Flera mopedister och förare av lätt motorcyklar försattes i körförbud under intensivövervakningen i maj

NordenBladet — Polisen i Österbotten har informerat elever och vårdnadshavare via wilma systemet om effektiverad övervakning av mopedister och förare av lätta motorcyklar under maj månad. Trots detta miste 23 mopedförare körrätten i övervakningarna, som genomfördes i maj.Sammanlagt 23 mopeder hade omändrats så att de klassas som lätta motorcyklar och sju lätta motorcyklar hade trimmats till motorcyklar. Följden av detta blev att förarna bötfälldes för förande av fordon utan körrätt. Förarna försattes dessutom i körförbud. Ett par mopeder var trimmade så att topphastigheten överskred 90 km/h. En förare försattes i körförbud på grund av grov likgiltighet då hen kört på bakhjulet. En trimmad moped eller lätt motorcykel bör alltid också besiktas på nytt.Utöver de ovan nämnda, miste totalt 60 mopeder sina registerplåtar på grund av brister i utrustningen och funktionsfel. I övervakningen påträffades också en lätt motorcykel som visade sig vara stulen från en bilskola.  – Det är mycket oroväckande och sorgligt att det finns så här många olagliga mopeder och motorcyklar i trafiken trots att vi informerat om övervakningen på förhand, säger överkommissarie Janne Kangas vid polisinrättningen i Österbotten. – Ifall en moped har trimmats till en lätt motorcykel eller en lätt motorcykel trimmats till en motorcykel, åläggs den med bilskatt, säger sakkunnig Tiia Kariniemi från Traficom. Polisen informerar Traficom om trimmade fordon, varefter Traficom inleder förfaranden gällande bilskatten på basen av tillsynsmeddelandet de fått från polisen. Bilskatten för ett trimmat fordon fastställs enligt den skatteprocent som baseras på det allmänna skattepliktiga priset enligt marknadspriset och slagvolymen på fordonet. Fordonsbeskattningen fastställs enligt bilskattelagen. Ifall fordonets värde är 2500 euro och den tillämpade skatteprocenten enligt motorns slagvolym är 9,8 %, begärs 235,20 euro i bilskatt av Traficom.- Bilskattens belopp är större, ju mer värdefullt fordonet är, säger Kariniemi. I medeltal ligger beloppet på bilskatten för ett trimmat fordon på ungefär 140 euro.- Försäkringsbolagen uppbär i medeltal 500 – 600 euro retroaktivt i försäkringspremier, berättar trafiksäkerhetschef Esa Räty från Institutet för Olycksinformation. Ifall fordonet helt saknat trafikförsäkring, är påföljden det dubbla. Ifall försäkringen inte är i skick, ersätts inte heller personskador.I undersökningar av fatala trafikolyckor utförda av Undersökningskommissionerna för trafikolyckor framkommer det, att under åren 2012 – 2021 var fler en var tredje av de 45 inblandade mopederna trimmade på något sätt.Av motorcyklar med låg effekt eller som de i folkmun kallas, lätta motorcyklar var under motsvarande år 35 motorcyklar inblandade, varav åtminstone var fjärde var trimmad. Det att förare av andra fordon inte upptäcker en moped eller motorcykel som närmar sig, är en vanlig riskfaktor i dödsolyckor. Det är också svårt att uppskatta hastigheten hos mopeden eller motorcykeln som närmar sig på grund av den smala siluetten.Eftersom det trimmade fordonet rör sig snabbare än väntat, lämnar det mindre tid också för föraren själv att reagera på överraskande situationer, vilket i sin tur ökar risker för bristande observationer och felaktiga uppskattningar.  

Polisen i Österbotten har informerat elever och vårdnadshavare via wilma systemet om effektiverad övervakning av mopedister och förare av lätta motorcyklar under maj månad. Trots detta miste 23 mopedförare körrätten i övervakningarna, som genomfördes i maj.

Sammanlagt 23 mopeder hade omändrats så att de klassas som lätta motorcyklar och sju lätta motorcyklar hade trimmats till motorcyklar. Följden av detta blev att förarna bötfälldes för förande av fordon utan körrätt. Förarna försattes dessutom i körförbud. Ett par mopeder var trimmade så att topphastigheten överskred 90 km/h. En förare försattes i körförbud på grund av grov likgiltighet då hen kört på bakhjulet. En trimmad moped eller lätt motorcykel bör alltid också besiktas på nytt.

Utöver de ovan nämnda, miste totalt 60 mopeder sina registerplåtar på grund av brister i utrustningen och funktionsfel. I övervakningen påträffades också en lätt motorcykel som visade sig vara stulen från en bilskola.  

– Det är mycket oroväckande och sorgligt att det finns så här många olagliga mopeder och motorcyklar i trafiken trots att vi informerat om övervakningen på förhand, säger överkommissarie Janne Kangas vid polisinrättningen i Österbotten. 

– Ifall en moped har trimmats till en lätt motorcykel eller en lätt motorcykel trimmats till en motorcykel, åläggs den med bilskatt, säger sakkunnig Tiia Kariniemi från Traficom. 
Polisen informerar Traficom om trimmade fordon, varefter Traficom inleder förfaranden gällande bilskatten på basen av tillsynsmeddelandet de fått från polisen. 

Bilskatten för ett trimmat fordon fastställs enligt den skatteprocent som baseras på det allmänna skattepliktiga priset enligt marknadspriset och slagvolymen på fordonet. 
Fordonsbeskattningen fastställs enligt bilskattelagen. Ifall fordonets värde är 2500 euro och den tillämpade skatteprocenten enligt motorns slagvolym är 9,8 %, begärs 235,20 euro i bilskatt av Traficom.

– Bilskattens belopp är större, ju mer värdefullt fordonet är, säger Kariniemi. I medeltal ligger beloppet på bilskatten för ett trimmat fordon på ungefär 140 euro.

– Försäkringsbolagen uppbär i medeltal 500 – 600 euro retroaktivt i försäkringspremier, berättar trafiksäkerhetschef Esa Räty från Institutet för Olycksinformation. Ifall fordonet helt saknat trafikförsäkring, är påföljden det dubbla. Ifall försäkringen inte är i skick, ersätts inte heller personskador.

I undersökningar av fatala trafikolyckor utförda av Undersökningskommissionerna för trafikolyckor framkommer det, att under åren 2012 – 2021 var fler en var tredje av de 45 inblandade mopederna trimmade på något sätt.

Av motorcyklar med låg effekt eller som de i folkmun kallas, lätta motorcyklar var under motsvarande år 35 motorcyklar inblandade, varav åtminstone var fjärde var trimmad. 
Det att förare av andra fordon inte upptäcker en moped eller motorcykel som närmar sig, är en vanlig riskfaktor i dödsolyckor. Det är också svårt att uppskatta hastigheten hos mopeden eller motorcykeln som närmar sig på grund av den smala siluetten.

Eftersom det trimmade fordonet rör sig snabbare än väntat, lämnar det mindre tid också för föraren själv att reagera på överraskande situationer, vilket i sin tur ökar risker för bristande observationer och felaktiga uppskattningar. 
 

]]>

Källa: Poliisi.fi


Tags assigned to this article:
FinlandPolisens Nyheter och händelser





High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory