Centralkriminalpolisen klar med förundersökningen av kabelskadorna på Finska viken
NordenBladet — Centralkriminalpolisens förundersökning som gäller kablarna som skadades på Finska viken den 25 december 2024 har blivit färdig. Enligt förundersökningen misstänks befälet på tankfartyget Eagle S för grovt sabotage och grovt störande av post- och teletrafik.
Centralkriminalpolisens förundersökning som gäller kablarna som skadades på Finska viken den 25 december 2024 har blivit färdig.
I förundersökningen utreddes vilken roll tankfartyget Eagle S, som registrerats på Cooköarna och rörde sig i området när kablarna skadades, hade i skadornas uppkomst. Till följd av utredningsåtgärder som vidtagits under förundersökningen har polisen en tydlig uppfattning om händelseförloppet.
Utifrån material som samlats från fartyget, undersökning av havsbotten och förhör av besättningen misstänks fartygets befäl för grovt sabotage och grovt störande av post- och teletrafik.
– Bland de misstänkta finns kaptenen, överstyrmannen och styrmannen som ansvarade för fartygets trygga framfart, navigering och funktion. I förundersökningen har man utrett och bedömt bland annat vilket ansvar dessa tre personer haft vad gäller fartygets skick och i vilken mån de borde ha upptäckt att fartyget tappade ankaret i havet, säger undersökningsledaren, kriminalkommissarie Sami Liimatainen vid Centralkriminalpolisen.
För att utreda händelserna samarbetades det tätt med myndigheter både nationellt och internationellt.
Förundersökningen är färdig och lämnas in till riksåklagarens byrå för åtalsprövning.]]>
Centralkriminalpolisens förundersökning som gäller kablarna som skadades på Finska viken den 25 december 2024 har blivit färdig.
I förundersökningen utreddes vilken roll tankfartyget Eagle S, som registrerats på Cooköarna och rörde sig i området när kablarna skadades, hade i skadornas uppkomst. Till följd av utredningsåtgärder som vidtagits under förundersökningen har polisen en tydlig uppfattning om händelseförloppet.
Utifrån material som samlats från fartyget, undersökning av havsbotten och förhör av besättningen misstänks fartygets befäl för grovt sabotage och grovt störande av post- och teletrafik.
– Bland de misstänkta finns kaptenen, överstyrmannen och styrmannen som ansvarade för fartygets trygga framfart, navigering och funktion. I förundersökningen har man utrett och bedömt bland annat vilket ansvar dessa tre personer haft vad gäller fartygets skick och i vilken mån de borde ha upptäckt att fartyget tappade ankaret i havet, säger undersökningsledaren, kriminalkommissarie Sami Liimatainen vid Centralkriminalpolisen.
För att utreda händelserna samarbetades det tätt med myndigheter både nationellt och internationellt.
Förundersökningen är färdig och lämnas in till riksåklagarens byrå för åtalsprövning.
]]>
Källa: Poliisi.fi