Förundersökningen av båtolyckan på Kronbergsfjärden är klar – båtägare misstänks för grova brott
NordenBladet — Polisen i Helsingfors har utrett den olycka som inträffade den 25 maj 2023.
Förundersökningen inleddes efter att polisen fått anmälningar om en motorbåt som drev omkring på Kronbergsfjärden. Ombord fanns en död man med allvarliga skador.
– Det framkom att en annan man hade räddats från en närliggande kobbe tidigt på morgonen. Han hade också allvarliga skador och kunde inte ge några upplysningar om vad som hade hänt innan skadorna uppstod. Det visade sig att mannen var båtens ägare, säger utredningsledare, kriminalkommissarie Jari Korkalainen.
Båten hade skador som tydde på att den hade kolliderat med något hinder.
Båten hade kört in i balken på en arbetsbro
Polisen inledde en förundersökning som bland annat inkluderade granskning av övervakningskameror och radarbilder samt tekniska undersökningar. Enligt förundersökningen hade båten färdats österut mellan Blåbärslandet och Högholmen mot Kronbergsfjärden.
Den exakta olycksplatsen fastställdes när dykare från Finska vikens sjöbevakning undersökte området. Dykarna fann båtdelar som hade lossnat vid kollisionen.
Båten hade kolliderat med underkonstruktionen till en arbetsbro vid broarbetsplatsen vid Kronberget.
– Olyckan inträffade när båten passerade under bron från norr mot söder. Båten hade träffat en horisontell balk som förstärkte brokonstruktionen, och balken låg cirka en meter över havsytan, säger utredningsledare Jari Korkalainen.
Den horisontella balken syns på bilden nedan.
Passagerarna hade passerat under arbetsbron utanför den egentliga farleden. Farleden var markerad.
Båtägaren misstänks för två grova brott
Enligt förundersökningen var det en man som körde båten vid olyckstillfället, och han omkom i olyckan.
Båtens ägare misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten och grovt dödsvållande. Han anses ha agerat som befälhavare på farkosten och därmed ha haft kontroll över båten.
En separat förundersökning gjordes om säkerheten på arbetsplatsen
I förundersökningen av båtolyckan framgick det att varningsmärkningarna vid det pågående brobygget inte till alla delar överensstämde med säkerhetsplanen. Den horisontella balken på arbetsbron var också svår att upptäcka från båten.
– Polisen inledde en separat förundersökning för att utreda hur de ansvariga för säkerheten på arbetsplatsen hade handlat. Polisen undersökte om säkerheten på arbetsplatsen hade försummats. I denna förundersökning är brottsrubriceringarna grovt dödsvållande och grovt vållande av personskada, säger utredningsledare Jari Korkalainen.
Fem personer är misstänkta i förundersökningen om arbetsplatssäkerheten. De misstänkta har förnekat brott. Enligt deras uppfattning hade de handlat i enlighet med de regler som styr säkerheten vid byggnadsarbete.
Ärendet har överförts till åklagaren för åtalsprövning.
]]>
Förundersökningen inleddes efter att polisen fått anmälningar om en motorbåt som drev omkring på Kronbergsfjärden. Ombord fanns en död man med allvarliga skador.
– Det framkom att en annan man hade räddats från en närliggande kobbe tidigt på morgonen. Han hade också allvarliga skador och kunde inte ge några upplysningar om vad som hade hänt innan skadorna uppstod. Det visade sig att mannen var båtens ägare, säger utredningsledare, kriminalkommissarie Jari Korkalainen.
Båten hade skador som tydde på att den hade kolliderat med något hinder.
Båten hade kört in i balken på en arbetsbro
Polisen inledde en förundersökning som bland annat inkluderade granskning av övervakningskameror och radarbilder samt tekniska undersökningar. Enligt förundersökningen hade båten färdats österut mellan Blåbärslandet och Högholmen mot Kronbergsfjärden.
Den exakta olycksplatsen fastställdes när dykare från Finska vikens sjöbevakning undersökte området. Dykarna fann båtdelar som hade lossnat vid kollisionen.
Båten hade kolliderat med underkonstruktionen till en arbetsbro vid broarbetsplatsen vid Kronberget.
– Olyckan inträffade när båten passerade under bron från norr mot söder. Båten hade träffat en horisontell balk som förstärkte brokonstruktionen, och balken låg cirka en meter över havsytan, säger utredningsledare Jari Korkalainen.
Den horisontella balken syns på bilden nedan.
Passagerarna hade passerat under arbetsbron utanför den egentliga farleden. Farleden var markerad.
Båtägaren misstänks för två grova brott
Enligt förundersökningen var det en man som körde båten vid olyckstillfället, och han omkom i olyckan.
Båtens ägare misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten och grovt dödsvållande. Han anses ha agerat som befälhavare på farkosten och därmed ha haft kontroll över båten.
En separat förundersökning gjordes om säkerheten på arbetsplatsen
I förundersökningen av båtolyckan framgick det att varningsmärkningarna vid det pågående brobygget inte till alla delar överensstämde med säkerhetsplanen. Den horisontella balken på arbetsbron var också svår att upptäcka från båten.
– Polisen inledde en separat förundersökning för att utreda hur de ansvariga för säkerheten på arbetsplatsen hade handlat. Polisen undersökte om säkerheten på arbetsplatsen hade försummats. I denna förundersökning är brottsrubriceringarna grovt dödsvållande och grovt vållande av personskada, säger utredningsledare Jari Korkalainen.
Fem personer är misstänkta i förundersökningen om arbetsplatssäkerheten. De misstänkta har förnekat brott. Enligt deras uppfattning hade de handlat i enlighet med de regler som styr säkerheten vid byggnadsarbete.
Ärendet har överförts till åklagaren för åtalsprövning.
]]>
Källa: Poliisi.fi