Helena-Reet Ennet

Helena-Reet Ennet
27629 POSTS 0 COMMENTS

Personerna misstänkta för bankomatstölden i Närpes häktade

NordenBladet — Två män har häktats, på sannolika skäl misstänkta för ett flertal egendomsbrott på polisinrättningen i Österbottens område.Polisen kom personerna på spåren med hjälp av inspelningar från affärsfastigheternas övervakningskameror och sakkunnigt polisarbete. Personerna greps den 6.7.2022 i Jalasjärvi och häktades vid Österbottens tingsrätt 8.7.2022. 

Två män har häktats, på sannolika skäl misstänkta för ett flertal egendomsbrott på polisinrättningen i Österbottens område.

Polisen kom personerna på spåren med hjälp av inspelningar från affärsfastigheternas övervakningskameror och sakkunnigt polisarbete. Personerna greps den 6.7.2022 i Jalasjärvi och häktades vid Österbottens tingsrätt 8.7.2022. 

Personerna misstänks ha gjort sig skyldiga till försök till grov stöld i Närpes den 4.7.2022, då man bröt sig in i Lidls affärsfastighet genom att söndra ytterdörren och fick loss en bankautomat från sina fästen och utdragen ut på gården. Till följd av händelsen förstördes automaten och fastigheten fick omfattande skador. 

Personerna misstänks även för en stöld, grov stöld av motordrivet fordon samt skadegörelse den 2.7.2022 i Kortesjärvi. Man har brutit sig in i Esse-Elektro-Kraft Ab:s utrymmen genom att bända upp en lyftdörr och stulit paketbilen Nissan Kubistar registernummer BYX-708. Förutom paketbilen stals en låda med kopparskrot. Paketbilen användes som gärningsbil vid inbrottet vid Lidl i Närpes och paketbilen hittades senare uppbränd i Jurva. 

Därtill misstänker man att personerna stal en svart bilkärra med kur från Nixvägen i Närpes den 2.7. Bilkärran hittades senare övergiven i Jurva. 

Den 1.7.2022 misstänker man att personerna gjort sig skyldiga till försök till grov stöld, genom att bryta sig in i en tankautomat vid SEO i Korsholm. Förövarna fick inte med sig några pengar, men automaten led ansenliga skador. 

Personerna misstänks också för en stöld vid servicestationen M och M Marjakoski i Karvia, den 30.6.2022, där man brutit sig in i en sedelautomat. Stöldbytet blev en liten summa pengar. 
 

]]>

Källa: Poliisi.fi

Person hotade i sociala medier -polisen tog fast

NordenBladet — Personen som skickat meddelandena är hemma från södra Österbotten.På Lakeuden Sateenkaari rf:s Instagramkonto har den 8.7.2022 skrivits hotelser med anledning av Pride-evenemanget som ordnades i Lappo förra veckan.

Personen som skickat meddelandena är hemma från södra Österbotten.

På Lakeuden Sateenkaari rf:s Instagramkonto har den 8.7.2022 skrivits hotelser med anledning av Pride-evenemanget som ordnades i Lappo förra veckan.

Föreningen har blivit hotad med bl.a. skjutningar och blodbad. 

Polisen har spårat personen som skickat dessa meddelanden och tagit fast en ung person från södra-Österbotten. Personen som är under 18 år, men som fyllt 15, har medgett att hen skrivit dessa hotelser.

Förundersökningen går vidare till åklagare, som besluter om ifall åtal väcks. 

Polisen informerar inte mera om händelsen. 
 

]]>

Källa: Poliisi.fi

Polisen utreder stöldhärvan på fordon i Pargas

NordenBladet — Flera bilar har blivit stulen i Pargas under de senaste veckorna. Senaste stöld skedde under veckoslutet. Polisen ber publiken om hjälp för att identifiera en man som möjligtvis har någonting att göra med gärningar.Under juli har Sydvästra Finlands polisinrättning fått sex anmälningar om stulna fordon i Pargas. I samtliga fall har fordon blivit stulen från trädgården inom en radie av cirka tio kilometer från Pargas centrum. Polisen har slutligen hittat alla stulna fordon och utreder fallen som bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel.Polisen misstänker att mannen i bilden är inblandad i fallen och ber allmänheten om hjälp med identifiering. Alla uppgifter kan skickas till polisen genom e-post [email protected] eller genom WhatsApp- eller textmeddelande till 050 411 7655.Lås alltid bilenDen gemensamma nämnare för de samtliga fallen i Pargas är att alla stulna bilar har varit olåsta och nycklarna har varit inne i bilarna när stölden har hänt. Polisen påminner att det lönar sig att låsa bilen alltid – även när bilen står i ens egen gård. Man borde absolut inte förvara nycklarna i bilens närhet. Det är inte heller en bra idé att lämna sådan egendom i bilen som kan intressera tjuvar. 

Flera bilar har blivit stulen i Pargas under de senaste veckorna. Senaste stöld skedde under veckoslutet. Polisen ber publiken om hjälp för att identifiera en man som möjligtvis har någonting att göra med gärningar.

Under juli har Sydvästra Finlands polisinrättning fått sex anmälningar om stulna fordon i Pargas. I samtliga fall har fordon blivit stulen från trädgården inom en radie av cirka tio kilometer från Pargas centrum. Polisen har slutligen hittat alla stulna fordon och utreder fallen som bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel.

Polisen misstänker att mannen i bilden är inblandad i fallen och ber allmänheten om hjälp med identifiering. Alla uppgifter kan skickas till polisen genom e-post vihjeet.lounais-suomi@poliisi.fi eller genom WhatsApp- eller textmeddelande till 050 411 7655.

Lås alltid bilen

Den gemensamma nämnare för de samtliga fallen i Pargas är att alla stulna bilar har varit olåsta och nycklarna har varit inne i bilarna när stölden har hänt. 

Polisen påminner att det lönar sig att låsa bilen alltid – även när bilen står i ens egen gård. Man borde absolut inte förvara nycklarna i bilens närhet. Det är inte heller en bra idé att lämna sådan egendom i bilen som kan intressera tjuvar. 

]]>

Källa: Poliisi.fi

11 juli 16:49, Trafikolycka, Jönköping

NordenBladet — Förare fick böter efter trafikincident på Kindgrensgatan.

16:17 Polisen larmades till Kindgrensgatan med anledning av en trafikincident. En skåpbil hade kört på en lastbil. Ingen person ska ha skadats i samband med händelsen.
Polis åkte till platsen. Föraren av skåpbilen fick böter för att inte ha anpassat avstånd till lastbilen samt för att ha däck med otillräckligt profildjup.

Händelsenotiserna ger kortfattad information om ett urval av de utryckningar som polisen gör. Observera att det är inledande uppgifter som ligger till grund för notiserna. Det betyder att uppgifterna kan komma att ändras.

Förare fick böter efter trafikincident på Kindgrensgatan.

Källa: Polisen.se

11 juli 16:42, Trafikolycka, Svedala

NordenBladet — Trafikolycka på Krossgatan.

Polis, räddningstjänst och ambulanssjukvård är på väg till olycksplatsen. Enligt initiala uppgifter är en personbil och motorcykel inblandade. Oklart skadeläge.

Händelsenotiserna ger kortfattad information om ett urval av de utryckningar som polisen gör. Observera att det är inledande uppgifter som ligger till grund för notiserna. Det betyder att uppgifterna kan komma att ändras.

Trafikolycka på Krossgatan.

Källa: Polisen.se

11 juli 16:27, Trafikolycka, Stockholm

NordenBladet — Polis, ambulans och räddningstjänst kallas till Nynäsvägen norrut strax innan Sofielundsplan med anledning av en trafikolycka.

Enligt initiala uppgifter har tre personbilar krockat i den högra filen som leder ned i södra länken. Skadeläget är oklart. 

Händelsenotiserna ger kortfattad information om ett urval av de utryckningar som polisen gör. Observera att det är inledande uppgifter som ligger till grund för notiserna. Det betyder att uppgifterna kan komma att ändras.

Polis, ambulans och räddningstjänst kallas till Nynäsvägen norrut strax innan Sofielundsplan med anledning av

Källa: Polisen.se

11 juli 16:08, Brand, Mariestad

NordenBladet — Polis skickas till Västra vägen, där en inringare håller på att släcka en brand bredvid en förskola. Branden har startat genom att något brännbart placerats i ett rör, varefter det tänts på av okända personer. 
16.37 Det har inte funnits någon spridningsrisk. Polis skriver en anmälan skadegörelse genom brand.

Brand, Västra vägen, Lockerud.

Källa: Polisen.se

Helena-Reet: BÖRSFÖRETAGENS kollaps & mina TRE gyllene regler för Day trading + diverse sommarprat :)

NordenBladet – Juni ligger bakom oss… för barnen har ännu ett skolår avslutats, bokslut har lagts fram, en ordentlig krasch på aktiemarknaden (jag håller på och smälter den fortfarande … och kommer förmodligen att göra det även i augusti), planer för sommaren är klara (trädgårdsarbete, mer trädgårdsarbete, värmeisolering av huset och naturligtvis arbete med webbplatser osv.) Samtidigt njuter jag av allt detta och gör precis så mycket jag vill och när jag vill. Vilken lyx!!!!

Det har varit så mycket att jag först idag, den 11 juli, lägger ut inlägg som jag började med den 1 juli 😛

Förra veckan köpte vi tvådagarsbiljetter till Retrobest-evenemang i Pühajärve park i Otepää, men i torsdags fick vi överraskande reda på att ingen kan ta hand om Ivanka på fredagen, så vi bestämde oss för att sälja biljetterna med förlust. Även andra förluster inträffade på fredagen. Eftersom slutet av månaden var deprimerande för aktiemarknaden, trots den lilla uppgången på fredagen, drog jag slutsatsen att maj och juni gav en rejäl förlust och att en återhämtning av marknaden inte är att vänta i närtid – det är fördelaktigare att ta några förluster och om möjligt köpa tillbaka aktierna ännu billigare, så att pengarna inte står stilla under en längre tid. Ja, det är en deprimerande känsla (… plus att du känner på dig exakt hur alla i den äldre generationer i din familj dömer dig, jämför dig med dem som har spelberoende, med spelare…). Men så är det inte. På aktiemarknaden investerar du pengar. Du investerar i företag som du tror på. Okej, Day trading är lite annorlunda, du investerar på kort sikt, men du placerar inte dina pengar på roulettbordet, du placerar dina pengar i aktier i ett riktigt företag. Skillnaden är jättestor. På aktiemarknaden har en normal person dessutom alltid pengar som inte rör hans s.k. förnöjsamhetskassa, hans hem, hans långsiktiga livsinvesteringar eller hans dagliga räkningar.

Jag analyserade också varför exakt det blir en sådan förlust? Svaret är enkelt… Ja, den främsta orsaken är naturligtvis att marknaderna och världsekonomin i allmänhet befinner sig i en mycket svår och dyster situation just nu, men det är också sant att jag blev girig…

❗ BLI INTE GIRIG, det är regel nummer ett för Day trading.
❗ HA MINST 50 % AV PORTFÖLJENS TOTALA TILLGÅNGAR KVAR PÅ KVÄLLEN, dvs. sälj de aktier du vill sälja i slutet av handelsdagen, det är regel nummer två.
❗ SPRID DIN HANDEL… dvs. investera i aktier i flera olika börsnoterade företag…

… men här kommer vi till punkt nummer ett… Ju mindre pengar du har, desto mer lönsamt är det att satsa på en eller två produkter, eftersom du blir girig och vill tjäna pengar snabbt. För att inte tala om att om du har för lite pengar för att inte ens en volatilitetmarknad skulle kunna hjälpa dig – du behöver pengar för att tjäna pengar. I dessa osäkra tider är det särskilt bra att ha pengar på kvällen, för i morgon kan det blåsa en helt ny vind. Om du har gjort 4-5 framgångsrika vågor under dagen (det är vad jag kallar marknadsinvesteringar) är det säkrare att sälja aktier med en liten förlust innan marknaden stänger på kvällen än att behålla en förstärkning över natten och ta emot nästa dags överraskningar (som på sistone inte har varit något annat än “fallande knivar”). Just nu är marknaden så uppochnedvänd att det verkar ganska meningslöst att behålla tillväxtaktier. Jag har gjort olika Excel-kalkylblad för att snabbt beräkna vilket alternativ som är mest lönsamt – köpa mer, behålla eller sälja eller… sälja med förlust och köpa tillbaka till ett lägre pris. Den 7 och 8 juli var lovande dagar på marknaden… men det verkar som om glädjen var kortvarig.

I dag är S&P 500, Dow 30, Nasdaq, Russell 2000 Crude oil… osv. alla tillbaka i rött och långt ner på minus. Vad mer kan jag säga… förutom att jag i dag känner mig extremt lugn eftersom jag den 7 juli (före den 15-procentiga uppgången) sålde de flesta av de aktier som jag hade daytradat. 😀


📌 OBS! Den information som tillhandahålls ska inte tolkas som en investeringsrådgivning, investeringsrekommendation eller någon annan investeringsverksamhet eller kompletterande investeringstjänst. Investeringar innebär risker, marknadsvärdet på en investering kan stiga eller falla, och det finns ingen garanti för att värdet på en investering kommer att vara oförändrat eller öka. Tidigare resultat är ingen garanti för framtida avkastning. Innan du fattar ett investeringsbeslut bör du noggrant läsa igenom produktens villkor och annan relevant information, inklusive prospektet och andra dokument för den valda fonden/aktien, samt de risker som är förknippade med investeringen. Det kan finnas skatteplikt i samband med investeringen. Om du har några frågor bör du kontakta kundtjänst på din bank eller din egen skatte-, finans- eller juridiska rådgivare.

Sommaren är en relativt dålig tid för Day trading… marknaden är trött och sinnet vill ut. Och det går inte att dölja, vädret är så vackert att det är riktigt trevligt att vara ute. Om du har en egen trädgård är det en lyx!

Jag dukar ofta utomhus (jag vill göra varje dag speciell och vacker… jag vill ta hand om min man och mina barn och göra livet i verkligheten ännu vackrare än i inrednings- och matlagningstidningarna. Jag tror att det är de dagliga småsakerna som gör livet vackert. Ögonfröjd är mycket viktig och värd ansträngningen! Det är en liten extra ansträngning, men det ger mycket värme till ditt hem och gör livet vackert och lyxigt. Det är de SMÅ ögonblicken av skönhet som stannar kvar länge i minnet!

Och vad mer? Jag märkte att relativt nära vårt hem ligger den fina stranden för Maidla sjön… Tänk att jag har bott här i nästan 20 år och först nu har jag hört talas om det. Mycket trevligt ställe att bada på, mycket trevligare än att åka till Laulasmaa.

Läs, bada, njut av vädret och skapa vackra stunder för er själva!
Ha en underbar sommar, puss och kram och tills nästa inlägg!
Kram!



Läs också mina tidigare blogginlägg (alla inlägg kan läsas på fyra språk – estniska, finska, svenska och engelska!) 🙂

Läs också mina andra färska blogginlägg:
Helena-Reet: i Tartu, Saadjärve, Räpina och Viljandi
Helena-Reet: Allans mor på besök + midsommar med föräldrarna
Helena-Reet: Estella Elishevas skolavslutning för 9:e klass vid den judiska skolan i Tallinn + FOTOGALLERI!
Helena-Reet: Att njuta av livet är alltid det viktigaste för mig + några bilder från barnens födelsedagar och en liten trädgårdsblogg!
Helena-Reet: Ivankas 14-årsdag, Kärleksdagen, Ardos födelsedag och MASSOR AV TRÄDGÅRDSPRAT och FOTON!
Helena-Reet: Två år med Allan! + Estellas antagning till MUBA, uppträdande med Georg Ots Symfoniorkester och 16-årsdag!
Helena-Reet: Sammanfattning av mars och april
Helena-Reet: Min magiska 22-02-22 + NEDGÅNG PÅ BÖRSEN, NY MÅLNING, NYTT RECEPT!
Helena-Reet: Airobot IPO, Stockfanatt, cyberattack, komedi Jokker, Sångtävling Eesti laul 2022, NY MÅLNING och mycket annat intressant!
Helena-Reet: Entusiastiskt om att vakna upp och att njuta av livet, ÅTER IGEN EN NY MÅLNING och en recension av kvällens testning av alkoholfria ölsorter

17 rattfyllerister blev fast under veckoslutet i Österbotten

NordenBladet — Under veckoslutet registrerades 545 uppdrag för polisen i Österbotten. Under veckoslutet greps 11 personer på strafflags grunder och 29 personer på polislags grund, i huvudsak på grund av störande beteende och /eller berusat beteende.Pride-evenemanget på lördagen i Lappo, förlöpte utan störningar och polisen var med och tryggade evenemanget. På söndagen kl. 00.45 inträffade en kollision mellan en moped och en personbil i korsningen mellan Rengontie och Kauppatie i Kauhava. Den unga mopedisten skadades allvarligt och han blev förd till sjukhus för vård. Personbilsföraren är misstänkt för grovt rattfylleri, körning utan körrätt och förorsakande av personskada. 

Under veckoslutet registrerades 545 uppdrag för polisen i Österbotten. Under veckoslutet greps 11 personer på strafflags grunder och 29 personer på polislags grund, i huvudsak på grund av störande beteende och /eller berusat beteende.

Pride-evenemanget på lördagen i Lappo, förlöpte utan störningar och polisen var med och tryggade evenemanget. 

På söndagen kl. 00.45 inträffade en kollision mellan en moped och en personbil i korsningen mellan Rengontie och Kauppatie i Kauhava. Den unga mopedisten skadades allvarligt och han blev förd till sjukhus för vård. Personbilsföraren är misstänkt för grovt rattfylleri, körning utan körrätt och förorsakande av personskada. 

I Toholampi körde en personbil ut från en skogsväg tidigt på söndagsmorgonen 04.05. I bilen fanns tre personer som alla fördes till Mellersta Österbottens centralsjukhus för kontroll. Föraren i personbilen blåste 1,00 mg/l och är misstänkt för grovt rattfylleri och äventyrande av trafiksäkerheten. 

I Jakobstad fick polisen kl. 00.05 på söndagen som uppdrag att kontrollera en personbilsförare som började köra undan polisen. Bilen körde med en hastighet om 95km/h på ett område med hastighetsbegränsningen 40km/h. När polisen stannat föraren visade narkotikasnabbtestet som man utförde på hen positivt och därtill saknade föraren körrätt. 

Under veckoslutet påträffade polisen 17 rattfyllerister. Fem av dem påträffades i Seinäjoki och alla de misstänktes för straffbart missbruk av narkotika. Tre rattfyllerister påträffades i Kurikka och en i Vörå, Ilmajoki, Karleby, Alajärvi, Kauhava, Teuva, Perho och Toholampi. Åtta av rattfyllerifallen var grova. 

I Storkyro, den 9.7. kl. 1.45, uppmätte polisen hastigheten på en personbil på riksväg 18 till 161km/h då hastighetsbegränsningen var 80km/h. Föraren är misstänkt för grovt äventyrande av trafiksäkerheten. 

]]>

Källa: Poliisi.fi

11 juli 07:00, Stöld, Heby

NordenBladet — Polis beordras till en adress i Morgongåva med anledning av att två personer brutit sig in i en bostad och tillgripit gods. Personerna ska även med hjälp av tillhyggen hotat boende i bostaden. 
När patrull anländer till platsen har personerna lämnat. Med hjälp av inre och yttre spaning kan personerna, en man i 20-årsåldern och en kvinna i 20-årsåldern, lokaliseras och gripas misstänkta för grovt olaga hot och inbrottsstöld. 

Två personer grips misstänkta för stöld.

Källa: Polisen.se