Polisen beslagtog minderårigs motorcykel i Seinäjoki
NordenBladet — En motocrossförare orsakade flera farliga situationer i Seinäjoki på fredagkvällen. Polisen stoppade till slut en 14-åring som kört vårdslöst med motorcykelen, och fordonet togs i beslag.
En polispatrull höll på med ett annat uppdrag när en motocrossförare körde förbi i hög fart med framhjulet i luften. Föraren började cirkulera runt polisbilen och fortsatte köra på bakhjulet. Patrullen tappade snart visuell kontakt med motorcyklisten. På platsen rörde sig många människor på grund av en festival i området.
Några timmar senare kom ett larm till nödcentralen om samma motorcyklist som körde vårdslöst i Seinäjokis centrum och utgjorde en trafikfara. En motorcykelpolis åkte till platsen och fann föraren, som omedelbart försökte fly från polisen. Jakten fortsatte i centrum, där föraren ibland körde på fel sida av vägen, vilket tvingade bilister att väja. Hastigheten översteg 100 km/h på en väg med 50 km/h-begränsning. När motorcyklisten styrde mot den tätaste delen av centrum, där mycket folk var samlat, avbröt polisen jakten.
Motorcykelpolisen styrde mot järnvägsstationen, och en stund senare dök föraren upp igen. Polisen återupptog då jakten. Färden tog slut i en återvändsgränd.
Polisen beslagtog motorcykeln, som var oregistrerad, och gjorde en barnskyddsanmälan till socialmyndigheterna.
Polisen oroar sig särskilt för ungas trafikbeteende
Ungas beteende i trafiken har förändrats oroväckande under de senaste åren. Tidigare körde man kanske med trimmad moped i smyg för att undvika att åka fast, men nuförtiden är det snarare regel än undantag att vissa medvetet provocerar och söker kontakt med polisen i hopp om en polisjakt.
– Ett typiskt exempel är att man lyfter framhjulet när man möter en polisbil, och kör provocerande med frampartiet i luften och kraftiga gaspådrag, säger kommissarie Matti Latvala vid Österbottens polisinrättning.
Det är också talande att varken den egna eller andras säkerhet värderas. Ju större publik, desto mer försöker man provocera och visa upp sig – till och med mitt bland människor. Detta sker särskilt i stadscentrum i samband med olika evenemang.
Fordonens trafikduglighet har tyvärr också ofta försummats. Numera är det vanligt att förutom att motorn trimmats för högre prestanda har annat som rör säkerhet tagits bort. Mopeden kan sakna belysning, bromsarna kan vara trasiga eller otillräckliga i förhållande till motoreffekten, däcken slitna osv. Hjälmen kan sitta på huvudet, men remmen under hakan är ofta oknäppt. När man dessutom har ett extremt bullrigt avgasrör, en likgiltig attityd och sportar med planlös onödig körning, är det ett säkert recept på problem.
Polisen vädjar till både ungdomar och deras föräldrar att ta ansvar. Trafiken är ingen lekplats och lämpar sig inte alls för egocentrisk galenskap. Ibland kan konsekvenserna bli ödesdigra.
– Föräldrar, var uppmärksamma på vilka fordon era barn använder och ingrip vid behov, säger Latvala. Tala också om vilket trafikbeteende som är acceptabelt – och vilket som inte är det.
– Lösningen på detta problem börjar i hemmen, fortsätter Latvala. Polisen kan endast göra sin del i form av övervakning – och tyvärr ofta först då det är allt för sent. ]]>
En polispatrull höll på med ett annat uppdrag när en motocrossförare körde förbi i hög fart med framhjulet i luften. Föraren började cirkulera runt polisbilen och fortsatte köra på bakhjulet. Patrullen tappade snart visuell kontakt med motorcyklisten. På platsen rörde sig många människor på grund av en festival i området.
Några timmar senare kom ett larm till nödcentralen om samma motorcyklist som körde vårdslöst i Seinäjokis centrum och utgjorde en trafikfara. En motorcykelpolis åkte till platsen och fann föraren, som omedelbart försökte fly från polisen. Jakten fortsatte i centrum, där föraren ibland körde på fel sida av vägen, vilket tvingade bilister att väja. Hastigheten översteg 100 km/h på en väg med 50 km/h-begränsning. När motorcyklisten styrde mot den tätaste delen av centrum, där mycket folk var samlat, avbröt polisen jakten.
Motorcykelpolisen styrde mot järnvägsstationen, och en stund senare dök föraren upp igen. Polisen återupptog då jakten. Färden tog slut i en återvändsgränd.
Polisen beslagtog motorcykeln, som var oregistrerad, och gjorde en barnskyddsanmälan till socialmyndigheterna.
Polisen oroar sig särskilt för ungas trafikbeteende
Ungas beteende i trafiken har förändrats oroväckande under de senaste åren. Tidigare körde man kanske med trimmad moped i smyg för att undvika att åka fast, men nuförtiden är det snarare regel än undantag att vissa medvetet provocerar och söker kontakt med polisen i hopp om en polisjakt.
– Ett typiskt exempel är att man lyfter framhjulet när man möter en polisbil, och kör provocerande med frampartiet i luften och kraftiga gaspådrag, säger kommissarie Matti Latvala vid Österbottens polisinrättning.
Det är också talande att varken den egna eller andras säkerhet värderas. Ju större publik, desto mer försöker man provocera och visa upp sig – till och med mitt bland människor. Detta sker särskilt i stadscentrum i samband med olika evenemang.
Fordonens trafikduglighet har tyvärr också ofta försummats. Numera är det vanligt att förutom att motorn trimmats för högre prestanda har annat som rör säkerhet tagits bort. Mopeden kan sakna belysning, bromsarna kan vara trasiga eller otillräckliga i förhållande till motoreffekten, däcken slitna osv. Hjälmen kan sitta på huvudet, men remmen under hakan är ofta oknäppt. När man dessutom har ett extremt bullrigt avgasrör, en likgiltig attityd och sportar med planlös onödig körning, är det ett säkert recept på problem.
Polisen vädjar till både ungdomar och deras föräldrar att ta ansvar. Trafiken är ingen lekplats och lämpar sig inte alls för egocentrisk galenskap. Ibland kan konsekvenserna bli ödesdigra.
– Föräldrar, var uppmärksamma på vilka fordon era barn använder och ingrip vid behov, säger Latvala. Tala också om vilket trafikbeteende som är acceptabelt – och vilket som inte är det.
– Lösningen på detta problem börjar i hemmen, fortsätter Latvala. Polisen kan endast göra sin del i form av övervakning – och tyvärr ofta först då det är allt för sent.
]]>
Källa: Poliisi.fi