Polisens experter på tung trafik tog på allvar itu med att finslipa sina färdigheter i Mellersta Finland
NordenBladet — Skärpt övervakning av den tunga trafiken ingick i polisens kursvecka i Mellersta Finland den 23–25 april 2024. Under övervakningsdagarna kontrollerade polisen 240 tunga fordon.Under tisdag till torsdag den gångna veckan intensifierade polisen sin övervakning av den tunga trafiken i Jyväskylätrakten i Mellersta Finland. Trafikrazzian ingick i polisens veckolånga landsomfattande kurs- och övervakningstillfälle som gällde den tunga trafiken, med trafikövervakare från alla polisinrättningar som deltagare. Sammanlagt deltog nästan 40 poliser. – Övervakningen syftade till att fördjupa polisernas kunskaper och förenhetliga övervaknings- och påföljdspraxis i hela landet, därför deltog polisproffs från alla håll i Finland, berättar polisinspektör Kari Onninen från Polisstyrelsen.De allvarligaste bristerna som kom fram i kontrollerna gällde kör- och vilotider, lastsäkring och överlastÖvervakning genomfördes på de fyra huvudlederna till Jyväskylä. Fokus låg på lastsäkring, kör- och vilotider, fordonens skick samt överlast.Totalt kontrollerades 240 tunga fordonskombinationer under de dagar som övervakningen pågick. Cirka 17 procent av de granskade fordonen var utländska.Under övervakningen utfärdades totalt cirka 110 påföljder (anmärkningar, avgifter för trafikförseelse och böter), varav knappa 10 procent för utländska transporter. Dessutom registrerades ett stort antal rapporter från tekniska vägkontroller, kontroller av transporter av farligt gods, anmälningar om överlast och anmälningar till tillståndsmyndigheten.De flesta överträdelserna, 55 st., gällde kör- och vilotider, 25 st. otillräcklig lastsäkring och 19 st. överlast. Påföljder blev det också för överträdelser som rörde fordonets skick, transport av farligt gods, fordonskoppling, yrkeskvalifikationer och system för begränsning av utsläpp. Innan resan fick fortsätta säkerställdes transporternas laglighet.Polisen använde cirka 700 timmar arbetstid till övervakningen.Än en gång kunde det observeras att förarna använde sociala medier för att varna om polisens övervakning, kontrollstationer och föremålen för undersökningarna.– Den som varnar för kontroller bör fundera lite extra på vem som har störst nytta av varningarna. Lyckas till exempel berusade förare utan körkort som kör tunga fordon utan bromsar undvika övervakning, säger polisinspektör Kari Onninen.
Under tisdag till torsdag den gångna veckan intensifierade polisen sin övervakning av den tunga trafiken i Jyväskylätrakten i Mellersta Finland. Trafikrazzian ingick i polisens veckolånga landsomfattande kurs- och övervakningstillfälle som gällde den tunga trafiken, med trafikövervakare från alla polisinrättningar som deltagare. Sammanlagt deltog nästan 40 poliser.
– Övervakningen syftade till att fördjupa polisernas kunskaper och förenhetliga övervaknings- och påföljdspraxis i hela landet, därför deltog polisproffs från alla håll i Finland, berättar polisinspektör Kari Onninen från Polisstyrelsen.
De allvarligaste bristerna som kom fram i kontrollerna gällde kör- och vilotider, lastsäkring och överlast
Övervakning genomfördes på de fyra huvudlederna till Jyväskylä. Fokus låg på lastsäkring, kör- och vilotider, fordonens skick samt överlast.
Totalt kontrollerades 240 tunga fordonskombinationer under de dagar som övervakningen pågick. Cirka 17 procent av de granskade fordonen var utländska.
Under övervakningen utfärdades totalt cirka 110 påföljder (anmärkningar, avgifter för trafikförseelse och böter), varav knappa 10 procent för utländska transporter. Dessutom registrerades ett stort antal rapporter från tekniska vägkontroller, kontroller av transporter av farligt gods, anmälningar om överlast och anmälningar till tillståndsmyndigheten.
De flesta överträdelserna, 55 st., gällde kör- och vilotider, 25 st. otillräcklig lastsäkring och 19 st. överlast. Påföljder blev det också för överträdelser som rörde fordonets skick, transport av farligt gods, fordonskoppling, yrkeskvalifikationer och system för begränsning av utsläpp. Innan resan fick fortsätta säkerställdes transporternas laglighet.
Polisen använde cirka 700 timmar arbetstid till övervakningen.
Än en gång kunde det observeras att förarna använde sociala medier för att varna om polisens övervakning, kontrollstationer och föremålen för undersökningarna.
– Den som varnar för kontroller bör fundera lite extra på vem som har störst nytta av varningarna. Lyckas till exempel berusade förare utan körkort som kör tunga fordon utan bromsar undvika övervakning, säger polisinspektör Kari Onninen.
]]>
Källa: Poliisi.fi