Överhastigheter leder lättare än tidigare till polisåtgärder

NordenBladet — Att trygga trafiksäkerheten är ett av polisen viktigaste mål och därför skärps övervakningen ytterligare.
Finländarna kör med överhastighet mer än européer i genomsnitt 
Trafikskyddet informerade 2023 om den internationella ESRA3-undersökningen, av vilken det framgår att finska bilförare kör med överhastighet i klart högre grad än européer i genomsnitt. Av fyra finska bilförare uppgav tre att de under de 30 dagar som föregick undersökningstidpunkten hade kört med överhastighet såväl i tätorter som på landsväg minst en gång, vilket betydligt överstiger genomsnittet för samtliga länder där undersökningen gjordes. Dessutom visade undersökningen att finländare visar större förståelse för att man kör för fort än vad man gör i många andra europeiska länder. 
Enligt Fintraffics utredning om hastigheterna på landsvägarna 2023 (Ajonopeudet maantiellä 2023) pekar uppgifterna från automatiska mätstationer på en utbredd överhastighetskultur. Av de finska bilisterna kör ungefär hälften fortare än vad fartbegränsningarna tillåter, sommar som vinter och oberoende av vilken typ av väg som det är frågan om. 
Riskerna för den oskyddade trafiken
Skillnaden mellan 30 km/h och 40 km/h är dramatisk när det gäller säkerheten för den oskyddade trafiken, det vill säga dem som går, cyklar eller åker elsparkbräde. Medan en förare som framför sitt fordon med 30 km/h efter en reaktionstid på en sekund hinner bromsa och får sitt fordon att stanna, är hastigheten för en förare som kör med 40 km/h på motsvarande plats fortfarande klart högre än 30 km/h.  
− Farten vid en kollision avgör vilka möjligheter en oskyddad trafikant har att överleva kollisionen. Detta understryker fartbegränsningarnas betydelse särskilt i tätt bebyggda områden, där de som går eller cyklar är särskilt utsatta för fara. Även skolvägen för många barn går genom tätt bebyggda områden, konstaterar polisöverinspektör Pasi Rissanen. 
Under de senaste åren har allt flera finska städer sänkt den tillåtna hastigheten bland annat i stadens centrum. Man har orsak att övervaka att dessa fartbegränsningar iakttas. 
De positiva effekterna av sänkt hastighet
Det är viktigt att observera att fartbegränsningarna på ett väg- eller gatuområde bestäms av väghållaren, medan det är polisens uppgift att övervaka dessa fartbegränsningar. Att sänka hastigheten medför stora fördelar för trafiksäkerheten. Undersökningar visar att sänkt hastighet minskar antalet olyckshändelser där personer skadas och antalet som omkommer eller skadas allvarligt i trafiken. Enligt WHO kan en sänkning av medelhastigheterna med fem procent minska antalet dödsfall i trafiken med rentav 30 procent. 
Dessutom ökar resetiderna inte mer än måttligt och bränslekonsumtionen samt koldioxidutsläppen minskar, vilket stöder ett hållbart trafiksystem.
Varför har hastigheten alltid betydelse?
Undersökningar visar att när ett stort antal förare ökar sin körhastighet, även om de gör det bara en aning, syns effekterna direkt i olycksfallsstatistiken. Ökad hastighet förlänger bromssträckan, förkortar förarens tid att reagera och ökar kollisionsenergin, vilket kan öka risken för allvarliga olyckor. I Statens tekniska forskningscentrals forskningsprogram Säker i trafiken 2025 har man framhållit att det kan innebära en betydande utmaning för säkerheten att många förare kör fortare än hastighetsbegränsningen tillåter, även om överskridningen av den tillåtna hastigheten förefaller liten.
Målet med tillsynen
− Effektivare tillsyn är inte bara utdelning av påföljder, utan också förebyggande verksamhet, konstaterar polisöverinspektör Pasi Rissanen. En högre medvetenhet hos förarna om betydelsen av även små överskridningar av den tillåtna hastigheten gör trafikmiljön tryggare för alla vägtrafikanter. 
Hastighetsövervakningen syftar till att säkerställa att alla förare inser fartbegränsningarnas betydelse för trafiksäkerheten och konsekvent iakttar dem. Polisen och trafikövervakningen har en viktig uppgift som säkrare av finländarnas trafiksäkerhet. Enligt den nationella trafiksäkerhetsstrategin är Finlands mål en nollvision för år 2050, det vill säga att antalet dödsfall i vägtrafiken ska vara noll senast år 2050. Ett aktivare ingripande mot överhastigheter leder oss mot en tryggare trafik.
Polisen uppmuntrar alla förare att ge akt på sina körhastigheter och ovillkorligt iaktta begränsningarna. Små förändringar i sättet att köra kan göra stor skillnad för trafiksäkerheten.]]>

Att trygga trafiksäkerheten är ett av polisen viktigaste mål och därför skärps övervakningen ytterligare.

Finländarna kör med överhastighet mer än européer i genomsnitt 

Trafikskyddet informerade 2023 om den internationella ESRA3-undersökningen, av vilken det framgår att finska bilförare kör med överhastighet i klart högre grad än européer i genomsnitt. Av fyra finska bilförare uppgav tre att de under de 30 dagar som föregick undersökningstidpunkten hade kört med överhastighet såväl i tätorter som på landsväg minst en gång, vilket betydligt överstiger genomsnittet för samtliga länder där undersökningen gjordes. Dessutom visade undersökningen att finländare visar större förståelse för att man kör för fort än vad man gör i många andra europeiska länder. 

Enligt Fintraffics utredning om hastigheterna på landsvägarna 2023 (Ajonopeudet maantiellä 2023) pekar uppgifterna från automatiska mätstationer på en utbredd överhastighetskultur. Av de finska bilisterna kör ungefär hälften fortare än vad fartbegränsningarna tillåter, sommar som vinter och oberoende av vilken typ av väg som det är frågan om. 

Riskerna för den oskyddade trafiken

Skillnaden mellan 30 km/h och 40 km/h är dramatisk när det gäller säkerheten för den oskyddade trafiken, det vill säga dem som går, cyklar eller åker elsparkbräde. Medan en förare som framför sitt fordon med 30 km/h efter en reaktionstid på en sekund hinner bromsa och får sitt fordon att stanna, är hastigheten för en förare som kör med 40 km/h på motsvarande plats fortfarande klart högre än 30 km/h.  

− Farten vid en kollision avgör vilka möjligheter en oskyddad trafikant har att överleva kollisionen. Detta understryker fartbegränsningarnas betydelse särskilt i tätt bebyggda områden, där de som går eller cyklar är särskilt utsatta för fara. Även skolvägen för många barn går genom tätt bebyggda områden, konstaterar polisöverinspektör Pasi Rissanen. 

Under de senaste åren har allt flera finska städer sänkt den tillåtna hastigheten bland annat i stadens centrum. Man har orsak att övervaka att dessa fartbegränsningar iakttas. 

De positiva effekterna av sänkt hastighet

Det är viktigt att observera att fartbegränsningarna på ett väg- eller gatuområde bestäms av väghållaren, medan det är polisens uppgift att övervaka dessa fartbegränsningar. Att sänka hastigheten medför stora fördelar för trafiksäkerheten. Undersökningar visar att sänkt hastighet minskar antalet olyckshändelser där personer skadas och antalet som omkommer eller skadas allvarligt i trafiken. Enligt WHO kan en sänkning av medelhastigheterna med fem procent minska antalet dödsfall i trafiken med rentav 30 procent. 

Dessutom ökar resetiderna inte mer än måttligt och bränslekonsumtionen samt koldioxidutsläppen minskar, vilket stöder ett hållbart trafiksystem.

Varför har hastigheten alltid betydelse?

Undersökningar visar att när ett stort antal förare ökar sin körhastighet, även om de gör det bara en aning, syns effekterna direkt i olycksfallsstatistiken. Ökad hastighet förlänger bromssträckan, förkortar förarens tid att reagera och ökar kollisionsenergin, vilket kan öka risken för allvarliga olyckor. I Statens tekniska forskningscentrals forskningsprogram Säker i trafiken 2025 har man framhållit att det kan innebära en betydande utmaning för säkerheten att många förare kör fortare än hastighetsbegränsningen tillåter, även om överskridningen av den tillåtna hastigheten förefaller liten.

Målet med tillsynen

− Effektivare tillsyn är inte bara utdelning av påföljder, utan också förebyggande verksamhet, konstaterar polisöverinspektör Pasi Rissanen. En högre medvetenhet hos förarna om betydelsen av även små överskridningar av den tillåtna hastigheten gör trafikmiljön tryggare för alla vägtrafikanter. 

Hastighetsövervakningen syftar till att säkerställa att alla förare inser fartbegränsningarnas betydelse för trafiksäkerheten och konsekvent iakttar dem. Polisen och trafikövervakningen har en viktig uppgift som säkrare av finländarnas trafiksäkerhet. Enligt den nationella trafiksäkerhetsstrategin är Finlands mål en nollvision för år 2050, det vill säga att antalet dödsfall i vägtrafiken ska vara noll senast år 2050. Ett aktivare ingripande mot överhastigheter leder oss mot en tryggare trafik.

Polisen uppmuntrar alla förare att ge akt på sina körhastigheter och ovillkorligt iaktta begränsningarna. Små förändringar i sättet att köra kan göra stor skillnad för trafiksäkerheten.

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory