Viktminskningsindustrin på 80 miljarder dollar har gått in i “Ozempics tidsålder”, Novo Nordisk (NVO) aktier är starka

Viktminskningsindustrin på 80 miljarder dollar har gått in i “Ozempics tidsålder”, Novo Nordisk (NVO) aktier är starka

NordenBladet – På senare tid har populariteten för Ozempic, Rybelsus, Wegovy, Mounjaro och andra viktminskningsläkemedel skjutit i höjden och har en betydande inverkan på viktminskningsindustrin. Stora läkemedelsföretag har bevittnat en guldrusch kring “mirakelläkemedel och mirakelinjektioner”, som marknadsförs i stor utsträckning. Alternativ som erbjuds i form av läkemedel har gjort det lättare och effektivare för människor att gå ner i vikt utan att behöva använda traditionella metoder som diet, motion och livsstilsförändringar.

Viktminskningsindustrin, som omsätter 80 miljarder dollar och omfattar välkända företag som WeightWatchers, Jenny Craig, Nutrisystem och Noom, står inför en ny era när deras kunder söker sig till nya (behandlings)lösningar. Vikminskningsföretag har i årtionden förespråkat förändringar i livsstil och viljestyrka, men dagens läkemedelsbaserade era utmanar nu dessa traditionella tillvägagångssätt och erbjuder även ekonomiska utmaningar.

WeightWatchers och Noom är medvetna om den vetenskapliga utvecklingen och konsumenternas förändrade preferenser och arbetar för att anpassa sig till den nya trenden. Till exempel förvärvade WeightWatchers VD Sima Sistani Sequence, ett företag inom distanshälsa som gör det möjligt för patienter att få virtuella recept för viktminskning. Noom öppnade Noom Med, en telemedicinsk plattform med ett liknande syfte. 40-åriga Jenny Craig, å andra sidan, var tvungen att erkänna sig besegrad och lade nyligen ner verksamheten genom att sälja sitt varumärke till Nutrisystems moderbolag.

Ökningen av bantningsmedel som Ozempic omformar viktminskningsindustrin och innebär både utmaningar och möjligheter för företag som länge förlitat sig på traditionella metoder. Bantningspiller handlar inte bara om affärshistoria, utan speglar också kulturella och sociala förändringar i hur människor ser på viktminskning.



Ett års försäljningsgrafik för NVO: sedan Wegovys debut i juni 2021 har Novo Nordisk (NVO) aktier stigit med nästan 120 %. Det gör detta lyxvarumärke till det näst mest värdefulla börsnoterade företaget i Europa efter LVMH. Den danska läkemedelstillverkaren ökar också produktionen för att möta den växande efterfrågan i USA (enigt Yahoo Finance från den 25 juli 2023).

_________________________
Semaglutid, som säljs under varumärkena Ozempic, Wegovy och Rybelsus, är ett läkemedel mot typ 2-diabetes och långsiktig viktkontroll mot fetma som utvecklades av Novo Nordisk 2012. Det är en peptid som liknar hormonet glykagonliknande peptid-1 (GLP-1 modifierad kedja).

Semaglutid är en GLP-1-receptoragonist, vilket innebär att den efterliknar verkan av den mänskliga inkretin GLP-1 och därigenom ökar insulinutsöndning och blodsockerfrisättningen för att förbättra glukosbalansen. Biverkningarna omfattar illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor och förstoppning.

Under 2020 var Semaglutid det 129:e mest förskrivna läkemedlet i USA, med mer än fyra miljoner recept.

Bilden överst: Rybelsus-tabletter som tillverkas av det danska läkemedelsföretaget Novo Nordisk.






High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory