10 miljoner euro utlyses för pilotförsök som möjliggör flexibla kontinuiteter mellan förskoleundervisning och den inledande undervisningen
NordenBladet — Undervisnings- och kulturministeriet utlyser statsunderstöd för att stödja utvecklingen av flexibla kontinuiteter mellan förskoleundervisningen och den inledande undervisningen på lokal nivå. Anordnare av förskoleundervisning och grundläggande utbildning kan ansöka om statliga specialunderstöd för pilotprojekt som genomförs 2022–2023. Ansökan gäller inte de kommuner som deltar i försöket med tvåårig förskoleundervisning.Genom statsunderstöden stöder man projekt som stärker lärandet inom förskoleundervisningen och den inledande undervisningen. Syftet med pilotprojekten är att hitta funktionella och pedagogiska lösningar för att utveckla kontinuiteter som stöder barnens utveckling och lärande samt övergångsförfaranden mellan förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.I pilotprojekten utvecklas verksamhetsmodeller utifrån lokala behov i syfte att göra förskoleundervisningen och den inledande undervisningen till en enhetlig helhet, detta i enlighet med lagstiftningen och läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.Erja Vitikka, undervisningsråd, tfn 0295 330 058Mervi Eskelinen, specialsakkunnig, tfn 0295 330160 Aili Tervonen, projektsekreterare, tfn 0295 330216
Källa: Valtioneuvosto.fi