Helena-Reet Ennet

Helena-Reet Ennet
27629 POSTS 0 COMMENTS

Uppdaterad 27 maj 16:42: 27 maj 16:02, Trafikolycka, Vetlanda

NordenBladet — 15.57 Polis, räddningstjänst och ambulans larmades till en trafikolycka på riksväg 31, mellan Vetlanda och Korsberga.
Polis, räddningstjänst och ambulans är på väg till olycksplatsen. Enligt initiala uppgifter ska en bil voltat. Oklart skade- och trafikläge.
Tre personbilar var inblandade i olyckan och tre personer uppgavs vara drabbade.
16.15 Polis på plats.
16.21 Vägen har stängts av helt för trafik förbi olycksplatsen under räddningsarbetet. Det är i nuläget oklart hur länge vägen kommr att behöva vara avstängd.
16.39 Samtliga fordon behöver bärgas från platsen och bärgare har beställts.
16.42 Ett körfält öppnas nu upp för växelvis passering förbi olycksplatsen. Det kommer att råda begränsad framkomlighet på platsen tills dess att räddningsarbetet är klart.

Trafikolycka på riksväg 31, mellan Vetlanda och Korsberga.

Källa: Polisen.se

Uppdaterad 27 maj 16:38: 27 maj 16:24, Trafikolycka, Jönköping

NordenBladet — 16.16 Polis, räddningstjänst och ambulans larmades till en trafikolycka på E4, mellan avfarterna till Ryhov och Ljungarum.
Enligt initiala uppgifter ska det vara en olycka med flera fordon inblandade.
16.23 Polis på plats.
16.29 En personbil och en lastbil var inblandade i olyckan. Förarna av fordonen har kontrollerats av ambulanspersonal.
Personbilen behöver bärgas från platsen och bärgare har beställts.

Trafikolycka på E4, mellan avfarterna till Ryhov och Ljungarum.

Källa: Polisen.se

Medborgarlöfte med fokus på barn och ungdomar i Sandviken

NordenBladet — Polisen och Sandvikens kommun fortsätter att samverka kring det brottsförebyggande arbetet. Medborgarlöftet för 2020-2021 är en satsning på en tryggare vardag för barn och ungdomar i Sandviken.

Som ett led i det brottsförebyggande arbetet samverkar polisen och kommunen för att effektivisera arbetet med barn och ungdomar i kommunen.
Just satsningen på barn och ungdomar i medborgarlöftet är något som har kommit fram i de medborgardialoger som har genomförts med invånarna och andra intressenter i olika forum i Sandviken. Löftet baseras också på polisens medarbetardialoger och den gemensamma lägesbilden.
Polisen och kommunen har tagit fasta på det som medborgarna upplever är viktigt för att skapa ett tryggare Sandviken. Idag undertecknade därför Lars Jansson, lokalpolisområdeschef för Gästrikland, och Peter Kärnström, kommunråd medborgarlöftet för 2020-2021 för Sandvikens kommun.- Polisen ser det här som ytterligare en arena där vi kan arbeta brottsförebyggande i Sandviken. Medborgarlöftet är i linje med polismyndighetens strategi för narkotikabekämpning, där vi ska arbeta med narkotika på gatunivå, riktat mot ungdomar i samverkan med kommunen. För att trygga vardagen för våra unga krävs ett gott samarbete mellan polis och kommun och vi ser med tillförsikt på kommande löftesperiod, säger Lars Jansson, lokalpolisområdeschef i Gästrikland
Flera aktiviteter kopplat till medborgarlöftet kommer att genomföras under den här perioden. Fokus är att förstärka bekämpningen av illegal narkotika, utveckla det förebyggande arbetet rörande frågor om alkohol, narkotika, doping och tobak. Genomföra medborgardialoger med fokus på barn och ungdomar och effektivisera det förebyggande arbetet.- Nära samverkan mellan polis och kommun gör att vi i ett tidigt skede kan genomföra gemensamma insatser för att ge stöd och förhindra att barn och ungdomar hamnar i missbruk eller kriminalitet, säger Johanna Westlin, kommunpolis i Sandviken.
Läs mer om medborgarlöftet på Sandviken kommuns hemsida

Nyhet från
Polisen

Publicerad 27 maj 2020 15:42

Polisen och Sandvikens kommun fortsätter att samverka kring det brottsförebyggande arbetet. Medborgarlöftet för 2020-2021 är en satsning på en tryggare vardag för barn och ungdomar i Sandviken.

