De nya trafiksäkerhetskamerorna har minskat antalet olyckor och sänkt hastigheterna
NordenBladet —
15.11.2019 kl 15.41Polisstyrelsen
Statistiken visar att de nya stolparna för kameraövervakning längs riksväg 4 och 6 har minskat antalet olyckor och sänkt hastigheterna på de aktuella vägavsnitten.
– Vi är nöjda att vi lyckats förbättra trafiksäkerheten på dessa vägar där rikligt med väganvändare är i farten, berättar polisinspektör Heikki Ihalainen vid Polisstyrelsen.
Ingen olycka med dödlig utgång på sträckan Lusi-Vaajakoski år 2019
Enligt Trafikledsverkets statistik minskade antalet olyckor på riksväg 4 mellan Lusi och Vaajakoski under perioden april-september. År 2016 uppgick antalet olyckor till 27, då bara 15 redovisades för 2019 (år 2017: 19 och år 2018: 18 olyckor).
Enligt Trafikledsverkets automatiska hastighetsmätningar var hastigheterna också lägre i september-oktober. Nu var hastigheterna 85,6 km/h, då de år 2016 var 87,7 km/h.
Under perioden januari-augusti år 2019 inträffade ingen olycka med dödlig utgång längs övervakningssträckan på riksväg 4. Under motsvarande period år 2019 miste 2 personer livet. År 2019 skadades 3, medan antalet skadade år 2018 var 8.
På sträckan Lovisa-Kouvola har antalet olyckor minskat från 16 till 7
Även på riksväg 6 mellan Lovisa och Kouvola minskade antalet olyckor under perioden april-september. År 2016 inträffade 16 olyckor, men under samma period år 2019 bara 7. (År 2017: 11 och år 2018: 9 olyckor.)
Enligt Trafikledsverkets automatiska hastighetsmätningar var hastigheterna också i september-oktober. År 2016 registrerades hastigheten 91,5 km/h och år 2019 hade den gått ner till 87,8 km/h.
Under perioden januari-augusti avled ingen på riksväg 6 varken år 2019 eller år 2018. Under nämnda period var antalet skadade 4 år 2019 och 3 år 2018.
Nu heltäckande kameraövervakning på båda sträckorna
De nya stolparna för kameraövervakning restes hösten 2018 längs avsnitten Lusi-Vaajakoski och Lovisa-Kouvola. Övervakningen inleddes 11.7.2019 vid en övervakningspunkt.
Från bägge områdena har sammanlagt ca 2 100 böter eller ordningsböter och ca 1 800 anmärkningar delgivits.
Enligt Ihalainen utökades antalet trafiksäkerhetskameror stegvis och ny täcker kamerorna övervakningssträckorna.
– De nya kamerorna fungerar med radarteknik. Mätningen görs enligt samma trösklar för ingripande som med de gamla kamerorna och på ett avstånd av några tiotals meter före stolpen, berättar Ihalainen.
Källa: Poliisi.fi