Fordonsbestämda hastigheter
NordenBladet — Polisen har under dagen övervakat trafik och stoppat ett större antal trafikanter längs vår åländska rödgranitsbeläggning För att hänvisa till gårdagens vädjan om att köra försiktigt då blåljuspersonal vistas och arbetar på vägbanan så märktes idag en klar förbättring, respekt har visats och vi är mycket tacksamma för arbetsron det ger oss.
Böter som delgivits i samband med trafikövervakning gäller överträdelse av hastigheter. Askuddsvägen visade sig trafikanterna sköta sig föredömligt, dock ute på Lemlandsvägen längs Nabben i Mariehamn gick det hårdare och två ordningsböter om 200 Euro vardera delgavs samt 18 dagsböter till en förare som även fick körrätten indragen då hastigheten var mer än 30 km/h över tillåten 50-begränsning.
Två fordonskombinationer, bil och släp har delgivits böter efter att den fordonsbestämda hastigheten för efterfordon (strand-/båtvagn) överskreds. Tillåtet 30 km/h, framfördes i 50 km/h. En registrerad släpvagn drogs i 92 km/h och hastigheten är begränsad till 80 km/h. Ett fordon hade även däcksdimension som inte överensstämde med fordonets registerhandlingar, delgavs en anmärkning för fordonsföreelse och uppmanades genomföra en ändringsbesiktning.
I Möckeby i Jomala delgavs ordningsbot om 200 Euro för överhastighet i korsningsområde längs Nya Godbyvägen, i samma område samma summa fast då en hastighetsöverträdelse på 90-väg. I Eckerö, i Överby var hastighetsöverträdelse större och dagsböter delgavs till en totalsumma om 640 Euro.
Efterfordon
Ett efterfordon är ett oregistrerat fordon som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller ett terrängfordon och som inte är ett släpfordon. Som efterfordon räknasa) fordon som inte är avsedda att transportera gods, till exempel skylift eller kioskvagn samtb) ofjädrad båttransportvagn, ofjädrad husvagn eller liknande ofjädrade fordon.
Ett efterfordon får inte framföras i högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
Efterfordonet ska vara försett med LGF-skylt, körriktningsvisare, två vita reflexer framtill, orangegula sidomarkeringsreflexer, två röda triangelformade reflexer baktill och om fordonet framförs i mörker, två röda positionslyktor bak.
Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt.
Är efterfordonet försett med bromsar får inte bruttovikten överstiga tre gånger dragfordonets bruttovikt.
Källa: Poliisi.fi