Polisstyrelsen förbjuder Veikkaus att marknadsföra till minderåriga

NordenBladet — Polisstyrelsen har den 12 november 2024 meddelat ett beslut som förbjuder spelbolaget Veikkaus Ab att marknadsföra penningspel i strid med lotterilagen. Beslutet grundar sig på att Veikkaus har riktat marknadsföring av spel till minderåriga. Som påföljd för detta har man satt ett vite på 2 900 000 euro.

Polisstyrelsen anser att Veikkaus har brutit mot lotterilagen, som förbjuder marknadsföring av spel till minderåriga i tv-sändningar. Polisstyrelsen gav en anmärkning till Veikkaus i maj 2024, men vid senare tillsyn upptäcktes att bolaget fortsatt med den lagstridiga marknadsföringen. För att efterfölja Polisstyrelsens förbud måste Veikkaus avstå från att marknadsföra sina spel i samband med tv-sändningar som riktar sig till minderåriga, eller där sändningen är särskilt lockande för en ung publik. Om Veikkaus inte följer förbudsbeslutet kan bolaget dömas till att betala vitet.
Marknadsföringen till minderåriga har varit upprepad
Polisstyrelsen gav Veikkaus ett yttrande tidigare i våras, där det konstaterades att Veikkaus hade marknadsfört sina spel under reklamavbrott i program som var riktade till barn och unga, vilket enligt Polisstyrelsens bedömning strider mot lotterilagen.
Enligt den utredning som Veikkaus har lämnat har marknadsföringen av penningspel skett under reklampauser i program för barn och ungdomar över 200 gånger under 2023 och våren 2024. Dessutom har marknadsföringen riktats mot minderåriga i betydande utsträckning baserat på sändningstid och innehåll som till stor del är anpassat för unga tittare.
– En stor del av marknadsföringen riktad mot minderåriga har genomförts på helgmorgnar och i samband med familjefilmer på lördagar. Denna typ av marknadsföring är särskilt klandervärd, eftersom målgruppen är minderåriga. Förebyggande av spelrelaterade skador är ett centralt mål för Finlands penningspelreglering, och att skydda minderåriga från spelens skadeverkningar är en kärnfråga, säger överinspektör Laura Rinne vid Polisstyrelsen.
Vid bedömningen av vitets storlek har Polisstyrelsen tagit hänsyn till verksamhetens karaktär och omfattning samt bolagets betalningsförmåga. Som mildrande omständighet har beaktats Veikkaus tidigare åtgärder för att förhindra att marknadsföringen riktas mot minderåriga. Om Veikkaus fortsätter att bryta mot förbudet kan Polisstyrelsen begära att vitet verkställs genom marknadsdomstolen.
Det finländska penningspelsystemet bygger på Veikkaus, som är ett statligt helägt bolag med lagstadgad ensamrätt att bedriva spelverksamhet. Bolagets uppdrag är att driva spelverksamhet på ett sätt som garanterar rättssäkerhet för spelarna, förebygger missbruk och brott samt minskar de ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadorna från spelandet.   ]]>

Polisstyrelsen har den 12 november 2024 meddelat ett beslut som förbjuder spelbolaget Veikkaus Ab att marknadsföra penningspel i strid med lotterilagen. Beslutet grundar sig på att Veikkaus har riktat marknadsföring av spel till minderåriga. Som påföljd för detta har man satt ett vite på 2 900 000 euro.

Polisstyrelsen anser att Veikkaus har brutit mot lotterilagen, som förbjuder marknadsföring av spel till minderåriga i tv-sändningar. Polisstyrelsen gav en anmärkning till Veikkaus i maj 2024, men vid senare tillsyn upptäcktes att bolaget fortsatt med den lagstridiga marknadsföringen.
För att efterfölja Polisstyrelsens förbud måste Veikkaus avstå från att marknadsföra sina spel i samband med tv-sändningar som riktar sig till minderåriga, eller där sändningen är särskilt lockande för en ung publik. Om Veikkaus inte följer förbudsbeslutet kan bolaget dömas till att betala vitet.

Marknadsföringen till minderåriga har varit upprepad

Polisstyrelsen gav Veikkaus ett yttrande tidigare i våras, där det konstaterades att Veikkaus hade marknadsfört sina spel under reklamavbrott i program som var riktade till barn och unga, vilket enligt Polisstyrelsens bedömning strider mot lotterilagen.

Enligt den utredning som Veikkaus har lämnat har marknadsföringen av penningspel skett under reklampauser i program för barn och ungdomar över 200 gånger under 2023 och våren 2024. Dessutom har marknadsföringen riktats mot minderåriga i betydande utsträckning baserat på sändningstid och innehåll som till stor del är anpassat för unga tittare.

– En stor del av marknadsföringen riktad mot minderåriga har genomförts på helgmorgnar och i samband med familjefilmer på lördagar. Denna typ av marknadsföring är särskilt klandervärd, eftersom målgruppen är minderåriga. Förebyggande av spelrelaterade skador är ett centralt mål för Finlands penningspelreglering, och att skydda minderåriga från spelens skadeverkningar är en kärnfråga, säger överinspektör Laura Rinne vid Polisstyrelsen.

Vid bedömningen av vitets storlek har Polisstyrelsen tagit hänsyn till verksamhetens karaktär och omfattning samt bolagets betalningsförmåga. Som mildrande omständighet har beaktats Veikkaus tidigare åtgärder för att förhindra att marknadsföringen riktas mot minderåriga. Om Veikkaus fortsätter att bryta mot förbudet kan Polisstyrelsen begära att vitet verkställs genom marknadsdomstolen.

Det finländska penningspelsystemet bygger på Veikkaus, som är ett statligt helägt bolag med lagstadgad ensamrätt att bedriva spelverksamhet. Bolagets uppdrag är att driva spelverksamhet på ett sätt som garanterar rättssäkerhet för spelarna, förebygger missbruk och brott samt minskar de ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadorna från spelandet. 
 

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory