Polisen ökar sin testning av narkotika i trafiken

NordenBladet — I Finland är det absolut förbjudet att använda narkotika i trafiken och lagstiftningen bygger på nolltolerans när det gäller körning under inverkan av narkotika. Polisen kommer nu att i flera fall än tidigare drogtesta förare. Förarnas körduglighet kontrolleras såväl genom razzior som genom att polisen stannar enskilda fordon.
Polisen övervakar användningen av narkotika, alkohol och andra rusmedel i trafiken. Med stöd av tvångsmedelslagen kan polisen testa förare för alkohol eller annat rusmedel utan att det föreligger misstanke om rattfylla. Testapparaturen gör det möjligt att identifiera alkohol i utandningsluften och narkotika i saliven.
Utvecklingen när det gäller drograttfylleri och antalet drogtest i Finland
Statistiken visar att antalet fall av drograttfylleri stod på topp år 2020, då antalet sådana fall var nästan lika högt som antalet rattfyllerier förorsakade av alkohol.  Undersökningar av avloppsvatten utförda av Institutet för hälsa och välfärd visade att användningen av narkotika hade ökat sagda år. Under året gjordes sammanlagt 20 000 spateltest, det vill säga salivtest. Under de senaste åren har polisen årligen gjort cirka 17 000 spateltest. I relation till befolkningsmängden är detta betydligt mer än i övriga Europa. 
Under 2024 var antalet fall av drograttfylleri avsevärt lägre jämfört med toppsiffrorna år 2020. Även det totala antalet fall där man utreder någon för trafikfylleri (drog- eller alkoholvållat) har minskat från 22 000 till drygt 16 000. Under början av år 2025 har drograttfyllerierna utgjort cirka 39 procent av alla rattfyllor.  År 2024 var motsvarande andel 45 % och antalet drograttfyllerier cirka 7 600, vilket motsvarar nivån år 2017. 
Narkotikas inverkan på körförmågan och trafiksäkerheten
Narkotiska medel påverkar körförmågan på många sätt och olika medel kommer till uttryck på olika sätt i trafiken. Fel i framförandet av fordonet, ett aggressivt körsätt eller ovanliga reaktioner i trafiksituationer är i allmänhet typiska för dem som kör i berusat tillstånd och drar polisens uppmärksamhet till sig. Å andra sidan kan en förare även reagera tydligt långsammare eller köra på ett sätt som avviker från den övriga trafikens. Även osäkerhet, förarens fysiska tillstånd eller sättet att vara kan vara tecken på berusning.
Allmänt taget leder användning av narkotika till större risktagning i trafiken. Narkotika kan försvaga de sensoriska, motoriska och psykiska färdigheterna och påverka synförmågan. Narkotiska medel som förlamar det centrala nervsystemet gör att information från den omgivande trafiken processas långsammare, vilket försvagar prestationsförmågan i trafiken. Dessutom kan narkotika förorsaka hallucinationer, som förvränger förarens observationsförmåga och ökar olycksrisken.
En förares körduglighet påverkas förutom av narkotika och alkohol också av andra berusande medel, trötthet och hälsorelaterade faktorer. Vägtrafiklagen förutsätter att ett fordon inte får framföras av den som på grund av sjukdom, men, skada, trötthet eller berusning saknar behövliga förutsättningar för detta. Därför övervakar polisen en förares körduglighet i dess helhet.]]>

I Finland är det absolut förbjudet att använda narkotika i trafiken och lagstiftningen bygger på nolltolerans när det gäller körning under inverkan av narkotika. Polisen kommer nu att i flera fall än tidigare drogtesta förare. Förarnas körduglighet kontrolleras såväl genom razzior som genom att polisen stannar enskilda fordon.

Polisen övervakar användningen av narkotika, alkohol och andra rusmedel i trafiken. Med stöd av tvångsmedelslagen kan polisen testa förare för alkohol eller annat rusmedel utan att det föreligger misstanke om rattfylla. Testapparaturen gör det möjligt att identifiera alkohol i utandningsluften och narkotika i saliven.

Utvecklingen när det gäller drograttfylleri och antalet drogtest i Finland

Statistiken visar att antalet fall av drograttfylleri stod på topp år 2020, då antalet sådana fall var nästan lika högt som antalet rattfyllerier förorsakade av alkohol.  Undersökningar av avloppsvatten utförda av Institutet för hälsa och välfärd visade att användningen av narkotika hade ökat sagda år. Under året gjordes sammanlagt 20 000 spateltest, det vill säga salivtest. Under de senaste åren har polisen årligen gjort cirka 17 000 spateltest. I relation till befolkningsmängden är detta betydligt mer än i övriga Europa. 

Under 2024 var antalet fall av drograttfylleri avsevärt lägre jämfört med toppsiffrorna år 2020. Även det totala antalet fall där man utreder någon för trafikfylleri (drog- eller alkoholvållat) har minskat från 22 000 till drygt 16 000. Under början av år 2025 har drograttfyllerierna utgjort cirka 39 procent av alla rattfyllor.  År 2024 var motsvarande andel 45 % och antalet drograttfyllerier cirka 7 600, vilket motsvarar nivån år 2017. 

Narkotikas inverkan på körförmågan och trafiksäkerheten

Narkotiska medel påverkar körförmågan på många sätt och olika medel kommer till uttryck på olika sätt i trafiken. Fel i framförandet av fordonet, ett aggressivt körsätt eller ovanliga reaktioner i trafiksituationer är i allmänhet typiska för dem som kör i berusat tillstånd och drar polisens uppmärksamhet till sig. Å andra sidan kan en förare även reagera tydligt långsammare eller köra på ett sätt som avviker från den övriga trafikens. Även osäkerhet, förarens fysiska tillstånd eller sättet att vara kan vara tecken på berusning.

Allmänt taget leder användning av narkotika till större risktagning i trafiken. Narkotika kan försvaga de sensoriska, motoriska och psykiska färdigheterna och påverka synförmågan. Narkotiska medel som förlamar det centrala nervsystemet gör att information från den omgivande trafiken processas långsammare, vilket försvagar prestationsförmågan i trafiken. Dessutom kan narkotika förorsaka hallucinationer, som förvränger förarens observationsförmåga och ökar olycksrisken.

En förares körduglighet påverkas förutom av narkotika och alkohol också av andra berusande medel, trötthet och hälsorelaterade faktorer. Vägtrafiklagen förutsätter att ett fordon inte får framföras av den som på grund av sjukdom, men, skada, trötthet eller berusning saknar behövliga förutsättningar för detta. Därför övervakar polisen en förares körduglighet i dess helhet.

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory