Intensivövervakning av mopedtrafiken avslöjade flera bristfälliga och trimmade tvåhjulingar
NordenBladet — Trafikgrupperna vid Sydöstra Finlands polisinrättning genomförde i slutet av maj en intensifierad övervakning av mopedtrafiken.
Den intensifierade övervakningen pågick i en vecka och utfördes både i de största städerna i regionen och i glesare befolkade områden. Polisen använde både bilar och motorcyklar, och särskilt enduromodellen visade sig vara väl lämpad för mopedövervakning i varierande miljöer.
Många mopeder i bristfälligt skick
Kommissarie Juha Hassel, ansvarig för trafikpolisverksamheten i Sydöstra Finland, säger att övervakningen tydligt visade på ett stort antal bristfälliga och trimmade fordon samt körning i strid med trafikreglerna. Totalt delade polisen ut 21 bötesförelägganden till förare vars mopeder hade någon form av fel eller brist.
Patrullerna påträffade också totalt 12 tvåhjulingar som var registrerade som mopeder men som till följd av trimning i praktiken klassades som motorcyklar. Förarna fick böter för framförande av fordon utan körrätt och belades med körförbud. En av förarna var under 15 år och saknade därmed det körkort som krävs för moped och naturligtvis även för motorcykel. Polisen bötfällde dessutom dennes vårdnadshavare för att ha överlåtit ett fordon till en person som saknade nödvändig körrätt.
– Ett fordon som är i dåligt skick eller trimmat utgör en allvarlig säkerhetsrisk, både för mopedföraren själv och för andra trafikanter. Ansvaret för fordonets säkerhet ligger på mopedföraren samt, när det gäller minderåriga förare, på deras vårdnadshavare. Föräldrar borde ägna mer uppmärksamhet åt sina barns mopeder, vädjar kommissarien.
Hänsyn i trafiken är ett måste
Förutom tekniska brister uppmärksammade polisen också flera fall där trafikregler inte följdes. Polispatrullerna i Sydöstra Finland gav 13 mopedförare böter för brott mot trafikreglerna.
I den intensifierade övervakningen avslöjades även en del störande körbeteenden. Några förare fick böter för att deras mopeder hade avgasrör som inte uppfyllde lagens krav. Avsiktligt oväsen stör både människor och djur, och det är inte tillåtet.
Även om störande körsätt inte var det mest framträdande i resultaten från övervakningen är det enligt Hassel tyvärr ett vanligt fenomen i trafiken. Juha Hassel berättar att polisen under sommaren får många förfrågningar om övervakning på grund av störande och högljudd körning, till exempel i bostadsområden.
Kommissarien påpekar att även helt vanlig mopedkörning ibland uppfattas som störande. Polisen vet att attityderna mot mopedförare ibland är mycket negativa, även när de inte brutit mot lagen. – Mopeder är en del av trafiken, och andra trafikanter måste acceptera det, så länge mopederna körs enligt reglerna. Vi har hört från unga att vuxna ibland beter sig aggressivt mot dem i trafiken, bara för att de kör moped. Det är inte acceptabelt, säger Hassel och tillägger:
– Men om man ser farligt eller störande trafikbeteende ska man ringa nödcentralen. Då kan polisen ingripa.]]>
Den intensifierade övervakningen pågick i en vecka och utfördes både i de största städerna i regionen och i glesare befolkade områden. Polisen använde både bilar och motorcyklar, och särskilt enduromodellen visade sig vara väl lämpad för mopedövervakning i varierande miljöer.
Många mopeder i bristfälligt skick
Kommissarie Juha Hassel, ansvarig för trafikpolisverksamheten i Sydöstra Finland, säger att övervakningen tydligt visade på ett stort antal bristfälliga och trimmade fordon samt körning i strid med trafikreglerna. Totalt delade polisen ut 21 bötesförelägganden till förare vars mopeder hade någon form av fel eller brist.
Patrullerna påträffade också totalt 12 tvåhjulingar som var registrerade som mopeder men som till följd av trimning i praktiken klassades som motorcyklar. Förarna fick böter för framförande av fordon utan körrätt och belades med körförbud. En av förarna var under 15 år och saknade därmed det körkort som krävs för moped och naturligtvis även för motorcykel. Polisen bötfällde dessutom dennes vårdnadshavare för att ha överlåtit ett fordon till en person som saknade nödvändig körrätt.
– Ett fordon som är i dåligt skick eller trimmat utgör en allvarlig säkerhetsrisk, både för mopedföraren själv och för andra trafikanter. Ansvaret för fordonets säkerhet ligger på mopedföraren samt, när det gäller minderåriga förare, på deras vårdnadshavare. Föräldrar borde ägna mer uppmärksamhet åt sina barns mopeder, vädjar kommissarien.
Hänsyn i trafiken är ett måste
Förutom tekniska brister uppmärksammade polisen också flera fall där trafikregler inte följdes. Polispatrullerna i Sydöstra Finland gav 13 mopedförare böter för brott mot trafikreglerna.
I den intensifierade övervakningen avslöjades även en del störande körbeteenden. Några förare fick böter för att deras mopeder hade avgasrör som inte uppfyllde lagens krav. Avsiktligt oväsen stör både människor och djur, och det är inte tillåtet.
Även om störande körsätt inte var det mest framträdande i resultaten från övervakningen är det enligt Hassel tyvärr ett vanligt fenomen i trafiken. Juha Hassel berättar att polisen under sommaren får många förfrågningar om övervakning på grund av störande och högljudd körning, till exempel i bostadsområden.
Kommissarien påpekar att även helt vanlig mopedkörning ibland uppfattas som störande. Polisen vet att attityderna mot mopedförare ibland är mycket negativa, även när de inte brutit mot lagen.
– Mopeder är en del av trafiken, och andra trafikanter måste acceptera det, så länge mopederna körs enligt reglerna. Vi har hört från unga att vuxna ibland beter sig aggressivt mot dem i trafiken, bara för att de kör moped. Det är inte acceptabelt, säger Hassel och tillägger:
– Men om man ser farligt eller störande trafikbeteende ska man ringa nödcentralen. Då kan polisen ingripa.
]]>
Källa: Poliisi.fi