Polisen oroad över ungdomars hänsynslöshet i trafiken

NordenBladet —

01.06.2020 kl 12.42Polisstyrelsen
Grov överhastighet, det vill säga när hastighetsgränserna överskrids med mer än 50 kilometer, har ökat kraftigt i år. Polisen är i synnerhet bekymrad över att unga män struntar i sin egen och andras säkerhet i trafiken.
Under coronaepidemin (veckorna 12–21) har polisen registrerat 1 395 fall av grovt äventyrande av trafiksäkerheten, varav merparten handlade om att hastighetsbegränsningar har överskridits. Under samma period i fjol var antalet fall 924.
Polisens statistik visar att av de brottsmisstänkta var 1 275 män och 120 kvinnor. Även om kvinnorna står för en betydligt lägre andel av de brottsmisstänkta, har antalet fall av äventyrande av trafiksäkerheten för kvinnor ökat relativt sett mer än för män jämfört med ifjol (ökningen var 79 procent för kvinnor och 49 procent för män).
En granskning av brottsmisstänkta män efter åldersgrupp visar att andelen har ökat särskilt bland män i åldern 15–17 år (114 fall, ökning 64), 18–20 år (331 fall, ökning 116), 21–24 år (241 fall, ökning 75) och 25–34 år (294 fall, ökning 88).
När man granskar brottsmisstänkta kvinnor efter åldersgrupp har andelen ökat särskilt bland kvinnor i åldern 15–17 år (10 fall, ökning 10), 18–20 år (35 fall, ökning 19) och 21–24 år (28 fall, ökning 13).
Säkerhetsanordningar förhindrar inte personskador och dödsfall
Enligt polisinspektör Heikki Kallio är polisen mycket bekymrad över utvecklingen. Han anser att något behöver göras, men vad?
Kallio betonar att förarens attityd har betydelse.
– Grov överhastighet sker inte av misstag utan är ett medvetet val från förarens sida. Med andra ord saknas rätt attityd när det kommer till trafiksäkerhet, säger han.
När höga hastigheter leder till olyckor blir följderna vanligen ödesdigra.
– Även avancerade säkerhetsanordningar kan inte förhindra att olycksoffren får skador eller rentav avlider. Alla förare borde alltid ha det här i bakhuvudet, säger Kallio.
Han påminner om att sanktionerna också är betydande i samband med grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Den vanligaste sanktionen är böter (i över 80 procent av fallen) samt ett långt körförbud. Vanligen tilldelas i snitt cirka 60 dagsböter.
Kallio anser att lagstiftaren borde fundera på hur unga mäns likgiltighet skulle kunna hanteras genom lagstiftning eftersom upplysning och andra metoder inte ser ut att fungera.
– De förslag som överkommissarie Dennis Pasterstein tidigare har fört fram kunde komma på fråga, det vill säga att använda någon form av teknisk utrustning för att begränsa hastigheten eller registrera fordonets hastighet. En möjlighet skulle också kunna vara att under veckosluten kvällstid begränsa antalet ungdomar i bilar.
Antalet unga rattfyllerister ökar
Enligt Kallio är även antalet fall av rattfylleri bland unga oroväckande.
De fall av rattfylleri bland unga under 25 år som polisen har fått kännedom om har ökat under början av året med nästan 14 procent jämfört med samma period i fjol. I den här åldersgruppen är hela 61,5 procent drogrelaterade fall av rattfylleri.

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory