Olaglig marknadsföring av penningspel i spelstreams och sociala medier

NordenBladet — Penningspel marknadsförs olagligt på olika sociala medieplattformar och i spelstreams, och polisen ingriper i denna verksamhet. Polisens särskilda oro gäller den marknadsföring av penningspel som riktas till unga.
Övervakningen av penningspel och deras marknadsföring i Finland hör till Polisstyrelsens lotteriförvaltning. Polisstyrelsen ingriper i olaglig marknadsföring av penningspel och i anordnande av olaglig penningspelsverksamhet.
Polisen är särskilt oroad över minderåriga, till vilka penningspel marknadsförs genom att utnyttja influencer-marknadsföring och sociala medier. Till exempel lockas tittare av olika underhållningsspel till penningspel.
– Ett av de vanligaste sätten för olaglig marknadsföring av penningspel är så kallad affiliate-marknadsföring. Ett exempel på detta är spelstreams där man via chatt delar länkar till olika spelsajter. Syftet med länkarna är att locka konsumenter som vistas i Fastlandsfinland att bli kunder och på så sätt främja deltagandet i penningspel i Finland, säger överinspektör Johanna Syväterä vid Polisstyrelsen.
Även i Spelpolis-verksamheten har man stött på olaglig marknadsföring av penningspel. Vid regelbundet arrangerade spelevenemang för unga har det förekommit reklam för penningspel. Polisen har ingripit snabbt och fört fallen vidare. Reklamen kan dock vara svår att upptäcka.
– Olaglig marknadsföring av penningspel i sociala medier och spelstreams är ofta svår att identifiera. Reklam kan döljas i underhållande innehåll, vilket gör det svårt för unga att känna igen att det är fråga om marknadsföring, varnar överkonstapel Pasi Puumala från Spelpolis-projektet.
 
Nätet är inte ”vilda västern”
 
Polisstyrelsen ingriper i olaglig marknadsföring av penningspel. I de lindrigaste fallen ger Polisstyrelsen råd och anvisningar för att få verksamheten att upphöra. Polisstyrelsen kan också förbjuda den olagliga marknadsföringen. Förbudet kan förenas med vite på tiotusentals euro. För penningspelsbrott kan man dömas till upp till två års fängelse. Konsekvenserna kan alltså bli kännbara för den som gör sig skyldig till olaglig verksamhet.
I Fastlandsfinland är det endast Veikkaus Ab som får marknadsföra penningspel. Marknadsföring av penningspel är förbjuden oberoende av från vilket land marknadsföringen sker, om den riktas till konsumenter i Fastlandsfinland. Polisstyrelsen kan ingripa även om marknadsföraren bor utomlands.
 
Information vid Spelpolis-evenemang
 
Frågor om penningspel har väckt mycket diskussion vid Spelpolis-evenemang. Polisen har bland annat diskuterat med spelstreamare och försökt påverka deras verksamhet. Deltagarna har uppmanats att rapportera om olämplig eller olaglig verksamhet.
Enligt lotterilagen omfattar marknadsföring reklam, indirekt reklam och annan försäljningsfrämjande verksamhet. Att till exempel använda ett penningspelsbolags logotyp i reklam för en annan produkt kan utgöra indirekt reklam.
Förbjuden marknadsföring är till exempel användning av en hashtag som hänvisar till ett penningspelsbolag, visande av en penningspelsajt-logotyp eller annan motsvarande försäljningsfrämjande verksamhet. Även kommersiellt samarbete med ett penningspelsbolag kan uppfylla lotterilagens definition av marknadsföring.
 
Anmälan kan göras anonymt
 
Olaglig marknadsföring av penningspel kan anmälas anonymt via polisens nättips på https://poliisi.fi/nettivinkki eller direkt till Polisstyrelsens lotteriförvaltning på e-post: arpajaishallinto@poliisi.fi.
Också till Spelpoliserna kan man anmäla sina observationer. Man kan också fråga dem om råd i frågor som gäller penningspel. De hänvisar vid behov vidare.
Mer information: Marknadsföring av penningspel – vad är tillåtet? – Poliisi
Spelpolis online: Twitch @pelipoliisi Discord @pelipoliisi  ]]>

Penningspel marknadsförs olagligt på olika sociala medieplattformar och i spelstreams, och polisen ingriper i denna verksamhet. Polisens särskilda oro gäller den marknadsföring av penningspel som riktas till unga.

Övervakningen av penningspel och deras marknadsföring i Finland hör till Polisstyrelsens lotteriförvaltning. Polisstyrelsen ingriper i olaglig marknadsföring av penningspel och i anordnande av olaglig penningspelsverksamhet.

Polisen är särskilt oroad över minderåriga, till vilka penningspel marknadsförs genom att utnyttja influencer-marknadsföring och sociala medier. Till exempel lockas tittare av olika underhållningsspel till penningspel.

– Ett av de vanligaste sätten för olaglig marknadsföring av penningspel är så kallad affiliate-marknadsföring. Ett exempel på detta är spelstreams där man via chatt delar länkar till olika spelsajter. Syftet med länkarna är att locka konsumenter som vistas i Fastlandsfinland att bli kunder och på så sätt främja deltagandet i penningspel i Finland, säger överinspektör Johanna Syväterä vid Polisstyrelsen.

Även i Spelpolis-verksamheten har man stött på olaglig marknadsföring av penningspel. Vid regelbundet arrangerade spelevenemang för unga har det förekommit reklam för penningspel. Polisen har ingripit snabbt och fört fallen vidare. Reklamen kan dock vara svår att upptäcka.

– Olaglig marknadsföring av penningspel i sociala medier och spelstreams är ofta svår att identifiera. Reklam kan döljas i underhållande innehåll, vilket gör det svårt för unga att känna igen att det är fråga om marknadsföring, varnar överkonstapel Pasi Puumala från Spelpolis-projektet.

 

Nätet är inte ”vilda västern”

 

Polisstyrelsen ingriper i olaglig marknadsföring av penningspel. I de lindrigaste fallen ger Polisstyrelsen råd och anvisningar för att få verksamheten att upphöra. Polisstyrelsen kan också förbjuda den olagliga marknadsföringen. Förbudet kan förenas med vite på tiotusentals euro. För penningspelsbrott kan man dömas till upp till två års fängelse. Konsekvenserna kan alltså bli kännbara för den som gör sig skyldig till olaglig verksamhet.

I Fastlandsfinland är det endast Veikkaus Ab som får marknadsföra penningspel. Marknadsföring av penningspel är förbjuden oberoende av från vilket land marknadsföringen sker, om den riktas till konsumenter i Fastlandsfinland. Polisstyrelsen kan ingripa även om marknadsföraren bor utomlands.

 

Information vid Spelpolis-evenemang

 

Frågor om penningspel har väckt mycket diskussion vid Spelpolis-evenemang. Polisen har bland annat diskuterat med spelstreamare och försökt påverka deras verksamhet. Deltagarna har uppmanats att rapportera om olämplig eller olaglig verksamhet.

Enligt lotterilagen omfattar marknadsföring reklam, indirekt reklam och annan försäljningsfrämjande verksamhet. Att till exempel använda ett penningspelsbolags logotyp i reklam för en annan produkt kan utgöra indirekt reklam.

Förbjuden marknadsföring är till exempel användning av en hashtag som hänvisar till ett penningspelsbolag, visande av en penningspelsajt-logotyp eller annan motsvarande försäljningsfrämjande verksamhet. Även kommersiellt samarbete med ett penningspelsbolag kan uppfylla lotterilagens definition av marknadsföring.

 

Anmälan kan göras anonymt

 

Olaglig marknadsföring av penningspel kan anmälas anonymt via polisens nättips på https://poliisi.fi/nettivinkki eller direkt till Polisstyrelsens lotteriförvaltning på e-post: arpajaishallinto@poliisi.fi.

Också till Spelpoliserna kan man anmäla sina observationer. Man kan också fråga dem om råd i frågor som gäller penningspel. De hänvisar vid behov vidare.

Mer information: Marknadsföring av penningspel – vad är tillåtet? – Poliisi

Spelpolis online:
Twitch @pelipoliisi
Discord @pelipoliisi
 

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory