En exceptionell midsommar väntar, polisen önskar att midsommarfirandet sker klokt och ansvarsfullt.
NordenBladet —
17.06.2020 kl 12.46Sydvästra Finland
Midsommarhelgen förväntas bli solig och het. Det innebär utmärkta omständigheter för midsommarfirare men samtidigt troligen en hektisk midsommar för polisen. Sydvästra Finlands polisinrättning övervakar trafik, allmän ordning samt säkerhet över hela området – både på landsbygd och tätort.
Under midsommar uppmanar polisen till särskild försiktighet, speciellt vid vatten.
– För att undvika drunkningsolyckor måste man komma ihåg att som berusad aldrig fara och simma, åka båt eller sätta sig på en vattenskoter, påminner överkommissarie Stephan Sundqvist vid Sydvästra Finlands polisinrättning.
Till midsommaren åker många finländare till sommarstugor och till vatten men också midsommarfirande i staden har enligt polisens iakttagelser ökat klart i popularitet.
– Städers centrum töms inte på samma sätt som tidigare. Då restaurangernas öppethållningstider har begränsats det här året, både syns och hörs säkert firandet tydligare och tidigare än annars i städerna, konstaterar Sundqvist.
Omkörning innebär inte betydande tidsinbesparing
Polisen har intensifierad övervakning av midsommartrafiken precis som tidigare år, särskilt av körhastigheter, omkörningar, köravstånd och körskick.
En livlig trafik innebär långsammare körhastigheter än annars. Överkommissarie Kai Loukkaanhuhta betonar, att omkörningar i rusningstrafik har ingen nytta – tvärtom: varje omkörning innebär hastighetsförändringar i bilkön, vilket i sin tur ökar olycksrisken.
– På landsvägen är säkerhetsavstånden ungefär 3–4 sekunder i en bilkö. Om man t.ex. på sträckan mellan Åbo och Gustavs gör tio omkörningar (1–2 bilar på en gång), kommer man fram ungefär en minut tidigare, synliggör Loukkaanhuhta.
Om man av någon orsak har väldigt bråttom till midsommarfirandet, uppmanar polisen att åka iväg tillräckligt tidigt och om möjligt utanför rusningstid.
I båten måste finnas en befälhavare
Förutom vägtrafik övervakar polisen dessutom midsommartrafiken på vatten. Enligt sjötrafiklagen som trädde i kraft i början av juni måste varje båt ha en befälhavare som bär ansvaret i båten, för såväl färden som säkerheten. För färder som kräver ruttplanering krävs att man har med sjökort i båten.
– Då man färdas på vatten, på midsommaren och annars, behöver man dessutom minnas gott sjömanskap och -sätt, som att man lägger märke till andra som färdas på sjön och att man beaktar miljö och stugägare. När det är livligt på sjön, är det viktigt att hela tiden vara uppmärksam för att undvika farliga situationer, säger Loukkaanhuhta.
Särskild uppmärksamhet på körskick i hettan
Enligt strafflagen är gränsen för roderfylleri en promille. Enligt lagen kan föraren ändå göra sig skyldig till brott om förarens körförmåga är försämrad, även om promillegränsen hålls under en promille.
Enligt den nya vägtrafiklagen gäller samma linje för landsvägstrafik: polisen kan avbryta färden för en påverkad förare, även om den straffrättsliga gränsen på 0,5 promille inte skulle överskridas.
– Alkohol hör inte hemma i trafiken. Vid hetta måste man vara uppmärksam på körskick då kroppen kräver vätska. Vätskebrist kan inverka kraftigt på graden av fylla, betonar Loukkaanhuhta.
Källa: Poliisi.fi