Ändringar föreslås i konsumentskyddslagen
NordenBladet — En arbetsgrupp vid justitieministeriet föreslår ändringar i konsumentskyddslagen. Syftet med förslagen är att genomföra Europeiska unionens så kallade omnibusdirektiv som förbättrar och moderniserar konsumentskyddet. Samtidigt genomförs också regeringsprogrammets föresats om skärpta bestämmelser om hemförsäljning och telefonförsäljning.Enligt arbetsgruppens förslag ska vissa bestämmelser i konsumentskyddslagen också gälla avtal där konsumenten i stället för att betala en avgift har förbundit sig att lämna ut sina personuppgifter till företaget. Bestämmelserna avses gälla också marknadsföring av sådana avtal. I den gällande lagen föreskrivs det inte särskilt om lagen ska tillämpas också när konsumenten inte betalar för en produkt eller tjänst.Dessutom föreslås preciseringar i näringsidkarens informationsskyldighet. Till exempel när en vara säljs till nedsatt pris ska det av marknadsföringen även framgå det lägsta priset till vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregick prissänkningen. I lagen föreskrivs också om konsumentens rätt till prisavdrag och skadestånd, om näringsidkaren har använt ett aggressivt eller vilseledande förfarande vid marknadsföringen eller i ett kundförhållande.Vidare föreslås det att informationsskyldigheten för en internetbaserad marknadsplats ska utökas. Konsumenterna ska till exempel informeras om hur rankingen av de sökträffar som bildas i en webbsökning på en marknadsplats bestäms.Skärpta bestämmelser om hemförsäljningFör att minska problemen vid hemförsäljning föreslår arbetsgruppen att konsumentens ångerrätt utvidgas, om avtalet har ingåtts genom ett sådant hembesök som konsumenten inte själv har bett om. Konsumenten föreslås då också kunna frånträda ett avtal om specialbeställda varor.Om näringsidkaren dessutom vid hemförsäljning inte har informerat konsumenten om att ångerrätt saknas eller om de omständigheter under vilka ångerrätten kan gå förlorad, är avtalet inte bindande för konsumenten.Arbetsgruppen föreslår inga skärpningar i regleringen av telefonförsäljning. Enligt arbetsgruppen finns det för närvarande ingen grund för det, eftersom konsumentombudsmannen allt effektivare kan ingripa i lagstridiga förfaranden med stöd av de nya befogenheter som trädde i kraft sommaren 2020. Myndighetstillsynen och i synnerhet möjligheten att påföra en påföljdsavgift vid brott mot bestämmelserna i konsumentskyddslagen är ett effektivare sätt att minska problemen vid telefonförsäljning än en skärpning av regleringen, anser arbetsgruppen. Detta medför inte någon ny administrativ börda och försvårar inte heller sådan telefonförsäljning som sker på behörigt sätt. I den fortsatta beredningen bedömer justitieministeriet ännu med beaktande av remissvaren behovet av att skärpa bestämmelserna om telefonförsäljning.Arbetsgruppens betänkande.
Källa: Valtioneuvosto.fi