Polisen tog tag i olaglig körning på gångbanor och skjutsning
NordenBladet — Under tre veckors tid, 12.5. – 1.6.2025, övervakade polisen i hela landet säkerheten för den oskyddade trafiken. Övervakningen gällde såväl framförandet av cyklar och lätta elfordon som framförandet av mopeder. I övervakningen av bilar och andra tyngre fordon fokuserade polisen särskilt på hur väl reglerna om övergångsställen iakttas.
De vanligaste förseelserna som förare av lätta elfordon gjorde sig skyldiga till var att köra på gångbanor och transportera passagerare. Cyklisternas vanligaste förseelse var att cykla på gångbanor. När det gällde mopederna var de vanligaste förseelserna brister i mopedens skick och konstruktion samt avsaknad av körkort.
Betalningspåföljd för att ha kört på gångbana påfördes 333 förare av lätta elfordon och 344 cyklister. Betalningspåföljd för att ha transporterat passagerare med ett lätt elfordon påfördes 349 förare och för att ha transporterat passagerare med cykel 44 förare. Bland dem som körde lätta elfordon gjorde fyra sig skyldiga till att berusade äventyra trafiksäkerheten och sex till trafikfylleri med motorlöst fordon. Betalningspåföljd för underlåtelse att iaktta ett rött trafikljus påfördes 18 förare av lätta elfordon och 25 cyklister. Lätta elfordon som trimmats påträffade man nio stycken.
− Att man åker cykel eller kör med ett lätt elfordon på en gångbana är beklagligt allmänt och utgör en klar risk såväl för gående som för dem som kör på gångbana, anser polisinspektör Tuomo Katajisto.
Betalningspåföljd för underlåtelse att iaktta trafikreglerna om övergångsställen fick 54 bilförare eller förare av motsvarande fordon. I övervakningen av mopederna påträffades fyra rattfyllerister, 135 förare saknade ett tillräckligt körkort och temporärt körförbud meddelades 137 innehavare av körrätt.
Polisen ingrep i 49 fall av onödig eller störande körning och 103 gånger i andra brott mot trafikregler. Olaglig personlast påträffades i två fall, förseelse genom underlåtelse att använda skyddshjälm i 103 fall, ljuddämpare utan effekt i 63 fall, fordon som ändrats till en annan fordonsklass i 118 fall och fordon vars skick inte motsvarande bestämmelserna i 439 fall.
− i övervakningen påträffar vi fortfarande överraskande många trimmade mopeder och det finns alldeles för många andra brister i mopedernas skick. Om man vill försöka hitta något positivt, är det kanske det att ”endast” fyra berusade mopedförare påträffades, fortsätter Katajisto.]]>
De vanligaste förseelserna som förare av lätta elfordon gjorde sig skyldiga till var att köra på gångbanor och transportera passagerare. Cyklisternas vanligaste förseelse var att cykla på gångbanor. När det gällde mopederna var de vanligaste förseelserna brister i mopedens skick och konstruktion samt avsaknad av körkort.
Betalningspåföljd för att ha kört på gångbana påfördes 333 förare av lätta elfordon och 344 cyklister. Betalningspåföljd för att ha transporterat passagerare med ett lätt elfordon påfördes 349 förare och för att ha transporterat passagerare med cykel 44 förare. Bland dem som körde lätta elfordon gjorde fyra sig skyldiga till att berusade äventyra trafiksäkerheten och sex till trafikfylleri med motorlöst fordon. Betalningspåföljd för underlåtelse att iaktta ett rött trafikljus påfördes 18 förare av lätta elfordon och 25 cyklister. Lätta elfordon som trimmats påträffade man nio stycken.
− Att man åker cykel eller kör med ett lätt elfordon på en gångbana är beklagligt allmänt och utgör en klar risk såväl för gående som för dem som kör på gångbana, anser polisinspektör Tuomo Katajisto.
Betalningspåföljd för underlåtelse att iaktta trafikreglerna om övergångsställen fick 54 bilförare eller förare av motsvarande fordon.
I övervakningen av mopederna påträffades fyra rattfyllerister, 135 förare saknade ett tillräckligt körkort och temporärt körförbud meddelades 137 innehavare av körrätt.
Polisen ingrep i 49 fall av onödig eller störande körning och 103 gånger i andra brott mot trafikregler. Olaglig personlast påträffades i två fall, förseelse genom underlåtelse att använda skyddshjälm i 103 fall, ljuddämpare utan effekt i 63 fall, fordon som ändrats till en annan fordonsklass i 118 fall och fordon vars skick inte motsvarande bestämmelserna i 439 fall.
− i övervakningen påträffar vi fortfarande överraskande många trimmade mopeder och det finns alldeles för många andra brister i mopedernas skick. Om man vill försöka hitta något positivt, är det kanske det att ”endast” fyra berusade mopedförare påträffades, fortsätter Katajisto.
]]>
Källa: Poliisi.fi