Ungefär var sjunde elsparkcykelförare kör berusad under veckoslutskvällar

NordenBladet — Ungefär var sjunde elsparkcykelförare som alhoholtestas en veckoslutskväll kör så berusad att påföljden blir en avgift på 200 euro för trafikförseelse, alltså 15 procent av förarna.
Polisen övervakade trafikbeteendet hos elsparkcykelförare i fyra olika städer under veckoslutskvällar i månadsskiftet augusti-september. Övervakningsdagarna var fredag och lördag 22–23 augusti samt fredagen den 5 september 2025. Övervakningen genomfördes i Helsingfors, Åbo, Uleåborg och Joensuu enligt en i förväg uppgjord plan. Sammanlagt fick 478 elsparkcykelförare blåsa i en alkometer. För framförande av fordon i berusat tillstånd påfördes 70 elsparkcykelförare en avgift för trafikförseelse. Det var särskilt utbrett att köra elsparkcykel i berusat tillstånd under de sena kvällstimmarna, då upp till cirka en femtedel av dem som fått blåsa i en alkometer åkt så berusade att det blev påföljder.
I två olika städer, Uleåborg och Åbo, hade cirka en femtedel av dem som fick påföljder också passagerare på elsparkcykeln, vilket inte är tillåtet enligt lag (147 § i vägtrafiklagen). I tre städer (Helsingfors, Uleåborg och Joensuu) uppgick andelen sådana som bara hade ”smakat litet”, alltså blåst ett alkometervärde under straffbarhetsgränsen, till cirka 10 procent av de testade elsparkcykelförarna.
Enligt 17 a § 1 mom. i vägtrafiklagen får ”en motoriserad cykel eller ett lätt elfordon inte framföras så att alkoholhalten under eller efter färden är minst 0,5 promille i förarens blod eller minst 0,22 milligram per liter i förarens utandningsluft.” Denna paragraf trädde i kraft den 17 juni 2025. Under sommaren verkar allmänhetens kunskap om den nya förbudsparagrafen inte ha förbättrats.
Under sommaren, från den 17 juni till den 31 augusti 2025, har polisen påfört totalt cirka sjuhundra avgifter för trafikförseelser för brott mot den ovan nämnda paragrafen, alltså för att elsparkcykelföraren har framfört fordonet i berusat tillstånd så att alkoholhalten varit minst 0,5 promille. Cirka 40 procent av dessa har påförts inom området för polisinrättningarna i Sydvästra Finland, Uleåborg och Östra Finland. Cirka 70 procent av alla påföljder påförs på fredagar och lördagar. Fyra av fem påföljder påförs mellan kl. 19.00 och 02.00 på kvällen. Med anledning av detta fokuserade den nu genomförda intensivövervakningen på fredags- och lördagskvällar i bestämda städer.
Det finns tydliga variationer mellan städerna, men själva problemet med att köra i berusat tillstånd är uppenbart i alla städer där det finns elsparkcyklar att hyra, även om proportionerna är olika beroende på problemets omfattning.
Lagreformen från junimånad syftar till att främja trafiksäkerheten genom att minska framförandet av fordon i berusat tillstånd och de trafikolyckor och tillbud som följer av detta. Målet är också att minska de skador som detta orsakar föraren själv, andra vägtrafikanter och egendom, liksom de kostnader för skadorna och den belastning på hälso- och sjukvården detta medför, samt att stärka vägtrafikanternas trygghetskänsla.
Det är polisens önskan att inget fordon framförs i berusat tillstånd. Tyvärr kommer denna önskan inte att uppfyllas, och därför kommer polisen att fortsätta övervaka rusmedelsanvändningen hos förare av alla slags fordon.]]>

Ungefär var sjunde elsparkcykelförare som alhoholtestas en veckoslutskväll kör så berusad att påföljden blir en avgift på 200 euro för trafikförseelse, alltså 15 procent av förarna.

Polisen övervakade trafikbeteendet hos elsparkcykelförare i fyra olika städer under veckoslutskvällar i månadsskiftet augusti-september. Övervakningsdagarna var fredag och lördag 22–23 augusti samt fredagen den 5 september 2025. Övervakningen genomfördes i Helsingfors, Åbo, Uleåborg och Joensuu enligt en i förväg uppgjord plan. Sammanlagt fick 478 elsparkcykelförare blåsa i en alkometer. För framförande av fordon i berusat tillstånd påfördes 70 elsparkcykelförare en avgift för trafikförseelse. Det var särskilt utbrett att köra elsparkcykel i berusat tillstånd under de sena kvällstimmarna, då upp till cirka en femtedel av dem som fått blåsa i en alkometer åkt så berusade att det blev påföljder.

I två olika städer, Uleåborg och Åbo, hade cirka en femtedel av dem som fick påföljder också passagerare på elsparkcykeln, vilket inte är tillåtet enligt lag (147 § i vägtrafiklagen). I tre städer (Helsingfors, Uleåborg och Joensuu) uppgick andelen sådana som bara hade ”smakat litet”, alltså blåst ett alkometervärde under straffbarhetsgränsen, till cirka 10 procent av de testade elsparkcykelförarna.

Enligt 17 a § 1 mom. i vägtrafiklagen får ”en motoriserad cykel eller ett lätt elfordon inte framföras så att alkoholhalten under eller efter färden är minst 0,5 promille i förarens blod eller minst 0,22 milligram per liter i förarens utandningsluft.” Denna paragraf trädde i kraft den 17 juni 2025. Under sommaren verkar allmänhetens kunskap om den nya förbudsparagrafen inte ha förbättrats.

Under sommaren, från den 17 juni till den 31 augusti 2025, har polisen påfört totalt cirka sjuhundra avgifter för trafikförseelser för brott mot den ovan nämnda paragrafen, alltså för att elsparkcykelföraren har framfört fordonet i berusat tillstånd så att alkoholhalten varit minst 0,5 promille. Cirka 40 procent av dessa har påförts inom området för polisinrättningarna i Sydvästra Finland, Uleåborg och Östra Finland. Cirka 70 procent av alla påföljder påförs på fredagar och lördagar. Fyra av fem påföljder påförs mellan kl. 19.00 och 02.00 på kvällen. Med anledning av detta fokuserade den nu genomförda intensivövervakningen på fredags- och lördagskvällar i bestämda städer.

Det finns tydliga variationer mellan städerna, men själva problemet med att köra i berusat tillstånd är uppenbart i alla städer där det finns elsparkcyklar att hyra, även om proportionerna är olika beroende på problemets omfattning.

Lagreformen från junimånad syftar till att främja trafiksäkerheten genom att minska framförandet av fordon i berusat tillstånd och de trafikolyckor och tillbud som följer av detta. Målet är också att minska de skador som detta orsakar föraren själv, andra vägtrafikanter och egendom, liksom de kostnader för skadorna och den belastning på hälso- och sjukvården detta medför, samt att stärka vägtrafikanternas trygghetskänsla.

Det är polisens önskan att inget fordon framförs i berusat tillstånd. Tyvärr kommer denna önskan inte att uppfyllas, och därför kommer polisen att fortsätta övervaka rusmedelsanvändningen hos förare av alla slags fordon.

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory