Polisen ingrep i störande körning vid mopedövervakning
NordenBladet — Under veckoslutet inspekterade polisen sammanlagt 969 mopeder med förare och cirka 400 andra fordon under en riksomfattande mopedövervakning.Antalet misstänkta för rattfylleri uppgick till 11 medan 66 förare saknade det körkort som fordonet krävde. På grund av otillräckligt körkort, rattfylleri eller allvarlig likgiltighet för trafiksäkerheten meddelades 80 körrättsinnehavare temporärt körförbud.I 35 fall ingrep polisen i onödig och störande körning och i 93 fall i andra brott mot trafikreglerna. I sammanlagt 380 fall ingrep polisen i färdmedlens skick. Med en anmärkning klarade sig 165 förare, och 215 förare fick en avgift för trafikförseelse eller böter. Av avgiftspåföljderna berodde 52 fall på att mopeden ansågs ha byggts om till motorcykel, och i 37 fall var orsaken fordonets ineffektiva ljuddämpning.Trots målgruppens unga ålder är polisinspektör Tuomo Katajisto från Polisstyrelsen inte förvånad över antalet fyllerimisstänkta, vilket var högre än i genomsnitt för bilister.– Detta förklaras delvis av att övervakningen var koncentrerad till veckoslutskvällar och av att en del av de unga inte förstår att de gör sig skyldiga till rattfylleri när de kör moped berusade. En del kanske också tänker att risken för att åka fast är så liten att de prövar sin lycka. Däremot var Katajisto positivt förvånad över användningen av hjälm och över personbelastningen, eftersom polisen var tvungen att ingripa i dessa förseelser endast i totalt åtta fall.
Antalet misstänkta för rattfylleri uppgick till 11 medan 66 förare saknade det körkort som fordonet krävde. På grund av otillräckligt körkort, rattfylleri eller allvarlig likgiltighet för trafiksäkerheten meddelades 80 körrättsinnehavare temporärt körförbud.
I 35 fall ingrep polisen i onödig och störande körning och i 93 fall i andra brott mot trafikreglerna.
I sammanlagt 380 fall ingrep polisen i färdmedlens skick. Med en anmärkning klarade sig 165 förare, och 215 förare fick en avgift för trafikförseelse eller böter. Av avgiftspåföljderna berodde 52 fall på att mopeden ansågs ha byggts om till motorcykel, och i 37 fall var orsaken fordonets ineffektiva ljuddämpning.
Trots målgruppens unga ålder är polisinspektör Tuomo Katajisto från Polisstyrelsen inte förvånad över antalet fyllerimisstänkta, vilket var högre än i genomsnitt för bilister.
– Detta förklaras delvis av att övervakningen var koncentrerad till veckoslutskvällar och av att en del av de unga inte förstår att de gör sig skyldiga till rattfylleri när de kör moped berusade. En del kanske också tänker att risken för att åka fast är så liten att de prövar sin lycka.
Däremot var Katajisto positivt förvånad över användningen av hjälm och över personbelastningen, eftersom polisen var tvungen att ingripa i dessa förseelser endast i totalt åtta fall.
]]>
Källa: Poliisi.fi