Polisen uppmanar trafikanter att undvika plötsliga rörelser när ett utryckningsfordon närmar sig
NordenBladet — Polisen har varje dag flera akuta larmuppdrag som utförs som utryckningskörning. Syftet är att nå fram till målet så snabbt och säkert som möjligt. Det är därför bra för alla att känna till vad man ska göra som bilist, cyklist eller fotgängare när man ser de blinkande ljusen på en polisbil.Orsaken till ett brådskande larmuppdrag är ofta till exempel ett pågående våldsdåd eller hot om våld, en olycka som inträffat eller möjligheten att gripa en gärningsman på bar gärning. Det ligger i allas gemensamma intresse att polisen kommer fram till platsen så snabbt som möjligt. – Vid utryckningskörning är vi tvungna att avvika från trafikreglerna. När ett utryckningsfordons larmanordningar, det vill säga blåljus och sirener, är påslagna har andra trafikanter väjningsplikt enligt vägtrafiklagen, säger kommissarie Hannu Kontola.Polisen kör inte i hög hastighet till exempel mot rött ljus, in i ett korsningsområde eller över ett övergångsställe förrän de har säkerställt att alla har observerat utryckningsfordonet och börjat fullfölja sin väjningsplikt. Stanna därför i god tid före en korsning när du ser ett utryckningsfordon komma.Polisen har rätt att avvika från trafikreglerna även utan att larmanordningarna är påslagna. Då och då måste polisen köra utan påslagna larmanordningar av taktiska skäl. Då har andra emellertid inte väjningsplikt, så polisen måste därför iaktta alldeles särskild försiktighet i dessa situationer.Hjälp polisen och dina medtrafikanter så här i en utryckningssituationAndra trafikanter kan göra mycket för att ett utryckningsfordon snabbt ska komma fram. Om du i backspeglarna ser ett utryckningsfordon närma sig kan du slå på bilens varningsblinkers så att föraren av utryckningsfordonet vet att du har upptäckt fordonet. Men lägg inte tid på att leta efter blinkerknappen om du inte hittar den snabbt, utan koncentrera dig i stället på körningen. Enligt Kontola är de värsta misstag bilister kan göra när de ser ett utryckningsfordon närma sig att göra plötsliga, oförutsägbara rörelser. Man får under inga omständigheter göra en kraftig inbromsning eller ett plötsligt filbyte. Det bästa sättet är att fortsätta köra normalt. – Polisen kör nog om dig när de hittar en lämplig plats för det. Du kan ta dig till en busshållplats, trottoar eller trottoarkant om du kan göra det på ett säkert sätt. Om det inte finns utrymme för ett bakomliggande utryckningsfordon att köra om och det finns ett korsningsområde som säkert är helt tomt kan man också köra mycket försiktigt mot rött, säger Kontola.I tättbebyggda områden kan fotgängare stanna upp och ta sig lite längre bort från till exempel ett övergångsställe eller kanten av körbanan och ta ögonkontakt med utryckningsfordonet. Detta är en första signal till utryckningsfordonets förare om att man har noterat fordonet. Fotgängare kan också varna varandra om de till exempel märker att en annan fotgängare är på väg att korsa ett övergångsställe med hörlurar på när ett utryckningsfordon närmar sig.Ett utryckningsfordon kör oftast om i mitten eller till vänster, beroende på situationenPå en flerfilig väg där de motsatta färdriktningarna skiljs åt av ett mitträcke kör ett utryckningsfordon om andra i vänster körfält. När du upptäcker ett utryckningsfordon bakom dig i en sådan situation, förflytta dig lugnt till höger körfält och blinka till tecken. Också i en sådan situation ska du undvika plötsliga rörelser.Vid trafikstockning på motorväg kör ett utryckningsfordon i allmänhet i låg hastighet mitt på vägen. I det här fallet förflyttar sig de som ligger i omkörningsfilen till vänster på vägrenen och de som ligger i höger körfält till höger på vägrenen så att utryckningsfordonet kan köra förbi i mitten. Av säkerhetsskäl kan motorcykelpoliser vid utryckning även köra på höger vägren om det är trafikstockning.
Orsaken till ett brådskande larmuppdrag är ofta till exempel ett pågående våldsdåd eller hot om våld, en olycka som inträffat eller möjligheten att gripa en gärningsman på bar gärning. Det ligger i allas gemensamma intresse att polisen kommer fram till platsen så snabbt som möjligt.
– Vid utryckningskörning är vi tvungna att avvika från trafikreglerna. När ett utryckningsfordons larmanordningar, det vill säga blåljus och sirener, är påslagna har andra trafikanter väjningsplikt enligt vägtrafiklagen, säger kommissarie Hannu Kontola.
Polisen kör inte i hög hastighet till exempel mot rött ljus, in i ett korsningsområde eller över ett övergångsställe förrän de har säkerställt att alla har observerat utryckningsfordonet och börjat fullfölja sin väjningsplikt. Stanna därför i god tid före en korsning när du ser ett utryckningsfordon komma.
Polisen har rätt att avvika från trafikreglerna även utan att larmanordningarna är påslagna. Då och då måste polisen köra utan påslagna larmanordningar av taktiska skäl. Då har andra emellertid inte väjningsplikt, så polisen måste därför iaktta alldeles särskild försiktighet i dessa situationer.
Hjälp polisen och dina medtrafikanter så här i en utryckningssituation
Andra trafikanter kan göra mycket för att ett utryckningsfordon snabbt ska komma fram. Om du i backspeglarna ser ett utryckningsfordon närma sig kan du slå på bilens varningsblinkers så att föraren av utryckningsfordonet vet att du har upptäckt fordonet. Men lägg inte tid på att leta efter blinkerknappen om du inte hittar den snabbt, utan koncentrera dig i stället på körningen.
Enligt Kontola är de värsta misstag bilister kan göra när de ser ett utryckningsfordon närma sig att göra plötsliga, oförutsägbara rörelser. Man får under inga omständigheter göra en kraftig inbromsning eller ett plötsligt filbyte. Det bästa sättet är att fortsätta köra normalt.
– Polisen kör nog om dig när de hittar en lämplig plats för det. Du kan ta dig till en busshållplats, trottoar eller trottoarkant om du kan göra det på ett säkert sätt. Om det inte finns utrymme för ett bakomliggande utryckningsfordon att köra om och det finns ett korsningsområde som säkert är helt tomt kan man också köra mycket försiktigt mot rött, säger Kontola.
I tättbebyggda områden kan fotgängare stanna upp och ta sig lite längre bort från till exempel ett övergångsställe eller kanten av körbanan och ta ögonkontakt med utryckningsfordonet. Detta är en första signal till utryckningsfordonets förare om att man har noterat fordonet. Fotgängare kan också varna varandra om de till exempel märker att en annan fotgängare är på väg att korsa ett övergångsställe med hörlurar på när ett utryckningsfordon närmar sig.
Ett utryckningsfordon kör oftast om i mitten eller till vänster, beroende på situationen
På en flerfilig väg där de motsatta färdriktningarna skiljs åt av ett mitträcke kör ett utryckningsfordon om andra i vänster körfält. När du upptäcker ett utryckningsfordon bakom dig i en sådan situation, förflytta dig lugnt till höger körfält och blinka till tecken. Också i en sådan situation ska du undvika plötsliga rörelser.
Vid trafikstockning på motorväg kör ett utryckningsfordon i allmänhet i låg hastighet mitt på vägen. I det här fallet förflyttar sig de som ligger i omkörningsfilen till vänster på vägrenen och de som ligger i höger körfält till höger på vägrenen så att utryckningsfordonet kan köra förbi i mitten. Av säkerhetsskäl kan motorcykelpoliser vid utryckning även köra på höger vägren om det är trafikstockning.
]]>
Källa: Poliisi.fi