Källa: Polisen.se

Trygghetsinsats efter flera bilbränder i Upplands Bro

NordenBladet — Efter att 18 bilar satts i brand och ett bombhot hanterats under natten och morgonen den 27 maj har polisen inlett en trygghetsinsats i Upplands Bro.

Natten till den 27 maj sattes 18 bilar i brand runt om i Upplands Bro kommun. Utöver detta kom det samma natt in ett bombhot mot en fastighet i Kungsängen.
Polisen har under veckan bedrivit offensivt arbete mot grovt vårdslöst körande med motorcyklar på bland annat gångbanor i Upplands Bro. Allmänheten i området har reagerat mycket starkt på dessa personers beteende.
Det kan inte uteslutas att bränderna och bombhotet hänger ihop med polisiära aktiviteter som riktats mot personer i Bro i närtid.
Ingen är frihetsberövad i något av ärendena. Bilbränderna rubriceras som skadegörelse genom brand och bombhotet utreds som grovt olaga hot.
Trygghetsinsats tillsammans med kommunenPolisen ser allvarligt på händelseutvecklingen i Upplands Bro och bedriver aktivt olika former av polisoperativ verksamhet mot problembilden. Detta sker genom såväl synlig polisiär resurs som genom spaning, förhör och underrättelse.
Tillsammans med resurser från kommunen har polisen den närmaste tiden en utökad trygghetsinsats med högre närvaro i Upplands Bro för att besvara frågor från boende och andra personer.
Du som bor och vistas i området kan också bidra i det trygghetsskapande arbetet. Exempelvis är vuxennärvaro på gator och torg en effektiv åtgärd för att förebygga brott och ordningsstörningar. Kontakta din lokala polis eller Upplands Bro kommun för mer information. Ditt engagemang är viktigt.
Polisen behöver allmänhetens hjälp med tips och iakttagelser för att utreda händelserna och lagföra dem som begått brott och ordningsstörningar. Lämna gärna information till polis som du träffar på eller via telefonnummer 114 14 alternativt via tipssidan på polisen.se. Även eventuella foton eller filmer är av intresse.

Nyhet från
Polisen Stockholms län

Publicerad 27 maj 2020 15:36

Efter att 18 bilar satts i brand och ett bombhot hanterats under natten och morgonen den 27 maj har polisen inlett en trygghetsinsats i Upplands Bro.

Källa: Polisen.se

Säkerhetstips från Polisens fjällräddning

NordenBladet — Med anledning av det varma vädret, svaga isar och höga vattenflöden varnar Polisens fjällräddning för att passera över sjöar och vattendrag i fjällen.

– Vi rekommenderar att inte köra över istäckta sjöar och vattendrag och även att se över sin skyddsutrustning. Ha alltid med isdubbar, lina, extrakläder och var alltid flera personer.
I dessa Corona-tider uppmanar vi även till att hålla avstånd och att hålla sig hemma om du uppvisar några sjukdomssymptom.
Besök gärna exempelvis fjällsäkerhetsrådets hemsida inför din fjällresa säger Fredrik Groth, samordnare för fjällräddningen i norrbotten.

Nyhet från
Polisen

Publicerad 27 maj 2020 15:34

Med anledning av det varma vädret, svaga isar och höga vattenflöden varnar Polisens fjällräddning för att passera över sjöar och vattendrag i fjällen.

Källa: Polisen.se

Polisen intensifierar alkoholövervakningen under skolavslutningen

NordenBladet —

27.05.2020 kl 15.56Österbotten
Polisen i Österbotten satsar traditionellt extra resurser på alkoholövervakningen under skolavslutningsveckoslutet och vädjar samtidigt till ungdomarna att inte samlas i stora grupper på grund av rådande förhållanden. Polisen kommer i huvudsak att koncentrera sig på övervakning av den allmänna ordningen och säkerheten, samt olagligt innehav och användning av rusmedel. Socialen samarbetar med polisen under hela veckoslutet. Om en underårig misstänks för brott görs alltid anmälan till socialmyndigheterna och föräldrarna kontaktas.
Råd till dig som förälder:
– Det är straffbart att köpa eller ge alkohol till personer under 18 år.- Prata med din ungdom kring alkohol och narkotika. Alla dricker inte alkohol eller använder narkotika, vilken inställning har din ungdom?- Diskutera med andra föräldrar, dela information och stötta varandra- Följ ditt barn till den plats där de skall fira, håll kontakten under kvällen, och hämta ditt barn vid överenskommen tidpunkt. På det här viset ser du till att din ungdom kommer hem på ett tryggt och säkert sätt.
Låt oss fira ett tryggt skolavslutningsveckoslut och minns att firandet är roligast i nyktert tillstånd!

Källa: Poliisi.fi

Hållbar återhämtning tema för det första mötet för rundabordsforumet för klimatpolitik

NordenBladet —

Pressmeddelande 27.5.2020 kl. 15.29

Rundabordsforumet för klimatpolitik, som har tillsatts av statsrådet, sammanträder första gången torsdagen den 28 maj. Temat för det virtuella mötet är stimulansåtgärder som är hållbara med tanke på klimatet och naturen. Inledande anföranden hålls av ordförandena för arbetsgruppen för hållbar återhämtning, Mari Pantsar och Hannele Pokka, samt av ordföranden för Finlands klimatpanel, Markku Ollikainen.

”Att lösa klimatkrisen är mänsklighetens största och viktigaste kraftansträngning. I regeringsprogrammet har vi förbundit oss till att bygga ett fossilfritt välfärdssamhälle”, säger ordföranden för rundabordsforumet, statsminister Sanna Marin.

”För att vi ska kunna begränsa ökningen av den globala medeltemperaturen till 1,5 grader, bör utsläppen från och med nu årligen minska minst lika mycket som de nu minskar till följd av coronakrisen. Detta visar hur omfattande utmaningen är. Vi får inte låta tillfället till energiomställning och strukturomvandling gå obemärkt förbi. Rundabordsforumet för klimatpolitik för på ett mångsidigt sätt samman olika samhällsaktörer och är därför ett viktigt forum för diskussion om hållbara metoder för återuppbyggnaden efter coronakrisen”, säger miljö- och klimatminister Krista Mikkonen.

Statsrådet tillsatte rundabordsforumet för klimatpolitik i slutet av februari. I forumet deltar ett stort antal påverkare från många olika samhällssektorer. Rundabordsforumet för klimatpolitik syftar till att skapa en gemensam syn på hur Finland på ett rättvist sätt och med en snabbare tidsplan än i nuläget kan ställa om till ett klimatneutralt samhälle. Rundabordsforumet fattar inga beslut, utan stöder den nationella beredningen och verkställigheten av klimatpolitiken. Avsikten är att stärka acceptansen för klimatpolitiken och ge intressegrupper möjlighet att i högre grad delta i den nationella beredningen av klimatåtgärder.

Ordförande för rundabordsforumet för klimatpolitik är statsminister Sanna Marin. Vice ordförande är miljö- och klimatminister Krista Mikkonen, finansminister Katri Kulmuni, de ungas klimatdelegat vid Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians Sara Nyman och verkställande direktören för Climate Leadership Coalition Jouni Keronen. Rundabordsforumet är verksamt under denna regeringsperiod.

Mer information:

Matti Niemi, statsministerns specialmedarbetare, tfn 0295 160 165, matti.niemi(at)vnk.fi

Riikka Yliluoma, miljö- och klimatministerns specialmedarbetare, tfn 0295 250 091, riikka.yliluoma(at)ym.fi

Sara Nyman, de ungas klimatdelegat, Allians, tfn 040 731 4818, sara.nyman6@gmail.com

Jouni Keronen, verkställande direktör, Climate Leadership Coalition, 050 453 4881, jouni.keronen@clc.fi

Merja Turunen, miljöråd, generalsekreterare för rundabordsforumet för klimatpolitik, tfn 0295 250 387, merja.turunen@ym.fi

Rundabordsforumet för klimatpolitik, som har tillsatts av statsrådet, sammanträder första gången torsdagen den 28 maj. Temat för det virtuella mötet är stimulansåtgärder som är hållbara med tanke på klimatet och naturen. Inledande anföranden hålls av ordförandena för arbetsgruppen för hållbar återhämtning, Mari Pantsar och Hannele Pokka, samt av ordföranden för Finlands klimatpanel, Markku Ollikainen.

Källa: ym.fi

Skolavslutningen firas i undantagsförhållanden

NordenBladet —

27.05.2020 kl 15.38Sydvästra Finland
Polisen övervakar skolornas avslutningshelg genom att vara synliga i kommunerna i hela sydvästra Finland. Polisen patrullerar städernas centrum och platser dit ungdomar gärna samlas, såsom simstränder och parker.
Detta år firas skolornas avslutning under exceptionella förhållanden. Polisen önskar, att ungdomarna firar sommarens början på ett ansvarsfullt och klokt sätt, med beaktande av lagar och regeringens rekommendationer.
Polisen ingriper vid behov om en situation orsakar störning, skada eller fara för den allmänna ordningen och säkerheten. Speciellt uppmärksammas olovligt bruk och innehav av rusmedel såsom t.ex. alkohol.
– Denna helg övervakar dessutom polisen extra noggrant ungas uppförande i trafiken, alltså körsätt och körskick, säger överkommissarie Stephan Sundqvist från sydvästra Finlands polisinrätting.
Enligt regeringens rekommendationer bör all onödig vistelse på allmänna platser fortsättningsvis undvikas.
– Vänner kan man träffa och man kan njuta av den annalkande sommaren, men stora slumpmässiga folksamlingar rekommenderas fortfarande inte på grund av virusläget. I dessa är det svårt att hålla säkerhetsavstånden och de rekommendationer vi har angående hygien, påminner Sundqvist.
Polisen vädjar till människornas ansvarskänsla: var och en bör följa de anvisningar och begränsningar som getts både för sin egen och sina närmastes skull.
Sydvästra Finlands polisinrättning önskar alla en fin början på sommaren till alla som slutar skolan, till alla som avlagt examen.​
Polisen i Sydvästra Finland önskar en trevlig början på sommaren till alla de ungdomar som avslutar skolåret eller skolgången, de som avlagt sin examen och de som avlagt sin yrkesexamen.
Tilläggsuppgifter om ikraftvarande rekommendationer och restriktioner finns på https://poliisi.fi/coronavirus/sammankomster

Källa: Poliisi.fi

Långa fängelsestraff för grovt narkotikabrott i Norrtälje

NordenBladet — Två män i 40-årsåldern döms till fängelse i 7 år och 4 månader respektive 5 år och 10 månader för grovt narkotikabrott. Männen ska ha förvarat och tillverkat narkotika i Norrtäljeområdet mellan år 2013-2019.

Ärendet rör sig bland annat om omfattande cannabisodlingar.
Gärningen bedöms som grov givet den omfattande mängd narkotika som påträffades vid polisens husrannsakningar.  Sammantaget rörde det sig om ett beslag på ca 12 kg amfetamin, 12 kg MDMA-tabletter, 10.5 kg cannabisväxtdelar och ett 60-tal narkotikaklassade läkemedel.
– Domen visar att tingsrätten ser allvarligt på denna typ av brott, vilket avspeglas i påföljden för de båda gärningsmännen. Sedan är det omfattande beslaget av stor mängd narkotika en framgång i sig, säger Jan-Eric Thölin, kommissarie lokalpolisområde Norrtälje.

Nyhet från
Polisen Stockholms län

Publicerad 27 maj 2020 14:25

Två män i 40-årsåldern döms till fängelse i 7 år och 4 månader respektive 5 år och 10 månader för grovt narkotikabrott. Männen ska ha förvarat och tillverkat narkotika i Norrtäljeområdet mellan år 2013-2019.

Källa: Polisen.se

Vanliga vardagsbrott i Västmanland – så skyddar du dig

NordenBladet —
Bild: Polisen

Vilka brott är vanliga att råka ut för i Västmanland? Och hur kan du skydda dig?

I den här artikelserien har kriminologen Anders Östlund på polisen i region Mitt sammanställt en lista med vanliga brottstyper. Vidare ger Kaj Byggmästars och Agneta Massaro, med sammanlagt cirka 60 år i olika funktioner inom polisen, sina bästa tips om hur du skyddar dig mot vissa av brotten.
– Listan visar ”vardagsbrott” som är vanliga att privatpersoner råkar ut för. Många tror att det är grövre brott som man riskerar att råka ut för, men det är för att vi oftare ser rapporteringar om till exempel skjutningar i media medan det mer sällan skrivs om de här brotten, säger Anders Östlund.
 – För att förtydliga ytterligare är det här inte en lista där vi tittat på alla brottstyperna i Västmanland, då hade till exempel skadegörelse funnits med, men den brottstypen drabbar kanske främst företag. Den här listan innehåller vanliga brott som privatpersoner råkar ut för.
Cykelstölder är en av brottstyperna som sticker ut på listan på listan, varför då?
– Cykelstölder har alltid begåtts men ökat under de senaste åren. Det kan bero på att det idag är fler dyra cyklar i bruk, ett exempel är elcyklarna som har ett större ekonomiskt värde än de traditionella cyklarna. Man kan säga att stöldbrott hänger ihop med det ekonomiska värdet.
– Om cykeln har ett större värde så väljer man att anmäla i större utsträckning vilket också leder till att statistiken går upp, säger Anders Östlund.
Hur minimerar man risken att få cykeln stulen?
– Använd helst flera kraftiga lås och dra till exempel en vajer genom båda hjulen innan du fäster den i ett cykelställ eller liknande. Har du en elcykel ta med dig batteriet, säger Kaj Byggmästars som idag är gruppchef och arbetar med brottsplatsutredningar. 
– Vill du vara helt säker på att inte få cykeln stulen, lämna den inte utan synhåll och bär in den i din bostad då du kommer hem.
I kommande artiklar kan du läsa om hur du skyddar dig mot kortbedrägerier, stöld ur motorfordon och inbrott i källare/vind.

Kajs bästa tips för att du ska få behålla cykeln

Spara alltid kvitton från inköpet av din cykel, på kvittot finns ofta noterat vilken typ av cykel, ramnummer mm. Ha koll på märkningen som finns på din cykel.
Ha alltid minst ett kraftigt godkänt lås på din cykel.
Förutom att du låser din cykel med det ”fasta” låset så lås fast din cykel med någon typ av vajerlås, dra vajern genom båda hjulen och även via en fast stolpe eller cykelställ eller liknande.
Märk gärna din cykel med ditt personnummer. Gärna på mer än ett ställe, ett synligt samt ett ställe som bara du vet om. Har du någon utrustning på cykeln, märk även denna.
Har du en elcykel, ta med dig batteriet när du lämnar cykeln.
Vill du vara helt säker på att behålla din cykel, lämna den inte utan synhåll och bär in den i din bostad då du kommer hem.

Nyhet från
Polisen

Publicerad 27 maj 2020 14:22

Vilka brott är vanliga att råka ut för i Västmanland? Och hur kan du skydda dig?

Källa: Polisen.se