En video visar varför nakenbilder inte är i säkerhet – inte ens i händerna på de egna föräldrarna
NordenBladet — En av tre tonåringar har sett nakenbilder som delats utan lov. Finska polisen deltar i kampanjen Think Before You Share som AMBER Alert Europe, barnskyddsorganisationerna och lagövervakningsmyndigheterna i 28 länder inleder för att uppmärksamma den internationella dagen för försvunna barn.Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om ett fenomen som blivit allt vanligare under de senaste åren, dvs. att ungdomar delar nakenbilder som de själva har tagit. Videon som publicerats i dag onsdag är startskottet för AMBER Alert Europes årliga kampanj. Kampanjen sprider sig internationellt på sociala medier och i digital reklam och den delas globalt av ministerier, nationella polismakter och barnskyddsorganisationer. Kampanjpublikationerna är också tillgängliga på polisens kanaler på sociala medier. Ett oroväckande fenomen som blir allt vanligare Coronapandemin och det allt större antalet plattformar på sociala medier har bidragit till att tonåringar i allt större omfattning publicerar och delar sexuellt betonade nakenbilder som de själva tagit. Enligt Internet Watch Foundation (IWF) som verkar i Storbritannien har mängden nakenbilder som ungdomar själva tagit ökat dramatiskt med hela 77 procent jämfört med 2019. En av tre tonåringar berättar att de har sett nakenbilder som delats utan samtycke av personen på bilden. Sociala medier och snabbmeddelandetjänster har blivit populära plattformar där de unga undersöker och uttrycker sin sexualitet. Ett exempel är att ta nakenbilder av sig själv och dela dem. Det kan kännas riskfritt att dela känsliga bilder till en mottagare som verkar pålitlig. Kampanjen är en påminnelse till de unga om att det kan ha långtgående följder att dela nakenbilder. Bilderna kan i värsta fall användas till exempel för utpressning eller utnyttjas i kriminell verksamhet. De som delar nakenbilder de fått av andra kan också själva göra sig skyldiga till ett brott. Hörnstenen i den internationella kampanjen är en video som producerats tillsammans med bolagen Innocean Berlin och Zauberberg Production. På videon visas en situation som många unga kan identifiera sig med: kärleksfulla föräldrar som visar söta nakenbilder av sina barn för vänner och familjemedlemmar. Denna situation är bekant för många och den används för att påminna tonåringarna om att de inte kan lita på någon när det gäller de egna nakenbilderna – inte ens sina egna föräldrar. En allvarlig fråga som behandlas med hjälp av humor Det viktiga budskapet på videon om ett ämne som väcker känslor behandlas i lätt ton på ett sätt som den yngre generationen kan identifiera sig med. – Den bästa metoden för att diskutera ett allvarligt ämne är ofta humor. Därför bestämde vi oss för att använda komedi som stilmedel men med ett starkt sanningsbaserat inslag. Videon visar ett 15-årigt födelsedagsbarn vars rykte förstörs när föräldrarna stolta visar upp nakenbilder av den unga som liten. På detta sätt försöker vi förmedla ett budskap som berör de unga. Jag är ganska säker på att de skrattar, men innerst inne vet de exakt vad de INTE bör göra framöver, berättar Ricardo Wolf, kreativ direktör vid Innocean Berlin.
Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om ett fenomen som blivit allt vanligare under de senaste åren, dvs. att ungdomar delar nakenbilder som de själva har tagit.
Videon som publicerats i dag onsdag är startskottet för AMBER Alert Europes årliga kampanj. Kampanjen sprider sig internationellt på sociala medier och i digital reklam och den delas globalt av ministerier, nationella polismakter och barnskyddsorganisationer. Kampanjpublikationerna är också tillgängliga på polisens kanaler på sociala medier.
Ett oroväckande fenomen som blir allt vanligare
Coronapandemin och det allt större antalet plattformar på sociala medier har bidragit till att tonåringar i allt större omfattning publicerar och delar sexuellt betonade nakenbilder som de själva tagit. Enligt Internet Watch Foundation (IWF) som verkar i Storbritannien har mängden nakenbilder som ungdomar själva tagit ökat dramatiskt med hela 77 procent jämfört med 2019. En av tre tonåringar berättar att de har sett nakenbilder som delats utan samtycke av personen på bilden.
Sociala medier och snabbmeddelandetjänster har blivit populära plattformar där de unga undersöker och uttrycker sin sexualitet. Ett exempel är att ta nakenbilder av sig själv och dela dem. Det kan kännas riskfritt att dela känsliga bilder till en mottagare som verkar pålitlig. Kampanjen är en påminnelse till de unga om att det kan ha långtgående följder att dela nakenbilder. Bilderna kan i värsta fall användas till exempel för utpressning eller utnyttjas i kriminell verksamhet. De som delar nakenbilder de fått av andra kan också själva göra sig skyldiga till ett brott.
Hörnstenen i den internationella kampanjen är en video som producerats tillsammans med bolagen Innocean Berlin och Zauberberg Production. På videon visas en situation som många unga kan identifiera sig med: kärleksfulla föräldrar som visar söta nakenbilder av sina barn för vänner och familjemedlemmar. Denna situation är bekant för många och den används för att påminna tonåringarna om att de inte kan lita på någon när det gäller de egna nakenbilderna – inte ens sina egna föräldrar.
En allvarlig fråga som behandlas med hjälp av humor
Det viktiga budskapet på videon om ett ämne som väcker känslor behandlas i lätt ton på ett sätt som den yngre generationen kan identifiera sig med.
– Den bästa metoden för att diskutera ett allvarligt ämne är ofta humor. Därför bestämde vi oss för att använda komedi som stilmedel men med ett starkt sanningsbaserat inslag. Videon visar ett 15-årigt födelsedagsbarn vars rykte förstörs när föräldrarna stolta visar upp nakenbilder av den unga som liten. På detta sätt försöker vi förmedla ett budskap som berör de unga. Jag är ganska säker på att de skrattar, men innerst inne vet de exakt vad de INTE bör göra framöver, berättar Ricardo Wolf, kreativ direktör vid Innocean Berlin.
]]>
Källa: Poliisi.fi