Klädjätten H&M startar ännu ett varumärke – Nyden
OHMYGOSSIP – Nyden är H&M-gruppens nya varumärke. Denna gång med fokus mot millennials. Plaggen ska endast säljas via e-handel och pop up-evenemang.
Märket Nyden är H&M-gruppens nya tillskott. Varumärket vill fylla ett hål i marknaden genom att fokusera på att nå millennials, målgruppen som ringar in personer födda mellan år 1980 och 2000.
I en artikel i The Cut berättar H&M:s chef Carl Olsson att märket ska fånga sina kunder genom e-handel och anordnade pop-evenemang. Det blir alltså inte någon fysisk butikskedja av varumärket Nyden. ”Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort”, säger Olsson i artikeln.
Under de senaste tio åren har H&M utvecklat flera nya koncept, däribland COS, & Other Stories och Arket. På sikt är tanken att e-handel och dessa typer av varumärken ska kompensera för H&M-varumärkenas allt mer minskande försäljning.
Olsson berättar i The Cut-artikel att Nyden inte kommer att förknippas med en specifik designer. I stället vill man associera märket med flera ”medskapare”. Skådespelerskan Noomi Rapace sägs vara en av de som kontrakterats. Varumärket ska inte heller följa säsonger utan släpper kollektioner allt eftersom.
Foto: Klädjätten H&M startar ännu ett varumärke – Nyden (OHMYGOSSIP)