Bilkörning, fortkörning och riskbeteende bakom det ökade antalet dödsfall i trafiken bland 17-åringar
NordenBladet — Polisen vill betona att unga förare inte alltid är redo att köra ansvarsfullt. B-körkort som med åldersdispens berättigar till bilkörning redan vid 17 års ålder ska genuint vara exceptionella och inte rutinmässigt beviljas unga. Statistikcentralens statistik visar en oroväckande utveckling av antalet dödsfall i trafiken bland 17-åringar.
Åren 2019–2024 dog i trafiken 13 person- och paketbilsförare som var 17 år gamla, medan antalet motsvarande dödsfall under den föregående sexårsperioden 2013–2018 endast var ett. Antalet dödsfall bland 17-åringar har klart ökat just i fråga om bilkörning – i fråga om andra färdsätt kan man inte observera en liknande ökning. Sammanlagt dog 34 17-åringar i vägtrafiken 2019–2024, medan 20 dog åren 2013–2018.
Samtidigt har trafikbrotten bland 17-åringar ökat kraftigt under de senaste åren och närmar sig redan nivån för trafikbrottslighet bland unga i åldern 18–20 år med beaktande av åldersgruppens storlek. Bland unga framhävs särskilt brott som äventyrar trafiksäkerheten och som vanligen hänför sig till fortkörningar.
Fortkörningar är också en viktig bidragande orsak till dödsolyckor bland ungdomar. Enligt uppgifter från Institutet för Olycksinformation har nästan hälften av de olyckor som lett till dödsfall körts med allt för höga hastigheter när man granskar alla åldersklasser. Ungdomars riskbeteende beror ofta på omogenhet, attityder och social press. En liten men farlig riskgrupp orsakar en oproportionerlig andel av de allvarliga olycksfallen.
Situationen kan förbättras till exempel genom att åldersdispensen begränsas till särskilda situationer, genom förbud att köra på natten, begränsning av antalet passagerare och krav på en erfaren medförare. Även körhälsa och relevant brottshistoria ska beaktas när körrätt beviljas.
En säker trafik uppstår inte enbart genom att man iakttar trafikreglerna – den kräver att man tar hänsyn till andra och en kultur där säkerheten går före brådska och viljan att imponera på andra.]]>
Åren 2019–2024 dog i trafiken 13 person- och paketbilsförare som var 17 år gamla, medan antalet motsvarande dödsfall under den föregående sexårsperioden 2013–2018 endast var ett. Antalet dödsfall bland 17-åringar har klart ökat just i fråga om bilkörning – i fråga om andra färdsätt kan man inte observera en liknande ökning. Sammanlagt dog 34 17-åringar i vägtrafiken 2019–2024, medan 20 dog åren 2013–2018.
Samtidigt har trafikbrotten bland 17-åringar ökat kraftigt under de senaste åren och närmar sig redan nivån för trafikbrottslighet bland unga i åldern 18–20 år med beaktande av åldersgruppens storlek. Bland unga framhävs särskilt brott som äventyrar trafiksäkerheten och som vanligen hänför sig till fortkörningar.
Fortkörningar är också en viktig bidragande orsak till dödsolyckor bland ungdomar. Enligt uppgifter från Institutet för Olycksinformation har nästan hälften av de olyckor som lett till dödsfall körts med allt för höga hastigheter när man granskar alla åldersklasser. Ungdomars riskbeteende beror ofta på omogenhet, attityder och social press. En liten men farlig riskgrupp orsakar en oproportionerlig andel av de allvarliga olycksfallen.
Situationen kan förbättras till exempel genom att åldersdispensen begränsas till särskilda situationer, genom förbud att köra på natten, begränsning av antalet passagerare och krav på en erfaren medförare. Även körhälsa och relevant brottshistoria ska beaktas när körrätt beviljas.
En säker trafik uppstår inte enbart genom att man iakttar trafikreglerna – den kräver att man tar hänsyn till andra och en kultur där säkerheten går före brådska och viljan att imponera på andra.
]]>
Källa: Poliisi.fi