Rattfyllerister och trafikbrott sysselsatte polisen
NordenBladet — Under den gångna veckan stoppade patruller vid Östra Nylands polisinrättning trettio förare som misstänks ha kört under påverkan. I de flesta fallen misstänks även andra brott.
En tredjedel av dessa förare misstänks för grovt rattfylleri och en tredjedel för olovlig körning. Påverkade förare påträffades i olika delar av polisinrättningens område.
Inom Östra Nylands polisinrättnings område grips i genomsnitt omkring trettio påverkade förare per vecka. De misstänkta rattfylleribrotten omfattar både alkohol och andra berusningsmedel.
– Anmälningar om brott i trafiken kommer till polisen i jämn takt. De som ringer nödcentralen berättar, förutom om misstänkta rattfyllerister, också om förare som kör i mycket höga hastigheter eller till exempel lämnar en olycksplats, säger kommissarie Aki Rantahuhta.
Reaktions- och observationsförmågan försämras avsevärt
– De flesta av oss vet vad berusningsmedel gör med människans reaktionsförmåga. Reaktionen på händelser i trafiken blir betydligt långsammare. Även människans förmåga att observera andra trafikanter försämras ju mer påverkad man är. Detta leder till en stor risk, till exempel när en fotgängare kliver ut på ett övergångsställe. En påverkad förare märker ofta inte eller reagerar för sent, och när han gör det kan det redan vara för sent. Sådana fall slutar ibland även tragiskt, fortsätter Rantahuhta.
Samma gäller förare som kör i mycket höga hastigheter. De förstår inte nödvändigtvis vilken fara de orsakar. Om man kör 150 km/h på motorvägen rör sig bilen cirka 40 meter per sekund. En normalt reagerande människa behöver cirka 0,7 sekunder för att uppfatta vad som händer framför. Det betyder att bilen då redan har färdats nästan 30 meter. Om avståndet till hindret framför är 50 meter, är det redan för sent att börja bromsa.
– I stadstrafik kan man tydligt se skillnader redan mellan hastigheterna 40 km/h och 50 km/h. Om två förare med samma reaktionsförmåga börjar bromsa samtidigt, har den som kör 40 redan stannat när den som kör 50 fortfarande har en hastighet på 37 km/h, konstaterar Rantahuhta.
– Nu när julfestsäsongen närmar sig är det bra att komma ihåg att taxi är ett klokt alternativ om företags- eller kompisfesten drar ut till småtimmarna. Det är också viktigt att reservera tillräckligt med tid för varje bilresa. Låt oss avsätta tillräckligt med tid för resan och sätta oss bakom ratten endast nyktra. Med dessa åtgärder kan vi påverka både vår egen och andra trafikanters säkerhet, påminner Rantahuhta.
Texten har översatts med hjälp av en AI-applikation ChatGPT ]]>
En tredjedel av dessa förare misstänks för grovt rattfylleri och en tredjedel för olovlig körning. Påverkade förare påträffades i olika delar av polisinrättningens område.
Inom Östra Nylands polisinrättnings område grips i genomsnitt omkring trettio påverkade förare per vecka. De misstänkta rattfylleribrotten omfattar både alkohol och andra berusningsmedel.
– Anmälningar om brott i trafiken kommer till polisen i jämn takt. De som ringer nödcentralen berättar, förutom om misstänkta rattfyllerister, också om förare som kör i mycket höga hastigheter eller till exempel lämnar en olycksplats, säger kommissarie Aki Rantahuhta.
Reaktions- och observationsförmågan försämras avsevärt
– De flesta av oss vet vad berusningsmedel gör med människans reaktionsförmåga. Reaktionen på händelser i trafiken blir betydligt långsammare. Även människans förmåga att observera andra trafikanter försämras ju mer påverkad man är. Detta leder till en stor risk, till exempel när en fotgängare kliver ut på ett övergångsställe. En påverkad förare märker ofta inte eller reagerar för sent, och när han gör det kan det redan vara för sent. Sådana fall slutar ibland även tragiskt, fortsätter Rantahuhta.
Samma gäller förare som kör i mycket höga hastigheter. De förstår inte nödvändigtvis vilken fara de orsakar. Om man kör 150 km/h på motorvägen rör sig bilen cirka 40 meter per sekund. En normalt reagerande människa behöver cirka 0,7 sekunder för att uppfatta vad som händer framför. Det betyder att bilen då redan har färdats nästan 30 meter. Om avståndet till hindret framför är 50 meter, är det redan för sent att börja bromsa.
– I stadstrafik kan man tydligt se skillnader redan mellan hastigheterna 40 km/h och 50 km/h. Om två förare med samma reaktionsförmåga börjar bromsa samtidigt, har den som kör 40 redan stannat när den som kör 50 fortfarande har en hastighet på 37 km/h, konstaterar Rantahuhta.
– Nu när julfestsäsongen närmar sig är det bra att komma ihåg att taxi är ett klokt alternativ om företags- eller kompisfesten drar ut till småtimmarna. Det är också viktigt att reservera tillräckligt med tid för varje bilresa. Låt oss avsätta tillräckligt med tid för resan och sätta oss bakom ratten endast nyktra. Med dessa åtgärder kan vi påverka både vår egen och andra trafikanters säkerhet, påminner Rantahuhta.
Texten har översatts med hjälp av en AI-applikation ChatGPT
]]>
Källa: Poliisi.fi

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - 