Bedragare som utger sig för att vara verkställande direktörer lurpassar på företagen under semestersäsongen

NordenBladet — Polisen uppmanar företagen att se var faran lurar och prata om det på jobbet.
Polisen varnar för så kallade VD-bedrägerier, som förekommer i synnerhet under semestersäsongen på sommaren. 
Ett VD-bedrägeri går i allmänhet till så att den som sköter företagets penningtransaktioner får en uppmaning i verkställande direktörens eller någon annan ledande persons namn att betala en räkning eller överföra pengar till ett konto. Ibland kan bedrägeriet också ha formen av en begäran att köpa t.ex. ett presentkort.
I verkligheten har betalningsuppmaningen inte kommit från företagets ledning, utan från en bedragare. Om brottslingen lyckas vilseleda mottagaren och den begärda penningtransaktionen verkställs, suddas spåren av betalningen i allmänhet ut genom överföringar mellan olika konton. 
Semestersäsongen ökar risken att bli lurad på jobbet
Kriminalkommissarie Mika Salminen berättar att under semestersäsongen på sommaren är risken förhöjd att bli offer för ett brott som detta. Det beror på att företagens penningströmmar, såsom fakturor och andra inköp, behandlas av flera olika personer och att kriterierna för att godkänna fakturor för betalning kan avvika från den vanliga rutinen.
– De som begår brott på nätet försöker ofta slå till uttryckligen under tider när det sker förändringar i företagen, personalen byts och man har bråttom. Nya anställda är ofta lockande mål för bedragare.
Ett falskt faktureringstillstånd eller en falsk faktureringsbegäran kan komma från en e-postadress som till det yttre verkar vara korrekt och det kan vara svårt att se att det är frågan om ett bedrägeri. Det meddelande som en brottsling sänder kan se helt äkta ut och innehålla element som förefaller personliga, vilket gör att mottagaren upplever det tryggt att verkställa betalningen. Polisen har observerat att det nyaste är användning av artificiell intelligens för brottsliga syften. I ett samtal som sker med hjälp av artificiell intelligens kan uppringaren tala god finska och till och med använda sig av rösten hos någon som är bekant för den som svarar. 
I ett nätbaserat bedrägeri utnyttjas ofta känslor. Brottslingen kan vädja till exempel till att det är frågan om en brådskande situation eller försöka smickra mottagaren av meddelandet med att han eller hon är den enda som är tillräckligt pålitlig eller kunnig för att sköta saken. 
Hur kan man skydda sig mot VD-bedrägerier?
Det är viktigt att vara medveten om riskerna och det lönar sig att regelbundet tala med personalen om dem. Att sprida information är en viktig del av beredskapen för dessa brott och för att de ska kunna förebyggas. Mika Salminen råder företagen att förbereda sig för de personalomställningar som semesterperioden innebär till exempel genom omsorgsfull inskolning och genom att man kommer överens om för alla gemensamma sätt att göra saker.
– Det lönar sig för företagen att i sin egen krets prata till exempel om vad det finns skäl att kontrollera på en faktura innan man godkänner den. Jag rekommenderar att företagen tar fram en tydlig process för situationer där en arbetstagare får en begäran om betalning eller överföring av medel.
Det lönar sig att inom företaget berätta för de andra i personalen och för den säkerhetsansvariga om meddelanden där det har varit frågan om nätfiske eller försök till bedrägeri. Om det skulle gå så att man redan har hunnit överföra pengar eller betalningsuppgifter till en brottsling som har sänt ett bedrägligt meddelande, är det viktigt att handla snabbt.
– När en misstanke om missbruk yppar sig, gäller det att vara snabb som vinden, för det kan vara frågan om minuter. Då ska man omedelbart ta kontakt med banken och göra en brottsanmälan till polisen, Salminen säger.
Läs vidare: Bedrägeribrott – Polisen]]>

Polisen uppmanar företagen att se var faran lurar och prata om det på jobbet.

Polisen varnar för så kallade VD-bedrägerier, som förekommer i synnerhet under semestersäsongen på sommaren. 

Ett VD-bedrägeri går i allmänhet till så att den som sköter företagets penningtransaktioner får en uppmaning i verkställande direktörens eller någon annan ledande persons namn att betala en räkning eller överföra pengar till ett konto. Ibland kan bedrägeriet också ha formen av en begäran att köpa t.ex. ett presentkort.

I verkligheten har betalningsuppmaningen inte kommit från företagets ledning, utan från en bedragare. Om brottslingen lyckas vilseleda mottagaren och den begärda penningtransaktionen verkställs, suddas spåren av betalningen i allmänhet ut genom överföringar mellan olika konton. 

Semestersäsongen ökar risken att bli lurad på jobbet

Kriminalkommissarie Mika Salminen berättar att under semestersäsongen på sommaren är risken förhöjd att bli offer för ett brott som detta. Det beror på att företagens penningströmmar, såsom fakturor och andra inköp, behandlas av flera olika personer och att kriterierna för att godkänna fakturor för betalning kan avvika från den vanliga rutinen.

De som begår brott på nätet försöker ofta slå till uttryckligen under tider när det sker förändringar i företagen, personalen byts och man har bråttom. Nya anställda är ofta lockande mål för bedragare.

Ett falskt faktureringstillstånd eller en falsk faktureringsbegäran kan komma från en e-postadress som till det yttre verkar vara korrekt och det kan vara svårt att se att det är frågan om ett bedrägeri. Det meddelande som en brottsling sänder kan se helt äkta ut och innehålla element som förefaller personliga, vilket gör att mottagaren upplever det tryggt att verkställa betalningen. Polisen har observerat att det nyaste är användning av artificiell intelligens för brottsliga syften. I ett samtal som sker med hjälp av artificiell intelligens kan uppringaren tala god finska och till och med använda sig av rösten hos någon som är bekant för den som svarar. 

I ett nätbaserat bedrägeri utnyttjas ofta känslor. Brottslingen kan vädja till exempel till att det är frågan om en brådskande situation eller försöka smickra mottagaren av meddelandet med att han eller hon är den enda som är tillräckligt pålitlig eller kunnig för att sköta saken. 

Hur kan man skydda sig mot VD-bedrägerier?

Det är viktigt att vara medveten om riskerna och det lönar sig att regelbundet tala med personalen om dem. Att sprida information är en viktig del av beredskapen för dessa brott och för att de ska kunna förebyggas. Mika Salminen råder företagen att förbereda sig för de personalomställningar som semesterperioden innebär till exempel genom omsorgsfull inskolning och genom att man kommer överens om för alla gemensamma sätt att göra saker.

Det lönar sig för företagen att i sin egen krets prata till exempel om vad det finns skäl att kontrollera på en faktura innan man godkänner den. Jag rekommenderar att företagen tar fram en tydlig process för situationer där en arbetstagare får en begäran om betalning eller överföring av medel.

Det lönar sig att inom företaget berätta för de andra i personalen och för den säkerhetsansvariga om meddelanden där det har varit frågan om nätfiske eller försök till bedrägeri. Om det skulle gå så att man redan har hunnit överföra pengar eller betalningsuppgifter till en brottsling som har sänt ett bedrägligt meddelande, är det viktigt att handla snabbt.

När en misstanke om missbruk yppar sig, gäller det att vara snabb som vinden, för det kan vara frågan om minuter. Då ska man omedelbart ta kontakt med banken och göra en brottsanmälan till polisen, Salminen säger.

Läs vidare: Bedrägeribrott – Polisen

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory