Helena-Reet Ennet

Helena-Reet Ennet
27629 POSTS 0 COMMENTS

Förstärkt lokal polisinsats på Hisingen efter gängrelaterat mord

NordenBladet —
Förstärkt lokal polisinsats på Hisingen. Bild: Anna Hammarbäck

På Hisingens gator och torg har invånarna kunnat se fler fotpatruller, ridande poliser, trafikpoliser och hundförare de senaste veckorna. Skälet till insatsen är en aktiv gängkonflikt och en ökad hotbild.

Syftet med den omfattande polisinsatsen är att förebygga ett upptrappat våld efter det gängrelaterade mordet på Lars Kaggsgatan för drygt två veckor sedan. Mordet hade en direkt koppling till den pågående gängkonflikten på Hisingen.
– Vi vill att invånarna på Hisingen ska kunna känna sig trygga i sin vardag, samtidigt som vi vill förebygga nya brottsaktioner, säger Jörgen Thorén, lokalpolisområdeschef på Hisingen. 
– Forskning visar att riskerna för nya aktioner är störst de närmaste två veckorna efter ett våldsdåd. Därför har vi haft en förstärkt närvaro på Hisingen efter mordet på Lars Kaggsgatan i Nordost. Nu kommer vi att återgå till en annan typ av verksamhet, men fortfarande med högt tryck mot brottsaktiva.
Teknikutvecklingen ger nya verktyg i polisarbetet. Till exempel har drönare använts, för övervakning och insamling av bevismaterial. Lokalpolisområde Hisingen har också arbetat i bred samverkan – specialistkompetenser har lyfts in, som till exempel trafikpoliser, hundförare och ridande poliser.
– Vår strategi är att attackera brottsligheten på flera fronter, både på kort och på lång sikt – därför jobbar vi intensivt, med alla våra verktyg. Vi riktar in arbetet mot särskilda geografiska områden som vi ser att tongivande kriminella har kopplingar till och vi arbetar för att gripa och lagföra personer i alla delar av brottskedjan.
Ökad polisnärvaro på kända platser
Totalt har polisinsatsen genomfört 424 stycken så kallade hot spots, det vill säga polisnärvaro på platser där kriminella aktiviteter vanligtvis förekommer. Södra och norra Biskopsgården är hemvist för olika gängkonstellationer. Narkotikaförsäljning förekommer på alla tre torgen, där det också finns en rekryteringsbas som består av 15-16-åringar.
– I Bisopsgården finns en aktiv konflikt, med en hög sannolikhet för våldsdåd, berättar Mikael Folkesson, gruppchef i lokalpolisområde Hisingen. Det både säljs och förvaras narkotika i de här miljöerna. Därför skapar vi ett tryck mot de kriminella nätverken här – de kommer inte att få verka ostört.
Att fler poliser finns i omgivningarna tas emot väl av allmänheten.
– Många möter oss med väldigt positiva reaktioner, säger Mikael Folkesson. Trots allt är 99,5 % av de som bor här vanliga människor, som vill ha lugn och ro.
Kontaktperson: Jörgen Thorén, lokalpolisområdeschef Hisingen

Resultat av polisinsatsen på Hisingen

Antal hotspots:- 424 st
Frihetsberövanden:- Anhållna 9 st- Häktade 3 st
Narkotikabeslag:- Sammanlagt 4,5 kg av olika narkotikapreparat (kokain, Ecstasy, hasch m m).- 1 444 st övriga narkotikaklassade tabletter
Kontanter:- 255 500 kr
Vapen:- 2 pistoler- 3 softairguns och handgranat- 1 anordning för pistolbygge
Övriga beslag:- 4 Rolexklockor

Nyhet från
Polisen

Publicerad 03 juni 2020 14:36

På Hisingens gator och torg har invånarna kunnat se fler fotpatruller, ridande poliser, trafikpoliser och hundförare de senaste veckorna. Skälet till insatsen är en aktiv gängkonflikt och en ökad hotbild.

Källa: Polisen.se

Nya MBT-avtal ska styra arbetet för hållbar utveckling inom markanvändning, boende och trafik – Staten och städerna finansierar en hållbar stadsutveckling med ett rekordbelopp

NordenBladet —

Pressmeddelande 3.6.2020 kl. 14.17

Miljöministeriet och kommunikationsministeriet informerar

Staten och kommunerna i de stora stadsregionerna har nått ett förhandlingsresultat om nya avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT). MBT-avtal upprättas för åren 2020–2031 tillsammans med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg.

Staten och städerna kommer att utveckla markanvändningen, boendet och trafiken i stadsregionerna med en rekordstor satsning under den MBT-avtalsperiod som nu inleds. Regeringen förbinder sig att avsätta 936 miljoner euro för denna helhet. Uppsättningen åtgärder är också mångsidigare än tidigare. I MBT-avtalen fastställs gemensamma mål för utvecklingen av samhällsstrukturen och för bostadsproduktionen de kommande åren samt för åtgärder för att utveckla hållbara färdsätt och trafiksystemet.

Miljö- och klimatminister Krista Mikkonen är nöjd över de gemensamma målen för utvecklingen av markanvändningen, boendet och trafiken och över starkare finansiering. Staten förbinder sig att finansiera understöd för kommunalteknik och startbidrag inom den statsunderstödda bostadsproduktionen till ett belopp av 180 miljoner euro åren 2020–2023.

– Avtalen bidrar till målet om ett klimatneutralt Finland genom att rikta markanvändningen så att den utsläppsfria trafiken ökar och boendet också koncentreras till områden med goda trafikförbindelser. – Stadsregionerna förbinder sig att minska bostadslösheten, öka den efterfrågade produktionen av bostäder med skäliga boendekostnader och samtidigt påskynda träbyggandet. Jag är glad över att spårprojekten har en stark roll och att det satsas på kollektivtrafik och gång- och cykeltrafik, säger Mikkonen.

Befolkningsmängden i stadsregionerna förväntas också i fortsättningen öka kraftigt, och det innebär att ett av de centrala målen i avtalen är att påskynda bostadsproduktionen. Målet för till exempel Helsingforsregionen är att det ska byggas 200 000 nya bostäder fram till 2030. I samband med byggandet av bostäder ska man se till att områdena utvecklas på ett balanserat sätt och att det erbjuds bostäder med olika administrationsformer. I avtalen nämns också regeringsprogrammets mål om att bostadslösheten ska avskaffas på två valperioder.

När det gäller trafiken riktas satsningarna särskilt på hållbara färdsätt, förutsättningarna för kollektivtrafik och utveckling av spårtrafiken. Med detta strävar man efter minskade växthusgasutsläpp från trafiken samt hållbarare markanvändning och boende.

– Vi nådde ett förhandlingsresultat efter långa och stundtals svåra förhandlingar mellan städerna och staten. Resultatet måste ännu fastställas av städernas beslutande organ. Satsningen på hållbar stadstrafik är historisk: 755 miljoner euro. Den stöder sysselsättning och tillväxt, och är en ypperlig klimatsatsning, säger kommunikationsminister Timo Harakka.

– MBT-avtalen står för konkret klimatstimulans och för sådant samarbete mellan staten och de stora städerna som krävs för att de stora frågorna ska kunna lösas. Bostadsbristen kan inte lösas utan extra satsningar, och utsläppsfri trafik är inte möjligt utan omfattande satsningar på spårtrafiken, framhåller minister Harakka.

Genom avtalen stärks samarbetet dels mellan kommunerna i stadsregionen, dels mellan regionen och staten. Avtal har ingåtts sedan 2011, och de har utgjort ett effektivt verktyg när det gäller att utveckla stadsregionerna tillsammans på ett långsiktigt och hållbart sätt. I enlighet med regeringsprogrammet ingås MBT-avtalen nu för en längre period, 12 år. Det gör det lättare att göra upp långtgående planer för utveckling av samhällsstrukturen och genomföra stora trafikinvesteringar. De konkreta åtgärderna gäller de första fyra åren, och efter det ska avtalen uppdateras.

Hållbara färdsätt i stadsregionerna

Staten förbinder sig att investera minst 755 miljoner euro i trafikprojekt i de stadsregioner som omfattas av avtalen, vilket får igång investeringar i trafiksystemet som motsvarar långt över en miljard euro. En förutsättning för statlig finansiering är att kommunerna på motsvarande sätt förbinder sig att genomföra de projekt som fastställts i förhandlingsresultatet och investerar i dem. Staten deltar i planeringen och genomförandet av spårvägsprojekt i städerna. Dessutom stöder staten sådana kostnadseffektiva projekt för förbättring av trafiksystemet som främjar infartsparkering för bilar och cyklar, förbättrar förutsättningarna för gång- och cykeltrafik, bekämpar buller samt förbättrar trafiksäkerheten och logistiken. Utöver infrastrukturen stöder staten en utveckling av kollektivtrafiktjänsterna i stadsregionerna och digitala lösningar.

I MBT-avtalen kommer parterna också att avtala om nödvändiga investeringar som utgör en förutsättning för en långsiktig utveckling av spårtrafiken. Helsingforsregionens kommuner och Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) kommer i samarbete med Trafikledsverket att avgöra var man ska placera de nya depåer som möjliggör ökad närtågstrafik och hur de ska planeras. Staten har förbundit sig att delta i planeringen av depåerna. Närtågstrafiken ska utvecklas på lång sikt också i Tammerforsregionen, där man etablerar trafik bland annat genom att planera och bygga stationer.

Genom MBT-avtalen främjas snabba spårtrafikförbindelser i och mellan stadsregionerna. Till exempel utvecklingen av bangården i Åbo och stadsbanan i Esbo, som sker i samarbete mellan staten och kommunerna, utgör en del av helheten för ett entimmeståg mellan Åbo och Helsingfors. Genom att utveckla stambanan stöder man också snabbare spårtrafikförbindelser från Helsingfors till Tammerfors och vidare till Uleåborg. För en del av de projekt som det nu har avtalats om har man ansökt om EU-finansiering. Beslut om finansieringen fattas senare i år.

Vad händer härnäst?

Avtalen träder i kraft när de har godkänts av regionerna och statsrådet. Man kommer härnäst att fortsätta förhandlingarna med tre nya regioner, Jyväskylä, Lahtis och Kuopio, i syfte att utvidga förfarandet med MBT-avtal.

För statens del är avtalsparterna följande: miljöministeriet, kommunikationsministeriet, arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA), Trafikledsverket, Transport- och kommunikationsverket Traficom och de regionala närings-, trafik- och miljöcentralerna.

Mer information:

Antti Heikkinen, miljö- och klimatminister Krista Mikkonens specialmedarbetare, tfn +358 295 250 231, antti.heikkinen@ym.fi

Johanna Juselius, kommunikationsminister Timo Harakkas specialmedarbetare, tfn 050 372 7062, johanna.juselius@lvm.fi

Tommi Laanti, bostadsråd, miljöministeriet, tfn 0295 250 146, tommi.laanti@ym.fi

Timo Kievari, enhetsdirektör, kommunikationsministeriet, tfn 040 059 3706, timo.kievari@lvm.fi

Läs mer om MBT-avtalen på miljöministeriets webbplats

Staten och kommunerna i de stora stadsregionerna har nått ett förhandlingsresultat om nya avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT). MBT-avtal upprättas för åren 2020–2031 tillsammans med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg.

Källa: ym.fi

Uppdaterad 03 juni 10:49: 03 juni 10:12, Sjukdom/olycksfall, Jönköping

NordenBladet — 09.27 Polis, räddningstjänst och ambulans larmades till Hammarvägen med anledning av ett drunkningstillbud i Tabergsån. Enligt larmet, som kom från SOS, skulle en person ha befunnit sig i vattnet.
09.48 Polis på plats.
10.37 en person är avliden och polisen utreder nu omständigheterna kring dödsfallet enligt normala rutiner när någon anträffas avliden utomhus under oklara omständigheter. Polisen har inlett en förundersökning om mord. Anhöriga till den avlidne är inte underrättade av polisen.
Polisen har spärrat av ett område omkring anträffandeplatsen för kriminalteknisk undersökning.

Drunkningslarm i Norrahammar.

Källa: Polisen.se

Uppdaterad 03 juni 10:46: 03 juni 09:59, Trafikolycka, Vaggeryd

NordenBladet — 09.29 SOS-larm till polisen om trafikolycka på E4 två kilometer söder om Vaggeryd i norrgående körriktning. enligt en inringare ska det vara en bilist som kört av vägen och sedan tagit sig ur bilen.
09.55 polisen är framme på olycksplatsen. Bärgare är på väg.
10.40 polisen är nu klar på olycksplatsen, bilen är bärgad och vägen är fri. Polisen har påbörjat en utredning om vårdslöshet i trafik med anledning av en misstanke om att bilföraren, en man i 85-årsåldern.

Trafikolycka på E4 Vaggeryd i norrgående körfält.

Källa: Polisen.se

03 juni 10:06, Sjukdom/olycksfall, Stockholm

NordenBladet — Ordningsvakter och polis var på plats. De såg till att mannen inte befann sig på spårområdet alternativt hoppade framför tunnelbanetåg.Polisen gjorde bedömningen att mannen behövde vård på ett sjukhus med psykiatrisk inriktning. Polisens beslut fattades med stöd av 47§ lag om psykiatrisk tvångsvård, det beslutet kommer omprövas av läkare på det nämnda sjukhuset.

Den man som varit nere på tågspåret vid tunnelbanestation Gamla stan är förd till ett sjukhus med psykiatrisk inriktning.

Källa: Polisen.se

03 juni 09:44, Trafikolycka, Göteborg

NordenBladet — Polis, räddningstjänst och ambulans skickas till Storängsgatan, där en mopedist och en bilist kolliderat.
10.34 Bilisten är förd med ambulans till sjukhus. Bilen kommer att bärgas från platsen. Mopedisten har fått skrapsår på knän och smärta i arm och axel.

Bilist och mopedist som kolliderat, Storängsgatan.

Källa: Polisen.se

Fortsatt meddelande om ungdomarnas uppgörelse på måndag

NordenBladet —

03.06.2020 kl 11.35Helsingfors
Helsingforspolisen meddelade tidigare att polisen ingripit i ungdomarnas samlingar på måndagen 1.6.2020.
Nu har bakgrunden till fallet och orsaken till ungdomarnas sammandrabbningar klarnat för polisen. Bakom fallet ligger ett gräl mellan ungdomar i 15-års åldern och som följd av detta har de på sociala medier kommit överens om att träffas, i syfte att ställa till slagsmål.
En ung kvinna i ungefär 15-års åldern har enligt polisens uppgifter loggat in utan lov på en annan ung persons konto på Snapchat och publicerat bilder på hen. Det här ledde sedan till ett gräl på sociala medier mellan de unga.
På måndag kväll möttes de inblandade i grälet med avsikt att ställa till slagsmål. Uppskattningsvis tvåhundra ungdomar fanns på plats. Det blev klart för polisen att de inblandade i grälet hade dragit varandra i håret i samband med konfrontationen.
– Till följd av fallet gör vi en brottsanmälan för identitetsstöld och lindrig misshandel, uppger överkommissarie Jari Taponen, från Helsingforspolisen.
Polisen fortsätter jobba med de inblandade i grälet och deras föräldrar samt samarbetar tätt med andra myndigheter för att reda ut saken.

Källa: Poliisi.fi

Gripna misstänkta för grov penningtvätt

NordenBladet — Igår den 2 juni greps fyra personer i Stockholm för omfattande ekonomisk brottslighet.

Efter en tids förundersökning har flera personer frihetsberövats genom en myndighetsgemensam insats. Misstankarna gäller omfattande systematisk och organiserad ekonomisk brottslighet. Det gäller bland annat grova penningtvättsbrott som har bedrivits i näringsverksamhet genom ett valutaväxlingsföretag som fungerat som ett nav för att möjliggöra annan grov organiserad brottslighet.
I den myndighetsgemensamma insatsen har följande myndigheter deltagit:

Polismyndigheten genom Aktionsgruppssektion Stockholm med biträde av Aktionsgruppssektion Noa samt flera regionala enheter,
Åklagarmyndigheten genom Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet,
Ekobrottsmyndigheten och
Skatteverket

Nyhet från
Polisen Stockholms län

Publicerad 03 juni 2020 10:33

Igår den 2 juni greps fyra personer i Stockholm för omfattande ekonomisk brottslighet.

Källa: Polisen.se

Ungdomar samlades i Helsingfors på måndag – polisen måste ingripa i störande beteende

NordenBladet —

03.06.2020 kl 11.33Helsingfors
Polisen var tvungen att på måndag 1.6.2020 ingripa i ungdomarnas samlingar i Helsingfors.
Polisen fick på ungefär klockan 19 på måndag kväll anmälningar om att ungdomar samlats för slagsmål i Malm. Uppskattningsvis tvåhundra ungdomar fanns på plats.
Polisen avbröt uppgörelsen på Malm, men samma grupp ungdomar samlades senare på Böle station, där det störande beteendet fortsatte. Polisen upplöste igen folkmassan.
I samband med måndagens uppdrag gjordes inga brottsanmälningar och inga personer greps. Till polisens kännedom kom inte heller att någon skulle ha skadat sig.
Den förebyggande verksamheten vid Helsingforspolisen utreder orsakerna som ligger bakom och ungdomarnas motiv till slagsmålet. I måndagens fall hade ungdomarna kommit på förhand överens om på sociala medier om att träffas, i syfte att ställa till slagsmål.
– Som följd av undantagstillståndet är fritidsgårdarna och ungdomscaféerna stängda och ungdomarna försöker samlas på platser där det är enkelt att göra det. Sådana är exempelvis stationer för kollektivtrafik. När ungdomarnas samlingsplatser är stängda saknas också de pålitliga vuxna och då kan konflikter mellan ungdomar eskalera i fysiska sammandrabbningar. Ibland har de unga inga medel att lösa sina gräl och då känns det som om en fysisk eller verbal sammandrabbning är den enda lösningen, berättar överkommissarie Jari Taponen, chef för den förebyggande verksamheten vid Helsingforspolisen.
Av de unga önskas nu en förnuftig inställning och en låg anmälningströskel om de har kännedom om motsvarande sammandrabbningar.
Polisen fortsätter jobbet bland ungdomar tillsammans med Helsingfors stads ungdomsväsende och föreningar som jobbar med ungdomar.

Källa: Poliisi.fi

03 juni 10:25, Trafikolycka, Linköping

NordenBladet — Trafikolycka i Hjulsbro.

Trafikolycka i Hjulsbro.

Källa: Polisen.se