Oroväckande ökning av nätbedrägerier i Österbotten
NordenBladet — Polisen vill uppmärksamma allmänheten om allvaret och den stora omfattningen av nätbedrägerier. Fenomenet har ökat kraftigt i år och de metoder som kriminella använder har blivit allt mer professionella.
Till Österbottens polisinrättning har det inkommit över 700 brottsanmälningar om olika nätbedrägerier under perioden 1.1–24.11.2025. Den sammanlagda brottsnyttan uppgår till nästan 7 miljoner euro.
Bedrägerier kan drabba vem som helst och de ekonomiska förlusterna för enskilda personer kan vara betydande. Polisen får anmälningar nästan dagligen. Typiska och aktuella former av nätbedrägerier är bland annat nätfiske i bankers namn, lotteribedrägerier i sociala medier, bluffmeddelanden, jobbrelaterade bedrägerier i meddelandeappar samt romansbedrägerier som fortfarande är vanliga. Nedan beskriver vi fyra exempel på hur människor har blivit lurade i Österbotten.
Obetald faktura
Offret fick ett meddelande till sin telefon, där avsändaren verkade vara ett försäkringsbolag. I meddelandet stod det att en faktura hade förfallit och en länk fanns med. Kort därefter ringde en person som utgav sig för att vara en banktjänsteman och som påstod sig försöka stoppa misstänkta transaktioner från offrets konton. Den påstådda banktjänstemannen var en bedragare och lyckades få offret att lämna ut bekräftelsekoder till nätbanken. Därefter gjordes nästan 60 000 € i överföringar från offrets konto.
Tävling på nätet
En person som offret trodde var en bekant person, men som senare visade sig vara ett kapat konto, kontaktade offret via sociala medier och bad om hens telefonnummer. Personen bad sen att offret skulle delta i ett lotteri anordnat av en stor dagligvarukedja i Finland. Offret fick inloggningskoder till lotteriet och skulle även öppna sin nätbank för att ta emot den påstådda vinsten. Det hävdades att offret hade vunnit 4500 €. Efter en stund visade det sig att offret blivit av med 9000 € från sitt konto.
Erbjudande om jobb
Offret fick ett jobberbjudande via en meddelandeapp. Arbetet bestod av att titta på videor i sociala medier, följa konton och gilla inlägg. Ersättningen per uppgift skulle vara cirka 10–200 euro. Offret fick små belopp utbetalda, men blev samtidigt ombedd att betala olika avgifter till uppdragsgivaren för att kunna tjäna mer. Offret instruerades att skapa ett kryptovalutakonto. Därefter krävdes ytterligare betalningar, och slutligen lurades offret på 2 900 €.
Romansbedrägeri
Offret lärde känna en man på nätet. Mannen ville hjälpa offret ekonomiskt genom att skicka 10 000 € via en betalningstjänst, men offret behövde först köpa presentkort för en viss summa. Offret köpte flera presentkort åt mannen, men fick aldrig några pengar tillbaka. Mannen började till slut hota offret och krävde ytterligare pengar. När brottsanmälan gjordes hade offret blivit lurad på över 8 000 €.
Tydlig information är avgörande för att människor ska känna igen varningssignaler i tid och agera rätt i en misstänkt bedrägerisituation.
Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri – agera genast:
Kontakta din bank omedelbart. Banken kan i bästa fall fortfarande stoppa transaktionerna.
Gör en brottsanmälan till polisen. Anmälan kan göras elektroniskt: https://poliisi.fi/sv/gor-en-brottsanmalan
Läs mer på Traficoms sidor: Gör så här om du har blivit lurad]]>
Till Österbottens polisinrättning har det inkommit över 700 brottsanmälningar om olika nätbedrägerier under perioden 1.1–24.11.2025. Den sammanlagda brottsnyttan uppgår till nästan 7 miljoner euro.
Bedrägerier kan drabba vem som helst och de ekonomiska förlusterna för enskilda personer kan vara betydande. Polisen får anmälningar nästan dagligen. Typiska och aktuella former av nätbedrägerier är bland annat nätfiske i bankers namn, lotteribedrägerier i sociala medier, bluffmeddelanden, jobbrelaterade bedrägerier i meddelandeappar samt romansbedrägerier som fortfarande är vanliga. Nedan beskriver vi fyra exempel på hur människor har blivit lurade i Österbotten.
Obetald faktura
Offret fick ett meddelande till sin telefon, där avsändaren verkade vara ett försäkringsbolag. I meddelandet stod det att en faktura hade förfallit och en länk fanns med. Kort därefter ringde en person som utgav sig för att vara en banktjänsteman och som påstod sig försöka stoppa misstänkta transaktioner från offrets konton. Den påstådda banktjänstemannen var en bedragare och lyckades få offret att lämna ut bekräftelsekoder till nätbanken. Därefter gjordes nästan 60 000 € i överföringar från offrets konto.
Tävling på nätet
En person som offret trodde var en bekant person, men som senare visade sig vara ett kapat konto, kontaktade offret via sociala medier och bad om hens telefonnummer. Personen bad sen att offret skulle delta i ett lotteri anordnat av en stor dagligvarukedja i Finland. Offret fick inloggningskoder till lotteriet och skulle även öppna sin nätbank för att ta emot den påstådda vinsten. Det hävdades att offret hade vunnit 4500 €. Efter en stund visade det sig att offret blivit av med 9000 € från sitt konto.
Erbjudande om jobb
Offret fick ett jobberbjudande via en meddelandeapp. Arbetet bestod av att titta på videor i sociala medier, följa konton och gilla inlägg. Ersättningen per uppgift skulle vara cirka 10–200 euro. Offret fick små belopp utbetalda, men blev samtidigt ombedd att betala olika avgifter till uppdragsgivaren för att kunna tjäna mer. Offret instruerades att skapa ett kryptovalutakonto. Därefter krävdes ytterligare betalningar, och slutligen lurades offret på 2 900 €.
Romansbedrägeri
Offret lärde känna en man på nätet. Mannen ville hjälpa offret ekonomiskt genom att skicka 10 000 € via en betalningstjänst, men offret behövde först köpa presentkort för en viss summa. Offret köpte flera presentkort åt mannen, men fick aldrig några pengar tillbaka. Mannen började till slut hota offret och krävde ytterligare pengar. När brottsanmälan gjordes hade offret blivit lurad på över 8 000 €.
Tydlig information är avgörande för att människor ska känna igen varningssignaler i tid och agera rätt i en misstänkt bedrägerisituation.
Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri – agera genast:
- Kontakta din bank omedelbart. Banken kan i bästa fall fortfarande stoppa transaktionerna.
- Gör en brottsanmälan till polisen. Anmälan kan göras elektroniskt: https://poliisi.fi/sv/gor-en-brottsanmalan
Läs mer på Traficoms sidor: Gör så här om du har blivit lurad
]]>
Källa: Poliisi.fi

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - 