsala katedralsångare tillsammans med musiker från Västerås sinfonietta och Uppsala kammarorkester.

Minneshögtiden direktsändes i TV4.

Danmark: Kronprinsparets tack för insatserna under corona

NordenBladet – Under lördagen delade det danska kronprinsparet ut sitt årliga pris för extraordinära insatser inom kultur och socialt arbete. Den tv-sända livebanketten inleddes med att kronprinsparet höll ett tal om den speciella situationen under corona, skriver Danmarks Radio.

– Vi är skyldiga ett tack, säger kronprinsessan Mary i talet.

Under coronapandemin har danska kronprinsparet fått ställa in flera av sina åtaganden men de lät inte krisen hindra dem från att dela ut ”Kronprinsparets Priser” för år 2020.

I år var omständigheterna annorlunda och det märktes tydligt i den tv-sända galans öppningstal.

I stället för att programledarna öppnade galan var det kronprinsparet själva som gjorde det, med ett tal om den speciella situationen vi alla befinner oss i.

– Allas vardag har vänts upp och ner. Vi har varit tvungna att hålla avstånd, när vi annars är vana – och tycker om – att ses och vara nära varandra, säger kronprins Frederik och kronprinsessan fortsatte:

– Vi har nu i ännu högre utsträckning känt hur viktiga insatserna för socialt utsatta är. Särskilt nu när det är större risk att många fler känner sig ensamma, och att ensamheten får lov att bita sig fast, och där isoleringen är mer omfattande och känns så mycket värre, säger kronprinsessan Mary.

Tackade för insatserna

De poängterade hur viktigt det varit för alla under krisen att ha ett kulturliv och sociala verksamheter som kan, och har, anpassat sig.

– Vi är skyldiga ett tack till de många organisationer och frivilliga som har fortsatt sitt arbete för att göra en skillnad för de socialt utsatta, säger kronprinsessan Mary.

Kronprinsparets pris instiftades år 2004 som fonden Bikupans bröllopsgåva till paret. Redan året därpå delades det ut första gången. Vid det tillfället stod bara kronprins Frederik på scenen, kronprinsessan Mary var höggravid med prins Christian i magen.