19.11
NordenBladet — Under dagen har polisen arbetat med bland annat följande:
Hastighetsövervakning längs landsväg 1 och Järsövägen. Inga ingripanden krävdes av polis.Trafikövervakning med fokus på hastighet utfördes på Södersundavägen, vid Södersunda skola var hastigheten är begränsad till 50 km/h. En förare stoppades efter att ha kört 62 km/h. Föraren höll dessutom mobiltelefonen i handen under färden. Föraren är misstänkt för två trafikförseelser och delgavs ett ordningsbotsföreläggande.
Trafikövervakning utfördes också på eftermiddagen i Jomala och Mariehamn. En förare framförde sitt fordon med endast varselljus i användning efter mörkrets inbrott. Varselljus får endast användas i dagsljus med god sikt. Därtill var fordonets körljus bak avstängda. Detta berodde på att fordonet var utrustat med så kallade ‘Daytime Running Light’, eller DRL, och fordonets körljusreglage var inställt på auto-läge. Detta betyder att fordonets skymningssensor och nederbördssensor ska reagera på när det blir mörkt eller ändrad väderlek, och fordonets halvljus ska tändas automatiskt. Tyvärr är dessa sensorer inte felfria, och vi människor glömmer så lätt. Dock är det på förarens ansvar att rätt körljus används vid rätt tidpunkt. Dessutom är dessa sensorer inte kopplade till körljusen bak, utan endast till körljusen fram.
Från polisens sida ser vi allt oftare att man i skymning, mörker, dimma eller tät nederbörd kommer ikapp bilar som är helt mörklagda baktill, och ofta handlar det då om nya bilar som blivit EU-typgodkända med obligatoriska varselljus, utan inkopplade körljus bak. Ett enkelt sätt att säkerställa att körljusen lyser både fram och bak är att sluta använda autoläget, och istället vrida på körljusen manuellt. Det är alltså inte olagligt att använda auto-läget men däremot att framföra fordon med endast varselljus i mörker samt utan körljus bak i dimma, skymning, mörker eller tät nederbörd.
Föraren är misstänkt för en trafikförseelse och delgavs ett ordningsbotsföreläggande.
Källa: Poliisi.fi