Övervakning av tung trafik i närheten av stora infrastrukturprojekt visade sig vara nödvändig

NordenBladet — Polisen i Västra Nyland övervakade tung trafik torsdagen den 30 januari. Polisen riktar sina övervakningsinsatser baserat på information, och denna gång genomfördes övervakningen i områden där stora infrastrukturprojekt pågår. En del av den informationsbaserade övervakningen är även de övervakningsbegäranden som kommer från allmänheten, vilka polisen beaktar i sin planering.

I Västra Nyland pågår för närvarande flera stora byggprojekt, vilket innebär att arbetsplatserna dagligen trafikeras av både jordtransporter och transporter av andra nödvändiga material. Därför koncentrerade polisen sin övervakning av tung trafik till exempelvis närheten av stora projekt i Esbo, Kyrkslätt och Vichtis. 
Polisen samarbetade med en besiktningsman för att genomföra tekniska kontroller av fordonens skick, en metod som används särskilt vid övervakning av tung trafik. I praktiken innebär detta att besiktningsmän som experter väljer ut fordon i trafikflödet för en närmare kontroll. Detta ökar både övervakningens effektivitet och risken att bli påkommen vid brister. 
Polisen rapporterar vid behov sina observationer till tillsynsmyndigheten
Under den planerade övervakningen kontrollerade polisen 14 fordon, varav sex fick sina registerskyltar avlägsnade på grund av brister i skicket. 
– Vi stötte exempelvis på två fordon som hade genomgått periodisk besiktning i januari, men där vi ändå upptäckte ett betydande antal fel. Ett av fordonen var i så dåligt skick att registerskyltarna måste avlägsnas. Om vi upptäcker eventuella brister i besiktningsstationernas arbete rapporterar vi detta till Traficom, säger kommissarie Hannu Kontola. 
Beaktansvärt är också det faktum att polisen stannade sex fordon från samma transportföretag vid kontrollen och på fem av dessa tvingades polisen avlägsna registerskyltarna. 
– Vi upprättar alltid rapporter till Traficom om våra kontroller, eftersom Traficom ansvarar för transportföretagens trafiktillstånd. Om ett transportföretag upprepade gånger bryter mot reglerna påverkar det möjligheterna att förnya eller behålla tillståndet, förklarar Kontola. 
De vanligaste bristerna gällde bland annat bromssystemen
Enligt Kontola var de vanligaste orsakerna till att fordon underkändes brister i bromssystemet, glapp i styrleder och skador på fordonets ram. Det fanns även problem med belysning, däck, sikt och läsbarheten av registersskyltar. Dessutom upptäcktes brott mot vägtrafikens sociallagstiftning.
Polisens övervakning i siffror:

14 tekniska vägkontroller
6 avlägsnade registerskyltar och därmed avbrutna transporter
10 böter och avgifter för trafikförseelse 
4 skriftliga anmärkningar
12 kontroller av kör- och vilotider
1 efterlyst person
13 blåstester
6 övervakningsanmälningar

Ansvaret för fordonets trafiksäkerhet ligger på både föraren och ägaren
Både föraren och fordonets ägare eller innehavare ansvarar för att fordonet är i trafiksäkert skick. Därför hålls även transportföretagens trafikansvariga personer/ägare ansvariga om brister upptäcks vid en kontroll. 
– Detsamma gäller efterlevnaden av kör- och vilotider. Ett transportföretag har ett ansvar att planera förarnas arbete så att inga överträdelser av sociallagstiftningen sker, säger kommissarie Kontola.  ]]>

Polisen i Västra Nyland övervakade tung trafik torsdagen den 30 januari. Polisen riktar sina övervakningsinsatser baserat på information, och denna gång genomfördes övervakningen i områden där stora infrastrukturprojekt pågår. En del av den informationsbaserade övervakningen är även de övervakningsbegäranden som kommer från allmänheten, vilka polisen beaktar i sin planering.

I Västra Nyland pågår för närvarande flera stora byggprojekt, vilket innebär att arbetsplatserna dagligen trafikeras av både jordtransporter och transporter av andra nödvändiga material. Därför koncentrerade polisen sin övervakning av tung trafik till exempelvis närheten av stora projekt i Esbo, Kyrkslätt och Vichtis. 

Polisen samarbetade med en besiktningsman för att genomföra tekniska kontroller av fordonens skick, en metod som används särskilt vid övervakning av tung trafik. I praktiken innebär detta att besiktningsmän som experter väljer ut fordon i trafikflödet för en närmare kontroll. Detta ökar både övervakningens effektivitet och risken att bli påkommen vid brister. 

Polisen rapporterar vid behov sina observationer till tillsynsmyndigheten

Under den planerade övervakningen kontrollerade polisen 14 fordon, varav sex fick sina registerskyltar avlägsnade på grund av brister i skicket. 

– Vi stötte exempelvis på två fordon som hade genomgått periodisk besiktning i januari, men där vi ändå upptäckte ett betydande antal fel. Ett av fordonen var i så dåligt skick att registerskyltarna måste avlägsnas. Om vi upptäcker eventuella brister i besiktningsstationernas arbete rapporterar vi detta till Traficom, säger kommissarie Hannu Kontola. 

Beaktansvärt är också det faktum att polisen stannade sex fordon från samma transportföretag vid kontrollen och på fem av dessa tvingades polisen avlägsna registerskyltarna. 

– Vi upprättar alltid rapporter till Traficom om våra kontroller, eftersom Traficom ansvarar för transportföretagens trafiktillstånd. Om ett transportföretag upprepade gånger bryter mot reglerna påverkar det möjligheterna att förnya eller behålla tillståndet, förklarar Kontola. 

De vanligaste bristerna gällde bland annat bromssystemen

Enligt Kontola var de vanligaste orsakerna till att fordon underkändes brister i bromssystemet, glapp i styrleder och skador på fordonets ram. Det fanns även problem med belysning, däck, sikt och läsbarheten av registersskyltar. Dessutom upptäcktes brott mot vägtrafikens sociallagstiftning.

Polisens övervakning i siffror:

  • 14 tekniska vägkontroller
  • 6 avlägsnade registerskyltar och därmed avbrutna transporter
  • 10 böter och avgifter för trafikförseelse 
  • 4 skriftliga anmärkningar
  • 12 kontroller av kör- och vilotider
  • 1 efterlyst person
  • 13 blåstester
  • 6 övervakningsanmälningar

Ansvaret för fordonets trafiksäkerhet ligger på både föraren och ägaren

Både föraren och fordonets ägare eller innehavare ansvarar för att fordonet är i trafiksäkert skick. Därför hålls även transportföretagens trafikansvariga personer/ägare ansvariga om brister upptäcks vid en kontroll. 

– Detsamma gäller efterlevnaden av kör- och vilotider. Ett transportföretag har ett ansvar att planera förarnas arbete så att inga överträdelser av sociallagstiftningen sker, säger kommissarie Kontola.  

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory