Polisen tackar de föräldrar som föregår med gott exempel och bryr sig om sina unga mopedister

NordenBladet — Mopedträffar och buskörning är huvudelementen i sommarens trafikövervakning i Västra Nyland. Även om en del unga gör sig skyldiga till förseelser kan fallen för det mesta skötas smidigt med både de unga och deras föräldrar.Polisen umgås ofta med unga i trafiken. De unga är självfallet individer och de flesta gör sitt bästa för att följa de gemensamma spelreglerna. De som använder så kallade ”fortskaffningsmedel för ungdomar” har till exempel följande gemensamt: 14–20 års ålder, ett behov av att färdas och aktiv användning av fordonet. Fordonet kan vara till exempel en moped, en lättviktsmotorcykel, traktorfyrhjuling, personbil eller motorcykel.Sommartid ordnas olika typer av mopedträffar. Det kan vara fråga om att några mopedister samlas, vilket sker nästan varje kväll i Västra Nyland. Träffarna kan också bestå av hundratals mopedister som samlas ungefär en gång per månad.Polisen följer medborgarnas begäranden om övervakningarOljudet som mopedträffarna och även enskilda mopedister orsakar stör invånarna i området.- Det är mycket förståeligt, särskilt om mopedens avgasrör har modifierats och mopedisterna kör fram och tillbaka längs samma gatuavsnitt. Sommartid begärs ofta övervakning av polisen, säger kommissarie Hannu Kontola.Polisen följer aktivt medborgarnas begäranden om övervakning. Begärandena matas in i förteckningar över begäranden om övervakning som patrullerna kontrollerar så snabbt som möjligt.Polisen strävar efter att vara på plats när de unga samlas och på detta sätt på förebygga olyckor och störningar. Polisen önskar att särskilt större samlingar meddelas till polisen i god tid så att spelreglerna kan kommas överens på förhand. På så sätt kunde träffarna göras så säkra som möjligt för alla och störningarna minimala. Det sociala trycket påverkar beteendet, men på tu man hand är de unga sakligaDet sägs att dumheten ofta blomstrar när man kommer samman i en grupp. Förutom tvåtaktsbensin är luften fylld av hormoner under mopedträffarna. De ungas behov av att visa och uppträda både syns och hörs. Polisen märker ofta hur de ungas beteende ändrar om en kompis är närvarande. Det sociala trycket får dem att vilja visa upp sig. Ibland försöker de unga också få polisen att jaga dem.På tu man hand med polisen uppför de unga sig emellertid mycket sakligt. Det är smidigt, okonstlat och trevligt att umgås med dem.- Ibland försöker de unga käbbla emot polisen, men vanligen slutar de när de märker att polisen har tekniskt kunnande om fordonen, konstaterar Kontola.Förtroendet måste övas uppEn del ungdomar som polisen träffar har inte talat om för sina föräldrar var de tillbringar sin fritid. Det kommer fram när polisen kontaktar föräldrarna direkt.- Ibland har de unga åkt iväg med en moped som köpts för att användas på gårdsplanen eller så är den unga någon annanstans än på överenskommen plats, berättar Kontola.Om den unga beter sig på ett sätt med polisen och på ett annat sätt med kompisarna ändras beteendet ytterligare när föräldrarna kommer in i bilden. Att situationen reds ut med föräldrarna väger ofta tyngre än att de unga blir bestraffade av polisen till exempel med böter eller någon annan påföljd.Även om föräldrarna kanske är mycket överraskade och besvikna på sin tonåring förstår de vanligen att ansvar och även förtroende är något som kräver övning.De flesta föräldrar har en positiv attityd mot polisenVanligen uppskattar föräldrarna polisens övervakning och är sakliga i situationer där polisen reder ut den ungas förehavanden. Ibland träffar polisen dock föräldrar som anser att deras barn aldrig gör tokigheter. Det finns till och med föräldrar som själva är med och trimmar den ungas moped. En sådan förälder visar med sitt exempel att man inte behöver bry sig om reglerna. – Föräldrarnas exempel påverkar den ungas trafikattityd i hög grad. Denna påverkan sitter kvar länge och även sättet att köra andra fordon påverkas, berättar Kontola.Förutom beteendet måste fordonet vara i gott skick. Många föräldrar känner i själva verket inte till i vilket skick den ungas moped är. Under mopedövervakningen i början av sommaren var hälften av de granskade mopederna och motorcyklarna i så dåligt skick,  eller så uppvisade föraren så dåligt körbeteende, att resultatet var böter.Det är också viktigt att föräldrarna helt enkelt visar att de är intresserade av barnets liv. Polisen vill tacka de föräldrar som är det.Viktigt att vakna upp innan det värsta inträffar Än så länge i år har det inte skett en enda moped- eller motorcykelolycka med dödlig utgång i det område som hör till polisinrättningen i Västra Nyland. Enligt polisens observationer har körkulturen dock försämrats på så sätt att allt större risker tas och trickkörning förhärligas.Ingen har alltid bra tur. Innan det värsta möjliga inträffar borde valen i trafiken övervägas på förhand. Kontola konstaterar att den största risken för en allvarlig olycka med moped eller motorcykel är förknippad med att förarna kör på bakhjulet och kör för fort i korsningsområden i tätort. – En bilförare har mycket begränsade möjligheter att upptäcka en mopedist som kör på bakhjulet, särskilt i mörker. Detta beror till exempel på att strålkastaren är riktad uppåt när man kör på bakhjulet.När man kör på bakhjulet med en moped är det i praktiken omöjligt att bromsa och på annat sätt ha kontroll över mopeden. Om en bil då svänger ut framför mopeden i en korsning är olycksrisken mycket hög.Polisen önskar att de unga visar omdöme och att föräldrarna visar intresse för sina barns mopedhobby.

Mopedträffar och buskörning är huvudelementen i sommarens trafikövervakning i Västra Nyland. Även om en del unga gör sig skyldiga till förseelser kan fallen för det mesta skötas smidigt med både de unga och deras föräldrar.

Polisen umgås ofta med unga i trafiken. De unga är självfallet individer och de flesta gör sitt bästa för att följa de gemensamma spelreglerna. De som använder så kallade ”fortskaffningsmedel för ungdomar” har till exempel följande gemensamt: 14–20 års ålder, ett behov av att färdas och aktiv användning av fordonet. Fordonet kan vara till exempel en moped, en lättviktsmotorcykel, traktorfyrhjuling, personbil eller motorcykel.

Sommartid ordnas olika typer av mopedträffar. Det kan vara fråga om att några mopedister samlas, vilket sker nästan varje kväll i Västra Nyland. Träffarna kan också bestå av hundratals mopedister som samlas ungefär en gång per månad.

Polisen följer medborgarnas begäranden om övervakningar

Oljudet som mopedträffarna och även enskilda mopedister orsakar stör invånarna i området.

– Det är mycket förståeligt, särskilt om mopedens avgasrör har modifierats och mopedisterna kör fram och tillbaka längs samma gatuavsnitt. Sommartid begärs ofta övervakning av polisen, säger kommissarie Hannu Kontola.

Polisen följer aktivt medborgarnas begäranden om övervakning. Begärandena matas in i förteckningar över begäranden om övervakning som patrullerna kontrollerar så snabbt som möjligt.

Polisen strävar efter att vara på plats när de unga samlas och på detta sätt på förebygga olyckor och störningar. Polisen önskar att särskilt större samlingar meddelas till polisen i god tid så att spelreglerna kan kommas överens på förhand. På så sätt kunde träffarna göras så säkra som möjligt för alla och störningarna minimala. 

Det sociala trycket påverkar beteendet, men på tu man hand är de unga sakliga

Det sägs att dumheten ofta blomstrar när man kommer samman i en grupp. Förutom tvåtaktsbensin är luften fylld av hormoner under mopedträffarna. De ungas behov av att visa och uppträda både syns och hörs. Polisen märker ofta hur de ungas beteende ändrar om en kompis är närvarande. Det sociala trycket får dem att vilja visa upp sig. Ibland försöker de unga också få polisen att jaga dem.

På tu man hand med polisen uppför de unga sig emellertid mycket sakligt. Det är smidigt, okonstlat och trevligt att umgås med dem.

– Ibland försöker de unga käbbla emot polisen, men vanligen slutar de när de märker att polisen har tekniskt kunnande om fordonen, konstaterar Kontola.

Förtroendet måste övas upp

En del ungdomar som polisen träffar har inte talat om för sina föräldrar var de tillbringar sin fritid. Det kommer fram när polisen kontaktar föräldrarna direkt.

– Ibland har de unga åkt iväg med en moped som köpts för att användas på gårdsplanen eller så är den unga någon annanstans än på överenskommen plats, berättar Kontola.

Om den unga beter sig på ett sätt med polisen och på ett annat sätt med kompisarna ändras beteendet ytterligare när föräldrarna kommer in i bilden. Att situationen reds ut med föräldrarna väger ofta tyngre än att de unga blir bestraffade av polisen till exempel med böter eller någon annan påföljd.

Även om föräldrarna kanske är mycket överraskade och besvikna på sin tonåring förstår de vanligen att ansvar och även förtroende är något som kräver övning.

De flesta föräldrar har en positiv attityd mot polisen

Vanligen uppskattar föräldrarna polisens övervakning och är sakliga i situationer där polisen reder ut den ungas förehavanden. Ibland träffar polisen dock föräldrar som anser att deras barn aldrig gör tokigheter. Det finns till och med föräldrar som själva är med och trimmar den ungas moped. En sådan förälder visar med sitt exempel att man inte behöver bry sig om reglerna. 

– Föräldrarnas exempel påverkar den ungas trafikattityd i hög grad. Denna påverkan sitter kvar länge och även sättet att köra andra fordon påverkas, berättar Kontola.

Förutom beteendet måste fordonet vara i gott skick. Många föräldrar känner i själva verket inte till i vilket skick den ungas moped är. Under mopedövervakningen i början av sommaren var hälften av de granskade mopederna och motorcyklarna i så dåligt skick,  eller så uppvisade föraren så dåligt körbeteende, att resultatet var böter.

Det är också viktigt att föräldrarna helt enkelt visar att de är intresserade av barnets liv. Polisen vill tacka de föräldrar som är det.

Viktigt att vakna upp innan det värsta inträffar 

Än så länge i år har det inte skett en enda moped- eller motorcykelolycka med dödlig utgång i det område som hör till polisinrättningen i Västra Nyland. Enligt polisens observationer har körkulturen dock försämrats på så sätt att allt större risker tas och trickkörning förhärligas.

Ingen har alltid bra tur. Innan det värsta möjliga inträffar borde valen i trafiken övervägas på förhand. Kontola konstaterar att den största risken för en allvarlig olycka med moped eller motorcykel är förknippad med att förarna kör på bakhjulet och kör för fort i korsningsområden i tätort. 

– En bilförare har mycket begränsade möjligheter att upptäcka en mopedist som kör på bakhjulet, särskilt i mörker. Detta beror till exempel på att strålkastaren är riktad uppåt när man kör på bakhjulet.

När man kör på bakhjulet med en moped är det i praktiken omöjligt att bromsa och på annat sätt ha kontroll över mopeden. Om en bil då svänger ut framför mopeden i en korsning är olycksrisken mycket hög.

Polisen önskar att de unga visar omdöme och att föräldrarna visar intresse för sina barns mopedhobby.

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory