Undersökning av ankaret som bärgades från Finska viken har inletts

NordenBladet — Med en teknisk undersökning av ankaret vill man säkerställa att det hör till tankfartyget Eagle S.

Förundersökningen av kabelskadorna på Finska viken fortsätter på torsdagen den 9 januari med teknisk undersökning av ankaret.
– Teknisk undersökning av ankaret genomförs bland annat för att säkerställa att det hör till tankfartyget Eagle S, säger utredningens allmänna ledare, kriminalöverkommissarie Risto Lohi vid Centralkriminalpolisen. 
Ankaret, som bärgades vid myndigheternas gemensamma uppdrag den 6 januari, är cirka 4 meter långt och 2,5 meter brett och det väger 11 ton. 
Utredningen fokuserar sig nu på att reda ut i vilket skede ankaret lossnat från kättingen. Ankaret hittades i närheten av det ställe där finska myndigheter uppmanade tankfartyget att lyfta ankaret som det släpade efter sig. 
– Om ankaret lossnat först då man lyft upp det, är det sannolikt att det skulle ha orsakat mer skada på infrastrukturen på havsbottnen om fartyget hade fortsatt sin färd, säger Lohi. 
Händelseförloppet kring hur skadorna uppstått är ur teknisk vinkel redan rätt klart för polisen, men det finns fortfarande en hel del tekniska lagringsanordningar som ska analyseras.  Längden på släpspåret på havsbottnen har vid undervattensundersökningarna preciserats till cirka 100 kilometer. Polisen fortsätter med att analysera släpspåret. 
Polisinrättningen i Helsingfors leder myndighetsuppdraget på Östersjön och Gränsbevakningsväsendet och Försvarsmakten bidrar till det. Centralkriminalpolisen ansvarar för förundersökningen.  ]]>

Med en teknisk undersökning av ankaret vill man säkerställa att det hör till tankfartyget Eagle S.

Förundersökningen av kabelskadorna på Finska viken fortsätter på torsdagen den 9 januari med teknisk undersökning av ankaret.

– Teknisk undersökning av ankaret genomförs bland annat för att säkerställa att det hör till tankfartyget Eagle S, säger utredningens allmänna ledare, kriminalöverkommissarie Risto Lohi vid Centralkriminalpolisen. 

Ankaret, som bärgades vid myndigheternas gemensamma uppdrag den 6 januari, är cirka 4 meter långt och 2,5 meter brett och det väger 11 ton. 

Utredningen fokuserar sig nu på att reda ut i vilket skede ankaret lossnat från kättingen. Ankaret hittades i närheten av det ställe där finska myndigheter uppmanade tankfartyget att lyfta ankaret som det släpade efter sig. 

– Om ankaret lossnat först då man lyft upp det, är det sannolikt att det skulle ha orsakat mer skada på infrastrukturen på havsbottnen om fartyget hade fortsatt sin färd, säger Lohi. 

Händelseförloppet kring hur skadorna uppstått är ur teknisk vinkel redan rätt klart för polisen, men det finns fortfarande en hel del tekniska lagringsanordningar som ska analyseras. 
Längden på släpspåret på havsbottnen har vid undervattensundersökningarna preciserats till cirka 100 kilometer. Polisen fortsätter med att analysera släpspåret. 

Polisinrättningen i Helsingfors leder myndighetsuppdraget på Östersjön och Gränsbevakningsväsendet och Försvarsmakten bidrar till det. Centralkriminalpolisen ansvarar för förundersökningen.
 

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory